اهمیت اولین همایش استانی کارآفرینی و هدایت شغلی دانشجویان آذربایجان شرقی به روایت "عصرآزادی"

فارغ التحصیلان صنعتگر نیاز توسعه آذربایجان شرقی

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
در دنیای امروز دانش‌ آموختگان آکادمیک باید در کنار تسلط جهت آموزش‌ های مهارتی و نظری باید مهارت‌ های حرفه‌ ای و صنفی هم برای موثرتر بودن در بازار کار داشته باشند که علاوه بر کارآفرینی، جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت نمایند.
در حقیقت، وقتی دانشجویان به عنوان کارآموز و کارورز به صنایع استانهای صنعتی همچون آذربایجان شرقی معرفی می‌شوند صنایع اجازه نمی‌ دهند دانش‌ آموختگان دانش خود را در میدان عمل بیازمایند و لذا دانشجویان پذیرفته نمی شوند  نمی‌ پذیرند بنابراین در توسعه رشته‌ ها و دانشکده‌ های جدید در آموزش عالی باید بسته‌ های مهارتی تدوین و نقش مهارت‌ محور کردن برای اینگونه مراکز تعریف گردد.
به گفته کارشناسان حوزه کار، باید مشخص شود که استاد دانشگاه چه نوع آموزش‌ هایی را برای مهارت‌ محور کردن داشته و در بحث محتوا نیز وضعیت کتاب‌ های درسی تخصصی تر گردد.
اولین همایش استانی کارآفرینی و هدایت شغلی که با حضور رئیس دانشگاه تبریز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، فعالان صنعتی و کارآفرینان برتر آذربایجان شرقی، اساتید و دانشجویان دومین دانشگاه برتر کشور در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد فرصتی بود تا با واکاوی جزئیات این مسئله، شاید در حوزه کارآفرینی پسافارغ التحصی دانشجویان فرجی حاصل شود…
تلاش تبریز برای استقرار در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان
رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این همایش طی سخنانی گفت: کارآفرینی یکی از نیازهای مهم جامعه است و نقش دانشگاه در پیشرفت جامعه، تحول در طول زمان و رفع نیازهای جدید، نقشی بی بدیل می‌ باشد.
“صفر نصراله زاده” ادامه داد: زمانی پیشرفت دانشگاه‌ ها و مراکز علمی به خوبی تجلی پیدا می‌ کند که بتوانیم علم و دانش را در راه حل مشکلات و مسائل جامعه استفاده کنیم.
وی، ایفای نقش و رسالت اصلی دانشگاه را مورد توجه قرار داد و افزود: توسعه‌ فرهنگ به‌ عنوان کار زیربنایی، یکی از وظایف اصلی دانشگاه است، البته فرهنگ صرفاً به معنی برگزاری مراسم و چسباندن اطلاعیه نیست، اگر کار فرهنگی به درستی انجام نشود، بقیه‌ کارها لنگ خواهد بود.
نصراله‌زاده با تاکید بر پرهیز از توجه صرف به مدرک گرایی و فارغ التحصیلی دانشجویان اضافه کرد: رهبر انقلاب تاکید کرده‌ اند که دانشگاهها باید حکمت محور بوده و حکیم پرور باشند و باید همگی همانند ید واحده به این سمت حرکت کرده و دانشگاهها علاوه بر کارآفرین بودن، حکمت آفرین نیز باشند.
رئیس دانشگاه تبریز خطاب به دانشجویان حاضر در این همایش تاکید کرد: باید تلاش کنیم در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و مطمئن باشیم اگر در راه درست حرکت کنیم، خداوند به همه‌ ما کمک می‌ کند.
این همایش یک استارت برای مشارکت دادن هرچه بیشتر دانشجویان است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای اولین همایش استانی کارآفرینی و هدایت شغلی گفت: هدف اصلی از برگزار‌‌ی این همایش، پیوند هرچه بیشتر دانشگاه و صنعت است که با توجه به ارائه‌ ایده‌ های کارآفرینی، آشنایی دانشجویان با مسیر شغلی مدنظر است.
“جلال شیری” افزود: با توجه به وجود مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در حوزه‌ پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، این همایش را به‌ عنوان شروعی برای مشارکت دادن هرچه بیشتر دانشجویان، صاحبان مشاغل دولتی و خصوصی و همکاران دانشگاهی در نظر گرفتیم که ‌به‌ عنوان امر نهادینه برای سنوات بعدی برای جهت‌دهی هرچه بیشتر فعالیت‌ های عملی و علمی دانشجویان به منظور نیل به کاریابی دانشجویان در حوزه‌ مختلف به کار گرفته شود.
وی اضافه کرد: بنا بر اعلام کمیته‌ برنامه‌ ریزی علمی، بالغ بر ۱۰۰ ایده در این مدت زمان به دبیرخانه‌ همایش ارسال شده است که چندین تعداد از این ایده‌ ها در مدت یک دقیقه و به‌ صورت فشرده ارائه گردید.
میزان نرخ بیکاری فارغ التحصیلان ۴۲.۸ درصد است
معاون توسعه‌ کارآفرینی و اشتغال و رئیس اداره‌ اشتغال و هدایت نیروی کار اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز گفت: خوشبختانه بر اثر کارهای امید آفرین انجام شده در دولت سیزدهم، نرخ بیکاری در سطح استان در تابستان ۱۴۰۲، به ۶.۶ درصد رسید که این میزان، کمترین نرخ بیکاری آذربایجان شرقی در ۱۷ سال اخیر است.
“جلیل روحانی” با بیان اینکه میزان بیکاری در استان ۱.۳ درصد پایین تر از کل کشور است ادامه داد: نرخ بیکاری زنان ۱.۸ درصد کاهش و نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۶ درصد افزایش یافته و شاهد کاهش نرخ بیکاری منطقه‌ ای در ۲۱ استان کشور هستیم.
وی در خصوص میزان بیکاری فارغ التحصیلان نیز تاکید کرد: با وجود کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان، اکنون با عدد نگران کننده‌ ۴۲.۸ درصدی بیکاری فارغ التحصیلان هستیم که این میزان واقعاً زیاد است و باید فکر مضاعفی برای حل این مشکل انجام دهیم.
هرگونه توسعه اقتصادی توسط دانشگاه‌ ها صورت می‌ پذیرد
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز اظهار کرد: اتاق بازرگانی همواره میل به همکاری با دانشگاه‌ها را دارد چرا که ما معتقدیم صنعت و فناوری باید پشتوانه‌ یکدیگر باشند.
“مسعود بنابیان” با بیان اینکه تمام صنایع باید به سمت دانش بنیانی حرکت کنند افزود: اگر قرار باشد هر گونه توسعه‌ اقتصادی در کشور رخ دهد، مطمئن باشید توسط دانشگاهیان انجام خواهد شد.
ضرورت توجه به فرهنگ کار و باورپذیری به بازار کار
مدیرکل فنی و حرفه‌ ای آذربایجان‌ شرقی نیز گفت: فرهنگ کار و باورپذیری به بازار کار دو موضوع بسیار مهم است و مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی عامل اصلی پیشرفت استان با شمار می‌ رود.
“علی مشایخی” افزود: درب های مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان به‌ روی همه‌ شما دانشجویان باز است به طوری که در حال حاضر دو طرح کهاد و نخلستان را اجرا می‌ کنیم که کهاد عبارت است از مهارت آموزی حین تحصیل و نخلستان طرح ویژه‌ فارع التحصیلانی است که بازار کار مطلوبی متناسب با رشته‌هایشان وجود ندارد.
شایان ذکر است در پایان این همایش، ضمن تجلیل از کارآفرینان برتر آذربایجان شرقی، ارائه‌ سخنرانی‌ های کارآفرینی در دوران هوش مصنوعی، تشخیص فرصت‌ های کارآفرینی و مشاغل نوین، کارگاه آموزشی ایده پردازی، غربال ایده و ارائه‌ یک دقیقه‌ای و پنل تخصصی انتقال تجارب کارآفرینان و استارت آپ‌ های برتر مورد اجرا قرار گرفت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.