در نشست خبری چهل و یکمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی مطرح گردید؛

گام دانشگاه آزاد تبریز در بخش صنعت

 آرش رنجبران: خانواده ها در تضمین آینده فرزندان خود به دانشگاه آزاد اعتماد دارند

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی گفت: بیش از ۵۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای تورکیه، عراق و آذربایجان در واحد تبریز مشغول به تحصیل هستند و گسترش حوزه آموزش بین الملل مدنظر این واحد بوده و روند جذب دانشجو نیز رو به رشد است.

“آرش رنجبران” روز ۲۳ آبان ۱۴۰۲ به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد تبریز به عنوان اولین واحد دانشگاه آزاد کشور در جمع خبرنگاران و در حضور معاونان خود افزود: نهالی که در ۲۳ آبان‌ماه کاشته شد، امروز درخت تنومندی با یک میلیون و ۲۷۵ هزار دانشجوی انتخاب واحد کرده است که تا چند صباح دیگر بیش از ۳ هزار نفر به جمع آن اضافه خواهد شد.
وی با تاکید بر نقش رؤسای قبلی و فعلی دانشگاه آزاد برای تحقق اهداف دانشگاه اضافه کرد: امروزه یک مجموعه عظیم علمی و فرهنگی در تبریز ایجاد شده و این امر به همت تلاشگران این دانشگاه محقق گردیده است زیرا این مجموعه بزرگترین شبکه علمی استان است که با ۳۵ واحد و مرکز که شامل یک واحد مستقل علوم پزشکی و یک واحد بیمارستانی است فعالیت می کند.
رنجبران بیان داشت: از سال ۹۸ یکسری تحولات خوبی در دانشگاه رخ داد؛ در اوج فعالیت خود یک میلیون و ۸۰ هزار نفر دانشجو داشت که به علت افزایش بی‌ رویه دانشگاه‌ ها در کشور تعداد دانشجویان دانشگاه در سال ۹۸ به ۸۷۰ هزار نفر رسید اما با تمهیدات لازم روند رو به رشد دانشگاه اتفاق افتاد و امروزه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده‌ ایم.

رئیس دانشگاه آزاد استان به نقش خانواده‌ ها در افزایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و متذکر شد: امروزه خانواده‌ ها به سمت تضمین آینده فرزندان خود هستند و هرجا تضمینی باشد فرزندان خود را به آن سمت سوق می‌ دهند.
وی، اساتید نخبه و ۲ درصد دانشمندان جهان را از جمله توانمندی‌ های استان ارزیابی کرد و یادآور شد: تعداد پذیرش دانشگاه آزاد نسبت به ۲ سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.
رنجبران با اشاره به اینکه ۲ سال پیش جایگاه ۲۲ و سال گذشته رتبه ۱۶ و امسال رتبه ۴ را بین عملکرد دانشگاه‌ های کشور داشته ایم تاکید کرد: برای امسال ۴ رشته در مقطع دکتری برای استان اخذ کرده ایم و دانشکده های هوش مصنوعی، صنعت ساختمان، انرژی، هنر و رسانه، جامعه و حکمرانی و غیره به بدنه دانشگاه اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تست اولین دستگاه از اولین خط فول مکانیک تراکتورسازی به همت دانشگاه آزاد تبریز در گروه صنعتی تراکتورسازی با موفقیت انجام گرفت اضافه کرد: ایجاد کارخانه تولید کامپوزیت دانشگاه آزاد در واحد شبستر، تولید جلبک اسپرولینا و برنامه توسعه این طرح، افزودن یک بخش MRI در بیمارستان امام سجاد و ایجاد پلتفرم کسب و کار از جمله کارهای موفق انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان متذکر شد: امروزه کسب و کار از حالت سنتی به سمت مدرن تغییر یافته و تحول در آن با سرعت بیشتری در حال انجام است لذا کسب و کار پلتفرمی بر مبنای قدرت شبکه و سطح دانش و تکنولوژی ایجاد ثروت می‌کند که حتی دانشگاه‌ ها نیز به سمت پلتفرمی در حال حرکت هستند.

رنجبران با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد با الگوگیری از نظام آموزش پزشکی برای رشته‌ های غیرپزشکی نیز یک پلتفرم ایجاد می کند تاکید کرد: تاسیس یک بیمارستان صنعتی برای رشته‌های غیرپزشکی مدنظر است تا دانشجویان قبل از فارغ‌ التحصیلی ابتدا مهارت رشته خود را آموخته و سپس دانشنامه اخذ نماید.
وی از وقوع یک تحول بزرگ آموزشی در تبریز خبر داد که به الگوی دانشگاه‌ های غیرآزاد نیز تبدیل خواهد شد و افزود: با صنایع بزرگ منطقه اعم از تراکتورسازی، مس سونگون و غیره در خصوص یک بیمارستان صنعتی مذاکراتی انجام شده است لذا بزرگترین پروژه تحولی دانشگاه آزاد یعنی ایجاد بیمارستان صنعتی قطعاً بهترین نتیجه را خواهد داشت زیرا تبریز قطب صنعتی کشور بوده و قوی‌ ترین دانشگاه آزاد اسلامی کشور هم از آنِ خود تبریز است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای تورکیه، عراق و آذربایجان در واحد تبریز مشغول به تحصیل هستند گفت: گسترش حوزه آموزش بین الملل مدنظر بوده و روند جذب دانشجو نیز رو به رشد است لذا خدا را شاکریم که علیرغم وجود مشکلات مالی، همچنان چرخه رو به توسعه دانشگاه در حال حرکت است.
رنجبران بیان کرد: امروزه سخن از افزایش دانشجو تا مرز ۶۲ هزار نفر اغراق نیست زیرا روزانه لیستی برای افراد ثبت‌ نام‌ کننده در اختیار داریم که واحد اسکو بیشترین جذب را داشته است به طوری که در ادوار قبل، بیشترین مشکلات را داشت و واحد کلیبر که یک هزار و ۳۰ نفر دانشجو جذب کرده و واحد صوفیان که از جمله دانشگاه‌ های مشکل دار بود و اکنون در کنار واحدهای سراب و ملکان در رتبه های برتر دانشگاهی قرار دارند.

رئیس دانشگاه آزاد واحد تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر وضعیت ارائه رشته زبان و ادبیات تورکی در این واحد دانشگاهی، با تاکید بر عدم تعریف کد رشته مستقل برای آن توضیح داد: از آنجایی که رشته رسمی برای این موضوع درنظر گرفته نشده است اما با ایجاد یک تشکل، چند دوره آموزش آزاد جهت بهره مندی علاقه مندان برگزار گردید.
شایان ذکر است دانشگاه آزاد واحد تبریز به عنوان نخستین واحد کشور در ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۶۱ با پذیرش تعداد ۱۵۰ دانشجو در رشته های ریاضی، فیزیک و شیمی تاسیس شد و اکنون دارای ۱۲ دانشکده، ۲۶۴ رشته، سه دانشکده فنی و حرفه ای، ۸ باب مدرسه، یک واحد بیمارستانی، ۴ کتابخانه با بیش از ۲۳۸ هزار جلد کتاب، ۱۰۶ آزمایشگاه و کارگاه تخصصی، ۱۱ مرکز تحقیقات، مرکز رشد و فناور، ۴ باب خوابگاه دانشجویی و ۲ باب مهمانسراست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.