اولین همایش ملی توسعه صادرات مصنوعات طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ ایران - تبریز به روایت "عصرآزادی"

ضرورت صادرات طلا با برند ملی

 عضو سازمان توسعه تجارت ایران می گوید آذربایجانی ها باید برای توسعه صادرات طلا از ظرفیت، قوانین و تسهیلات ویژه منطقه آزاد ارس بهره مند گردند

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز یکی از قطب‌ های مهم تولید و صادرات طلا و جواهرات در سطح کشور است که بیش از ۵۰ هزار نفر به فعالیت طلایی اشتغال داشته و اهمیت صادرات طلا باعث شده تا رویکرد اتحادیه طلا و فعالان این هنر – صنعت، اغلب به مساعدت دولت جهت رفع موانع صادرات معطوف گردد زیرا آن طور که فعالان این حوزه می گویند صدور بخشنامه های متعدد با تغییرات گسترده، بخش خصوصی را آزرده خاطر می سازد.
اولین همایش ملی توسعه صادرات مصنوعات طلا، جواهر، نقره، گوهرسنگ و صنایع وابسته که با حضور فعالان صنعت طلا و جواهر سراسر کشور و به همت اتحادیه طلا، نقره و جواهر تبریز در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد برگ زرین دیگری را برای شهر اولین ها رقم زد.
در این همایش ملی علاوه بر ارائه راهکارهای توسعه کمی و کیفی این صنعت و رشد صادرات آن با حضور اساتید و محققان دانشگاهی، بر تسهیل واردات و صادرات طلا تاکید شد زیرا این صنف یک هنر – صنعت محسوب شده و ارزش افزوده قابل توجهی دارد که باید دولت در گمرک و بانک مرکزی این امر را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.
از قرار معلوم، حساسیت های بی مورد در زمینه واردات و صادرات طلا در سال های گذشته، این صنعت را دچار مشکل کرده بود و امروزه وزارت صمت در تلاش است تا واردات و صادرات طلا را تا سقف ۱۰ کیلوگرم تسهیل بخشد…

◾️نمایشگاه طلا آغازی برای هم افزایی بیشتر دانشگاه، صنعت و بازار است

رئیس اتحادیه طلا، نقره و جواهر تبریز در ابتدای این همایش بر لزوم هم افزایی صنعت و دانشگاه در صنعت طلا و جواهرات تاکید کرد و گفت: صنعت طلا و جواهر یکی از صنایع با بیشترین ایجاد ارزش افزوده است که می‌تواند نقش پررنگی در افزایش درآمد سرانه کشور داشته باشد.
میرمحمد پوراقدم شربیانی ادامه داد: توسعه صادرات مصنوعات طلا، جواهر، نقره، گوهرسنگ خواهد توانست درآمد سرانه بالاتر برای کشور و تولید و اشتغال بیشتر در صنعت طلا و جواهر کشور ایجاد نماید.
وی افزود: پس از پایان نمایشگاه طلا و جواهرات، کار ما پایان نمی‌ یابد، بلکه تازه شروع هم می‌شود؛ آغازی برای هم افزایی بیشتر دانشگاه، صنعت و بازار در صنعت طلا، جواهر و گوهر سنگ ها که قطعاً می تواند بیشتر به رشد کمی و کیفی در صنعت طلا و جواهر کمک کند.
شربیانی تاکید کرد: دانشجویان بسیاری از کشورهای خارجی در این همایش شرکت کردند که می‌ توانند رایزنان بازرگانی ما در کشورهای هدف بوده و به توسعه بازار منجر گردند.

◾️هم افزایی انجمن های تخصصی و اتحادیه ها به صادرات طلا کمک می کند

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت از تسهیل واردات شمش طلا و صادرات طلا با هدف کمک به رشد تولید در صنعت طلا و جواهر خبر داد و گفت: متخصصان ما در صنعت طلا و جواهر پس از تحریم ها در حوزه ماشین آلات مربوط به این صنعت کار بزرگی کردند و امروز به کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند، ماشین آلات صادر می‌ کنیم.
محمدمهدی برادران افزود: سرمایه نیروی انسانی در همه صنایع و بخصوص صنعت طلا و جواهر بزرگترین سرمایه ماست و یکی از بزرگترین سرمایه های مالی کشور در این صنعت در جریان است.
وی با ذکر این نکته که انجمن های تخصصی و اتحادیه ها با هم افزایی می‌توانند به صادرات بیشتر کمک کنند تاکید کرد: زیرا امروز شرایط صادرات بیش از هر زمان دیگری فراهم است و باید تولید در صنعت طلا و جواهر را صنعتی کرده و با بازاریابی بین المللی، با نام و نشان ملی حضور داشته باشیم.
معاون صنایع عمومی وزیر صمت الگوی خوشه‌ های صنعتی و حمایت از کارگاه ها در کنار حمایت از صنایع بزرگ در این صنعت را بسیار مهم توصیف کرد و یادآور شد: برنامه راهبردی در این صنعت را تدوین کردیم که یک امر مشترک را با مشارکت همه طرف‌ها برای چهار سال آینده صنعت طلا و جواهر کشور تبیین نموده و با تقسیم وظیفه بین تولید کنندگان بزرگ و استان‌های معین، صادرات به کشورهای همجوار تلاش خواهیم کرد ظرفیت های بزرگ این صنعت را به ظهور برسانیم.

◾️حضور فعالان طلا در نمایشگاه ها و شبکه های اجتماعی ضروری است

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه ورود به بازارهای جهانی لازمه توسعه هنر – صنعت طلا و جواهر در سطح کشور است گفت: برای ورود به بازار جهانی مهارت حرفه‌ ای، فرآیند نوآوری، انگیزه صادرات، دانش بازار خارجی، داشتن استراتژی، محصول بالقوه و موقعیت بازار داخلی ضروری است.
محمد فاریابی ادامه داد: باید در بازار جهانی ریسک کرد زیرا اگر اهل ریسک نباشیم حتی نباید از خانه بیرون بیاییم، ابتدا باید در بازار داخلی جای پای محکمی داشته باشیم لذا سلیقه روز جهانی و جوامع مختلف و انجام تحقیقات بازار باید مدنظر ورود به بازارهای جهانی و منطقه‌ ای باشد.
وی افزود: یک کشور برای اینکه سرپا بایستد باید صادرات داشته باشد، تورکیه را مثل می‌زنم که با وجود تمام مشکلات داخلی اقتصادی و سیاسی، با صادرات گسترده ای که دارد اقتصاد ملی خود را پایدار نگه داشته است.
رئیس گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز اضافه کرد: فعالان صنعت طلا و جواهر و گوهرسنگ ها در نمایشگاه های خارجی طلا و جواهرات حتماً باید شرکت کنند تا دستکم ایده های جدید و انگیزه بگیرند و حضور در شبکه‌ های اجتماعی و شبکه وب برای شرکت‌های بزرگ و کوچک و هنرمندان این عرصه نیز ضروری است.

◾️آذربایجان باید از تسهیلات ارس برای توسعه صادرات طلا بهره مند شود

رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: رفع تعهد ارزی ناشی از صادرات یکی از مشکلات توسعه صادرات در صنعت طلا و جواهر است لذا پیشنهاد می‌کنیم بازه زمانی رفع تعهدات ارزی به ۶ ماه افزایش یابد اما در مجلس لایحه‌ای ارائه شده که با افزایش اختیارات بانک مرکزی، مشکلات رفع تعهدات ارزی بیشتر خواهد شد!
مظفر ناصری طاهری با اشاره به اینکه بسیاری از صادر کنندگان به ازای صادرات ریال دریافت می‌ کنند افزود: ۹۰ درصد صادرکنندگان قانون را نمی دانند و از این محل دچار ضرر و زحمت می‌شوند.
وی، منطقه آزاد ارس را یکی از ظرفیت های بزرگ منطقه آذربایجان برای توسعه صادرات دانست و یادآور شد: باید از این ظرفیت به طور ویژه استفاده کرد زیرا منطقه آزاد خاک سیاسی کشور محسوب می شود اما خاک اقتصادی کشور نیست و باید از قوانین و تسهیلات آن برای توسعه صادرات بهره مند شد.
ناصری طاهری خاطرنشان کرد: متاسفانه ما مشکلات سیستمی در مجموعه گمرک کشور داریم و دولت باید این مسائل را حل کند و به طور حتم، اتحادیه های تخصصی طلا، نقره و جواهر باید مرجع ارزش گذاری در طلا و جواهر در سطح کشور باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.