اهمیت برگزاری بیست و چهارمین Tabriz Expo Food اکسپو فود ۲۰۲۳ تبریز از زاویه "عصرآزادی"

آذربایجان شرقی پیشرو در تامین غذای ایرانیان

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از ۲۵ الی ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۲ میزبان بیست و چهارمین نمایشگاه مواد غذایی، شیرینی و شکلات، چاپ و بسته بندی و ماشین آلات و صنایع وابسته موسوم به Tabriz Expo Food 2023 به عنوان مهم‌ ترین رویداد حوزه مواد غذایی و شکلاتی شمالغرب کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در بیست و چهارمین نمایشگاه مواد غذایی، شیرینی و شکلات، چاپ و بسته بندی و ماشین آلات و صنایع وابسته تبریز بیش از ۳۰۰ شرکت از استانهای مختلف و نمایندگی هایی از کشورهای روسیه، تورکیه، چین، ژاپن، هند و کره جنوبی، آخرین تولیدات غذایی و خدمات خود را به نمایش گذاشتند.
آذربایجان شرقی با دارا بودن ۸۵۰ واحد تبدیلی با ظرفیت ۵.۵ میلیون تن رتبه سوم کشوری را در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی به خود اختصاص داده و جالب اینکه در فرآوری انگور، بسته‌بندی خرما، فرآوری تخم مرغ، بسته‌ بندی عسل و خشکبار رتبه اول و در حوزه سردخانه‌ها نیز رتبه دوم کشور را داراست.
در مناطق مختلف این استان ۱۹ واحد فرآوری گیاهان دارویی به فعالیت پرداخته و با جذب سرمایه گذار و سرمایه‌ گذاری در بخش فرآورده‌ های گیاهان دارویی، آذربایجان شرقی در حال تبدیل شدن به قطب اول فرآورده‌ های گیاهان دارویی ایران است که مایه فخر آذربایجانی هاست…
نمایشگاه اختصاصی و انحصاری صنعت غذا و شیرینی و شکلات در دوره آتی
مجری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی مواد غذایی، شیرینی و شکلات، چاپ و بسته بندی و ماشین آلات و صنایع وابسته تبریز درباره این رویداد شیرین به “عصرآزادی” گفت: برای اولین بار شاهد حضور ۱۵۳ شرکت مربوطه از ۱۳ استان کشور بودیم که از ۵ کشور خارجی هم جهت تامین نیازهای حوزه صنایع غذایی آذربایجان شرقی به تبریز آمدند.
“شهرام دانشور” افزود: تبریز در چند سال اخیر شاهد چنین نمایشگاه پرشور و بانشاطی نبود که امسال با حضور اکثر ماشین سازان و تولیدکنندگان حوزه صنایع غذایی، یک رویداد فوق العاده رقم خورد و با بازخوردی که از نمایشگاه به عمل آمد به طور حتم دوره آتی این رویداد به صورت انحصاری به صنعت غذا و شیرینی و شکلات اختصاص خواهد یافت.
وی اضافه کرد: تبلیغات گسترده برگزاری این نمایشگاه در نقاط مختلف کشور موجب حضور گسترده شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان گردید و تاثیر آن بر صنایع مواد غذایی آذربایجان شرقی که صنعتگران بی ادعا را در آغوش خود دارد غیرقابل تصور خواهد بود که از آن جمله می توان به بهبود خطوط تولید مواد غذایی باشد.
نزدیک کردن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در نمایشگاه های بخش کشاورزی
مدیر طرح و برنامه ریزی ارتباطی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی، تبدیلی و ماشین آلات با کنار هم جمع کردن ظرفیت های مختلف داخلی و خارجی در این حوزه این امکان را به مصرف کننده داد که به راحتی از این ظرفیت ها بازدید نماید.
حمید شکری خانقاه افزود: تبریز شهر اولین ها و برترین هاست و در عرصه صنعت مقام دوم را در کشور دارد و بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی، تبدیلی و ماشین آلات تبریز توانست یک نوع نمایشگاه با تفکر بین المللی و در مقیاس منطقه ای را ایجاد نماید.
وی اضافه کرد: نمایشگاه ها نزدیک کردن جامعه مخاطب، علاقه‌ مندان به حوزه صنعت، بازار و کسب و کار را به مشاغل موردنظر آنها را به بهترین شکل انجام می دهند زیرا یک مخاطب این امکان را ندارد که تمام کارخانجات و توانمندی ها را در مکان های مختلف و حتی کشورهای دیگر بازدید نماید اما این نمایشگاه همه این توانمندی ها را در کنار هم به نمایش گذاشت.

تامین ۵۵ درصد شیرینی و شکلات ایران توسط تولیدات آذربایجان شرقی

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تبریز، قطب نمایشگاهی صنایع غذایی کشور است گفت: آذربایجان شرقی بیش از ۵۵ درصد شیرینی و شکلات ایران را تولید می کند و می توان ادعا کرد بدون آذربایجان شرقی چیزی از صنعت شیرینی و شکلات کشور باقی نمی ماند.
محمد کلامی افزود: در واقع، نمایشگاه اصلی صنایع غذایی کشور باید در شهر تبریز مستقر باشد زیرا در نمایشگاههایی که در این حوزه در تهران برگزار می شود نیز ۶۰ درصد غرفه ها متعلق به صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی است.
وی اضافه کرد: برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی، تبدیلی و ماشین آلات ایران – تبریز می تواند زمینه ساز آن باشد که این شهر و منطقه آذربایجان به قطب اول نمایشگاهی صنایع غذایی کشور تبدیل گردد.
تامین نیازهای چاپ و بسته بندی داخلی و کشورهای همسایه با ارتقای فنی
مسئول فنی و کنترل کیفی تیراژه چاپ تبریز گفت: با به‌ روز نگاه‌ داشتن و ارتقای فنی مجموعه های چاپ، نیازهای داخلی و حتی کشورهای همسایه فراهم می گردد، ما نیز تأمین‌ کننده ملزومات بسته‌ بندی بسیاری از صنایع غذایی کشورهای عراق، آذربایجان و حتی تورکیه هستیم و شرکت‌ هایی که از ایران خرما خریداری می‌ کنند با اسم برند خودشان این محصول را به‌صورت پکیجینگ شده دریافت و به کشور مقصد صادر می‌کنند.
بهبود زارعی با اشاره به اینکه صنعت بسته بندی دارو حساسیت بالایی به لحاظ متریال، طرح و نوشتار در مقایسه با سایر حوزه‌ های بسته‌بندی دارد افزود: برای مثال چسبی که لِیبل سرُم می‌ خورد معمولی نیست و باید حتماً بتواند حداقل گِرید خوراکی را پاس کند یا به لحاظ رنگ و مواد چاپی باید گریدهای مشخصی داشته باشد.
خام فروشی دلیل اصلی افزایش ضایعات محصولات کشاورزی منطقه
آذربایجان شرقی به دلیل نزدیکی به بازارهای آسیای میانه و روسیه از موقعیت مناسبی برای صادرات محصولات صنایع تبدیلی به این منطقه از جمله کشورهای عراق و تورکیه برخوردار است، به همین دلیل با حمایت از اینگونه صنایع و صادرکنندگان، زمینه توسعه صادرات فراهم شده است که بررسی های تخصصی پیشرفت این مسیر در نمایشگاه صنایع غذایی صورت گرفت.
برخی از کشاورزان، باغداران و تولیدکنندگان مواد غذایی معتقدند مشکل اصلی حال حاضر این حوزه، عرضه برخی از محصولات کشاورزی استان به صورت خام فروشی در بازار مصرف است که این پروسه، موجب افزایش ضایعات محصولات کشاورزی منطقه شده است!
بدین ترتیب، فعال شدن صنایع تبدیلی از یک سو، باعث کاهش ضایعات کشاورزی و از سوی دیگر، سبب افزایش ارزش افزوده محصولات می‌ شود ضمن آنکه ارزش ضریب تبدیل محصولات را بالا برده و حوزه کشاورزی، توجیه اقتصادی خواهد داشت و برای همین است که کارشناسان حوزه صنایع غذایی بر راه اندازی زودهنگام مراکز تبدیلی در جوار اراضی کشاورزی و تولید مواد غذایی تاکید دارند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.