مباحث جذاب نشست شماره ۱۶۰ پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

از لزوم احداث ترمینال جدید تا شفاف سازی شرکت جدید

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یکصد و شصتمین جلسه هفتگی شورای ششم شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان و مدیران شهری و شهردار تبریز به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید و در ابتدای این نشست از دانشنامه حریم کلانشهر تبریز رونمایی به عمل آمد.
از نکات جالب توجه جلسه هفتگی شورای شهر، تجمع جمعی از نیروهای قراردادی تامین نیروی شهرداری تبریز به دلیل نگرانی از امنیت شغلی و وضعیت معیشتی خود بود که در محوطه عمارت ساعت تجمع کردند و از قرار معلوم، بدون هماهنگی با نمایندگان صنفی خود بوده است.
این افراد که البته تجمع آرام و بدون حاشیه ای را برگزار نمودند به خبرنگاران حاضر در محل تاکید کردند که خواسته‌ هایی از شهرداری و اعضای شورا در خصوص ارتقای امنیت شغلی و بهبود وضعیت معیشتی خود دارند که تاکنون وعده های مدیران شهرداری و اعضای شورا بی نتیجه بوده و به گفته آنها، قول هایی که نسبت به تبعیض در افزایش حقوق نیروهای کارمعین و تامین نیرو نیز در حد شعار مانده است…

◾️روشنگری اول

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی به عنوان مهمان ویژه نشست این هفته گفت: استان آذربایجان شرقی با مساحت حدود ۴۵ هزار کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۴ میلیون نفر با ۲۱ شهرستان، ۷۰ شهر و دو هزار و ۷۱۰ روستا قطب صنعتی، کشاورزی و معدنی شمال غرب کشور با دو پایانه مرزی جلفا و نوردوز، محل اتصال کشورهای حوزه قفقاز بوده و با قرار گرفتن در مسیر کریدورهای حمل و نقل بین المللی نقش مهمی را در امر حمل و نقل ایفا می کند.
اروجعلی علیزاده افزود: کل راه های استان ۱۳ هزار و ۲۹ کیلومتر و کل راه های روستایی ۹۷۴۵ کیلومتر است، تعداد کل ناوگان باری نیز با احتساب وانت بارها ۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه و تعداد کل رانندگان دارای کارت هوشمند سطح استان ۴۲ هزار و ۳۲۲ نفر می باشد.
وی با اشاره به آخرن وضعیت اتوبان شهید کسایی اضافه کرد: اتوبان شهید کسایی تبریز یک آزادراه به طول ۱۸ کیلومتر با رمپ و لوپ های موجود در جنوب شهر تبریز است که جنوب شرقی شهر را به جنوب غربی آن متصل می کند و در زمان احداث آن، کلیه ابنیه های فنی و جسم راه ۶ خطه طراحی و اجرا و روسازی آن ۴ خطه اجرا گردیده است.
علیزاده تاکید کرد: حذف رفوژ وسط و زیرسازی بستر و روسازی محل رفوژ توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد و جابجایی و انتقال درختان و لایه های آسفالت و نیوجرسی ها توسط شهرداری انجام می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اظهار کرد: در لاین سوم اتوبان شهید کسایی پیشرفت ۴۵ درصدی وجود دارد و اگر به کل پروژه اختصاص بدهیم ۲۷ درصد می باشد لذا در ضلع شرقی تبریز ترمینال وجود ندارد و پیشنهاد می کنم در این منطقه یک پایانه استاندارد طراحی شود تا مسافران مناطق شرقی از آن مسیر جابجا گردند.

◾️روشنگری دوم

لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اصلاح قیمت برخی آیتم های اجرایی دفترچه فهرست بها احداث و نگهداری فضای سبز ۱۴۰۲ شهرداری تبریز نیز مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت تا شفاف سازی های مربوط به چالش های فضای سبز و جیب کارگران این حوزه مشخص شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: در اردیبهشت ماه مصوب کردیم که یک شرکت، فضای سبز تبریز را با قیمت ۵۰۳ میلیارد تومان برای یک سال نگهداری کند و در آبان ماه، شهرداری لایحه‌ای مبنی بر اصلاح این پیمان آورده است‌.
علی نوای باغبان افزود: در سه آیتم پرداختی به کارگران، کارشناسان فضای سبز و بحث آب و خریداری تانکر آب، اصلاحیه آورده‌ اند، لذا کمیته فنی ارقام به اصلاح این آیتم‌ ها کرده و سال گذشته نیز تصمیم گرفتیم که ناظر بر افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران باشیم اما این لایحه در همان راستا نیست و روزهای تعطیلی محاسبه نشده است و می خواهند روزهای تعطیل را نیز اعمال کنند.
وی تاکید کرد: چون این اصلاحیه به جیب کارگران خواهد رفت و در فهرست بها می توانستند پیش‌بینی کنند، نیاز به مصوبه شورا نبود ولی چون این لایحه به نفع کارگران است، نظر کمیسیون این است که با حفظ سقف قرارداد، این اصلاحیه را انجام داده و تجربه ای برای سالهای بعد باشد که این موارد را پیش‌ بینی کنند.

◾️روشنگری آخر

شهردار کلانشهر تبریز در خصوص شفاف سازی مسائل حقوق کارگری که این روزها مورد انتقاد جامعه کارگران شهری قرار گرفته است گفت: موضوع اصلی ما میزان دریافتی کارگران بود که در تمام کشور این مسئله وجود دارد و نکته بعدی هم این بود که کارگران حداقل حقوق را دریافت نمی کردند.
یعقوب هوشیار افزود: بر روی کاغذ حدود ۸ میلیون تومان برای کارگران پرداختی داشتیم ولی در نهایت کارگران سه میلیون تومان می گرفتند، گاهاً نیز پیمانکار بیمه را رد نمی کرد و یا حق و حقوق را کاهش می داد، چندین تجمع هم در این شهر به خاطر شرکت‌ های پیمانکاری انجام گرفته‌ است.
وی اضافه کرد: در ادوار قبلی شورا کارگران چند بار تجمع کرده اند، تمام دغدغه اعضای شورای شهر هم افزایش دریافتی کارگران بود اما اکنون در حوزه کارگری، دریافتی زیر ۱۳ میلیون تومان درآمد نداریم، یعنی افرادی که از ما شکایت کردند، به خاطر منافع خودشان است.
هوشیار ادامه داد: این اقدامات به خاطر چند میلیون تومان نیست و مبالغ کلانی در ماه دریافتی داشتند، کارشناسان را با سه میلیون به کار می گرفتند و اکنون همان کارگر ۱۹ میلیون تومان دریافتی دارد؛ ما گفتیم به کارگران توجه کنیم.
وی تاکید کرد: آقای باغبان – عضو شورا – می گوید سقف تعیین کنیم و ما نیز حجم را تاکید می کنیم، اما اضافه کاری را از کجا بدهیم؟ ۹۵ درصد مبلغ این لایحه به جیب کارگران و کارشناسان می رود بحث ما در این لایحه مبنای حقوق نیست، بلکه بحث اضافه کار است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون این مسئله در حوزه کارگران تنظیف هم وجود دارد اگر مخالف هستید، بگویید مناقصه را ابطال کنیم، به خاطر حمایت از کارگر زیر سوال می رویم، در حالی که تامین نیروهای شهرداری تبریز در حال حاضر ۳۰ درصد بیشتر از میانگین کارگران کشوری دریافتی دارند.
شهردار کلانشهر تبریز اذعان کرد: کار ما در جهت حمایت از کارگران است و در مورد کیفیت نیز یکی از اقداماتی که سربلندمان خواهد کرد بحث فضای سبز است که موارد را پیش بینی کرده و برای اولین بار چاه جذبی زده‌ایم؛ امیدوارم سال بعد به کیفی سازی فضای سبز بیندیشیم.
شایان ذکر است در پایان جلسه این هفته، نامه غلامرضا احمدی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز در خصوص انصراف حکیمه غفوری از عضویت در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و با رای اکثریت اعضای شورا، احد صادقی به عنوان عضو جدید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا انتخاب گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.