پیشنهاد عضو باشگاه مدیریت و توسعه سواد رسانه ای یونسکو در ایران به مناسبت روز جهانی تلویزیون؛

صدا و سیما باید شبکه های اجتماعی را به رسمیت بشناسد

 حمید شکری خانقاه: تلویزیون نمی تواند با رویکرد سنتی  در دنیای نوین اجتماعی گام بردارد

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: روز ۲۱ نوامبر برابر با ۳۰ آبان به عنوان روز جهانی تلویزیون نامگذاری شده است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۶ میلادی این عنوان را تعیین کرد و هدف از چنین اقدام را ترغیب کشورها به تبادل برنامه‌ های تلویزیونی به‌ ویژه برنامه‌ هایی که برای گسترش صلح، توسعه‌ اجتماعی، اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی جامعه ساخته می‌ شود.
در حقیقت، تا قبل از سال ۱۳۳۷ شمسی، هنوز چیزی به نام تلویزیون به خانه مردم ایران راه پیدا نکرده بود و تا آن زمان رادیو، بدون حضور رقیبی جدی برای خود، یکه ‎تازی می‌کرد اما از سال ۱۳۳۷ داستان فرق کرد و سر و کله دستگاه شگفت‌ انگیزی که بعد‌ها به آن لقب جعبه جادویی دادند، پیدا شد.
نکته جالب توجه اینکه در یک دهه گذشته نیز که فضای اینترنت و به ویژه شبکه های اجتماعی به رقیب جدی برای تلویزیون تبدیل شده اند برنامه هایی که بتواند به مشکلات اجتماعی پرداخته و نیاز مخاطب را برآورده سازد به ندرت تهیه و پخش شده و بدین ترتیب، سهم تلویزیون در سبد مصرف فرهنگی خانواده ها و به ویژه جوانان اندک اندک کاهش یافته است.
پیشکسوت روابط عمومی ایران و نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی و مدیر گروه تخصصی روابط عمومی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو در مورد ضعف های صدا و سیما معتقد است اگر بتوانید صدای نسل جدید جوانان کشور با عنوان Z شوید می‌توانید امیدآفرین باشید.
“حمید شکری خانقاه” ادامه داد: رسانه های رسمی متاسفانه صدای نسل گذشته تحت عنوان y و x هستند و حتی در تلوزیون هم از نسل های قدیمی استفاده می کنند لذا باید از خود نسل Z استفاده کنیم و از آن ها دعوت نماییم تا دغدغه هایشان را مطرح کنند و متناسب با نسل جدید خوراک متناسب تلویزیونی به آنها داده شود.
وی در مورد موضوعی که سال های اخیر رسانه های داخلی به واسطه چند اتفاق مهم در کشور مرجعیت خود را از دست داده اند افزود: رسانه رسمی ای که مرجعیتش را از دست داده است می‌خواهد با همان رویکرد سنتی در دنیای نوین اجتماعی گام بردارد و اینگونه نمی‌شود، زیرا ساختار همان است و رویکرد باید تغییر یابد.
شکری خانقاه اضافه کرد: تصور کنید زمانی خبر صدا و سیما به گوش مردم می رسد که در شبکه های اجتماعی منتشر شود، بنابراین رسانه ملی باید یک شعبه در شبکه های اجتماعی داشته و به رسمیت بشناسد که تاکنون شبکه های اجتماعی را به رسمیت نشناخته است!
مدیر گروه تخصصی روابط عمومی ایران اذعان کرد: صدا و سیما دست تمنا به سوی شبکه های اجتماعی دراز کرده است لذا اگر می‌ بینید صدا و سیما در شبکه های اجتماعی حضور دارد، حضورش یک اجبار است به خاطر اینکه عقب نماند تا صدایش را به گوش مخاطب برساند.
شکری خانقاه با اشاره به اینکه اغلب افراد در گوشی موبایل خود فیلترشکن دارند اظهار کرد: وقتی که همه مقامات کشور از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، مردم هوش اجتماعی پایینی ندارند و نتیجه گیری می کنند که وقتی مسئولان با فیلترشکن از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، چرا ما نداشته باشیم و استفاده نکنیم؟! آن هم نسل جدیدی که حاضر نیست از کسی حرف شنوی داشته باشد.
استاد پیشکسوت روابط عمومی ایران یادآور شد: در موفق بودنِ جهت دهیِ رسانه های خارجی تردیدی ندارم، تا جایی که صدای وزیر هم در آمد و گفت وقتی به خانه می روم فکر می کنم که انقلاب شده و وقتی بیرون می آیم می بینم که اتفاقی نیفتاده است پس، اکنون سواد رسانه ای یا مرجعیت خبری، به مرجعیت فردی تبدیل شده است، یعنی هر فردی برای خودش یک رسانه است، امروز کسی که موبایل دارد یک رسانه محسوب می گردد.
شکری خانقاه خاطرنشان کرد: یکی از خطرات شبکه های اجتماعی، رشد قارچ گونه برخی افراد است که لزوماً همه آن ها آدم های خوبی نیستند و لای آن ها آدم های فاسد، باج گیر و مزدوران رسانه ای زیادند و اگر قرار باشد قدرت نظارتی را بر رسانه های رسمی داشته باشیم باید کانال هایی را تنظیم کنیم تا به فرد دسترسی داشته و آن را پاسخگو به حرف ها و کلماتی که منتشر کرده است نماییم.
پیشکسوت روابط عمومی ایران تاکید کرد: اکنون با نسل جدیدی به نام Z روبرو هستیم که به آن نسل گوگلی می‌ گوییم، نسلی که هر سؤالش را از گوگل می‌ پرسد چنانچه صدا و سیما نتواند خود را با شبکه های اجتماعی، کانال ها، گروه ها و حتی فیلترینگی که به رسانه کشور آسیب زده و آن را چند قطبی کرده است وفق ندهد این مشکل ادامه داشته و شاهد تلویزیون ایده آل نخواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.