مدیر مرکز مشاوره امروز من در گفتگو با "عصرآزادی" تاکید کرد؛

تبریز را به شهر واقعی دوستدار کودک تبدیل کنیم

کریمی ثانی: هدف از حضور در نمایشگاه مطبوعات تبریز یادآوری به خانواده ها جهت اختصاص یک روز معین برای شناخت صحیح کودکان بود
عصرآزادی/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: در یازدهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری آذربایجان شرقی که در اواسط آبان ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار شد در مورد خدمات مرتبط با مباحث اجتماعی نیز به تبیین جایگاه کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان این استان پرداخته شد.
غرفه “مرکز مشاوره امروز من” از آن دست پاتوق هایی بود که توانست در کنار مسئولیت خطیر رسانه ها در موضوعات کانون خانواده، در راستای آموزش، فرهنگ سازی و ارزیابی توانایی های کودکان و نوجوانان حاضر در نمایشگاه بپردازد.
آنها در یک اکیپ ۲۰ نفری از کارشناسان ارشد و دکترای روانشناسی به خدمات روانشناسی و مشاوره نوجوانان و خانواده های ساکن استان آذربایجان شرقی می پردازند که در راستای پیشگیری و درمان آینده سازان بوده و نگاه های ارتباطی روانشناختی و ارتقای وضعیت موجود جامعه را در دستور کار خود قرار داده اند.
مدیر این مرکز با سابقه ۱۸ سال فعالیت های دانشگاهی و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز با تخصص روانشناسی کودک و خانواده در گفتگو با “عصرآزادی” گفت: در این نمایشگاه به عینه مشاهده کردیم که کودکان تشنه فعالیت های تفریحی – هنری هستند و علی الخصوص به صورت گروهی هستند که از جمله پرازدحام ترین غرفه های نمایشگاه بود.
“پرویز کریمی ثانی” ادامه داد: کودکان حاضر در غرفه مرکز مشاوره امروز من علیرغم ازدحام خانواده ها در فضای محدود، توانمندی های خود را به نمایش گذاشته و ابتکارات و احساسات درونی خود را به شکل بسیار قابل توجه در قالب نقاشی به منصه ظهور رساندند.
وی افزود: در مدت زمان ۴ روز برگزاری نمایشگاه مطبوعات، حدود ۵۰۰ کودک در غرفه حضور یافته و به ترسیم احساسات لطیف خود در حوزه نقاشی پرداختند که پس از اتمام این رویداد، به تشکیل یک اکیپ ۱۵ نفره منجر گردید تا آثار نقاشی فرزندان عزیزمان را آنالیز کرده و به صورت رایگان تحلیل نمایند.
کریمی ثانی اضافه کرد: از طریق این آثار، ابعاد گسترده ای از تخیل و تفکر کودکان به دست می آید که توانمندی های مثبت هوش بصری، دیداری و طراحی، خلاقیت ها و مسائل عاطفی، رفتاری و هیجانی را نشان می دهد که مستلزم آن است که همگان اعم از والدین، مربیان، مدیران و روان شناسان دست به دست هم داده و مشکلات نسل آینده ساز را بررسی و به حداقل کاهش دهیم.
این مشاور و روان درمانگر تخصصی خانواده و کودک، استقبال از برگزاری غرفه نقاشی این مرکز مشاوره در محل نمایشگاه بین المللی تبریز را بسیار ارزشمند و ستودنی خواند و تاکید کرد: در کنار این اقدامات، تِست های استعدادیابی اولیه که اغلب در قالب نگرسنج بود پیش بینی شد که برای این آیتم نیز حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ کودک دلبند شهروندان مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی افزود: از طریق فرم های ویژه تِست استاندارد و در راستای شناخت صحیح وضعیت اجتماعی کودکان و نوجوانان در زمینه استعدادیابی اولیه برنامه های ویژه ای انجام گرفت تا در مراحل بعدی به تداوم شناخت کامل از فرزندان این مرز و بوم نائل گردیم.

کریمی ثانی در توصیه به خانواده ها یادآور شد: هدف از برگزاری غرفه مرکز مشاوره امروز من در نمایشگاه مطبوعات آبان ۱۴۰۲ تبریز این بود که به خانواده ها یادآور شویم که حتماً یک روز را به شناخت صحیح کودکان خود اختصاص دهند زیرا اگر فرزندان خود را در حوزه های مختلف و به موقع بشناسند برنامه ریزی هایشان نیز مفید واقع خواهد گردید.

این دانشیار دانشگاه اظهار کرد: اکثر آثار نقاشی انجام گرفته در غرفه نمایشگاه تبریز، توسط کودکان در بازه سنی ۵ الی ۷ و ۸ ساله شکل گرفت لذا اگر خانواده ها هرچقدر بتوانند در سنین پایین به شناخت واقعی و درونی فرزندان خود دست یابند به طور حتم می توانند با همکاری مراکز مشاوره به نتیجه قابل قبول موارد روانشناسی کودک دست یابند.
وی افزود: اصل مسئله در اینجاست که اگر بتوانیم در سطح جامعه به شناخت کودکان و نوجوانان دست یافته و متناسب با آن به برنامه ریزی بپردازیم به طور حتم به موفقیت های چشمگیر نائل خواهیم شد به نحوی که به اعتقاد دانشمندان جهان، اگر بخواهیم یک کشور را بشناسیم باید به میزان اهمیت آن کشور به کودکان پی ببریم زیرا نحوه برخورد مردم یک کشور با کودکان و نوجوانان خود، نشانگر فرهنگ، پیشرفت و قدرت آن کشور است.
مدیر مرکز مشاوره امروز من از شور و شوق مضاعفی که در نمایشگاه مطبوعات تبریز مشاهده کرد سخن به میان آورد و گفت: علیرغم انتقاداتی که به نحوه برگزاری نمایشگاه وجود داشت اما، در کمتر نمایشگاهی تجربه کرده ام که به کودکان تا این میزان اهمیت داده شود، هرچند لازم است اینگونه رویدادها با کیفیت بیشتر و گستره وسیع تر، حتی یک نمایشگاه مستقل سالانه برای نمایش توانمندی های کودکان و نوجوانان آذربایجانی برپا گردد.
این متخصص روانشناسی کودک و خانواده خاطرنشان کرد: غرفه هایی که به گسترش فرهنگ، آموزش، تفریح و شناخت یابی کودکان مبادرت دارند همواره با استقبال بی نظیر این عزیزان روبرو می گردد که باید مورد توجه برگزارکنندگان نمایشگاه تبریز و سایر شهرها قرار گیرد زیرا اگر والدین، در اسرع وقت به شناخت کودکان خود دست یابند به طور حتم به کاهش بسیاری از مشکلات اجتماعی منجر خواهد شد.
کریمی ثانی در پایان اظهارات خود متذکر شد: از رسانه های گروهی تقاضا دارم در مورد حوزه کودک و نوجوان با نگاه آگاه سازی – بیش از پیش – ورود کرده و با حمایت از مراکز روانشناسی و مشاوره، در قالب اقدامات فرهنگی و هنری به معنی واقعی به شعار “تبریز، شهر دوستدار کودک” فاز عملیاتی بخشیده و این شهر را به الگویی برای سایر مناطق کشور تبدیل نمایند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.