بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران به روایت "عصرآزادی"

نسخه تبریز برای توسعه صادرات غیرنفتی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران با شعار “نجات صادرات غیرنفتی با نرخ ارز واقعی” روز ۲ آذر ۱۴۰۳ با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، سرکنسول کشورهای همسایه، استاندار و مسئولان ارشد استانی، نمایندگان مردم در مجلس، مدیران اقتصادی، تجار و فعالان اقتصادی و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به عنوان مهمان ویژه در تبریز برگزار گردید.
نکته جالب توجه اینکه، همزمان با برگزاری بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز و قبل از آغاز به کار آن، کلنگ ساختمان جدید اتاق بازرگانی تبریز با حضور مهمانان و فعالان اقتصادی کشور در تبریز به زمین زده شد که در زمینی به مساحت بیش از ۲۵ هزار مترمربع در ۱۴ طبقه شامل ۴ طبقه زیرزمین و پارکینگ و ۱۰ طبقه اداری احداث خواهد شد…

◾️صدور بخشنامه‌ های خلق‌الساعه اعتماد عمومی را خدشه‌ دار می‌کند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند گفت: انتظار می‌ رود تصویب قوانین و تدوین بخشنامه‌ها به شکلی باشد که همه جوانب در آن سنجیده شود تا واحدهای تولیدی، صادرکنندگان و همچنین مردم اعتماد خود را از دست ندهند.
“صمد حسن زاده” با اشاره به برگزاری موفق این همایش در دوره‌های قبلی افزود: این همایش چند سال سال به دلیل اپیدمی کرونا برگزار نشد اما حتی در این مدت نیز مسئولان و متولیان با همفکری، نهایت تلاش را انجام می‌دادند.
نائب رئیس اتاق ایران با طرح این سوال که معلوم نیست حلقه مفقوده کجاست که اقتصاد ما را به چنین روزی درآورده است اضافه کرد: اقتصاد کشور ما با مشکلات بسیار بزرگی روبرو است و انتظار این است که مسئولان نظام با روش‌های علمی و درست این مشکل را یک بار برای همیشه حل کنند.

◾️هدفگذاری صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان سال

مدیرکل صمت آذربایجان‌شرقی از هدف‌گذاری برای دستیابی به صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری استان تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: عمده مشکلات و مسائل حوزه تجارت مربوط به سطوح ملی است و موردی وجود ندارد که در سطح استان و حیطه اختیارات استانی باشد، این به واسطه چند دلیل اساسی است از جمله این‌که خود صنعتگران و فعالان اقتصادی مطالبه‌گر هستند و همین امر انگیزه مضاعفی به مدیران دستگاه‌های اجرایی داده است تا مشکلات را پیگیری کنند.
“محمدجعفر عظمائی” افزود: عدم تخصیص سهمیه ارزی متناسب با نیاز واحدهای تولیدی، یکی از این مشکلات است، در ایفای تعهدات ارزی نیز به لحاظ تفاوت نرخ ارز در بازار مشکلاتی وجود دارد و حتی صادرکنندگان تراز اول استان نیز رغبتی نشان نمی‌دهند که صادرات به نام خودشان انجام شود.

◾️قوانین موجود، صادرات و واردات را در تقابل با هم قرار می‌دهد

دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز هم گفت: صادرات و واردات همزاد یکدیگرند و از مقوله‌های اصلی تجارت هستند اما برخی دستورالعمل‌ها و مصوبات به‌ گونه‌ ای تدوین می‌ شوند که این دو حوزه در تقابل با یکدیگر قرار می‌ گیرند.
“رضا جعفری” افزود: طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده در کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز و مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز، تحریم‌ های بانکی، عدم تعامل با کشورهای دنیا و چند نرخی بودن ارز، سه مشکل عمده‌ای هستند که صادرات را با چالش مواجه کرده‌اند.
وی با اشاره به وجود تورم در کشور تاکید کرد: حرف تجار این است که نرخ ارز باید به صورت تدریجی و به شکلی افزایش یا کاهش یابد که از تنش‌ها و ضربات شدید جلوگیری شود.
وی با اشاره به قرارگیری ایران در موقعیت مناسب از نظر جغرافیایی اذعان کرد: کریدور شمال – جنوب امتیاز بسیار بالایی است که به‌ تنهایی می‌تواند ۳۰ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی برای کشور ایجاد کند.

◾️توسعه صادرات با رفع برخی از چالش‌های خودساخته محقق می‌ شود

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌ شرقی با اشاره به اینکه توسعه صادرات غیرنفتی با برطرف شدن برخی از چالش‌های خودساخته و نه با شعار و یا وعده و وعیدها محقق می‌شود گفت: صادرات، تجلی قدرت و توانمندی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اقتصادی یک کشور است.
حجت الاسلام والمسلمین “سیدمحمدعلی آل هاشم” با اشاره به اینکه صادرات، ریشه در تولید و فضای کسب وکار دارد و به‌ عنوان موتور محرکه اقتصادی و رمز بقای کشور در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند افزود: حمایت مشخص مالی از واحدهای صادرات‌محور در زمینه توسعه و نوسازی، به‌ ویژه لزوم به‌روز کردن تجهیزات موردنظر، تخصیص مبالغی تحت عنوان مشوق و جوایز موثر صادراتی از جمله مواردی هستند که به طور جدی سبب افزایش صادرات و ارتقای شاخص کیفی کالاها و محصولات تولیدی خواهند بود.

◾️با کدام استراتژی قرار است مشکلات صادرات غیرنفتی حل شود؟!

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه حال بخش خصوصی خوب نیست و لازم است مسئولان با نگاهی نو، به‌صورت جدی در پی حل مشکلات این بخش باشند گفت: باور داریم مشکلات قابل حل است، ولی در عمل شاهد این مهم نیستیم، چرا یک عده نمی‌خواهند این دولت موفق شود!؟
“یونس ژائله” با اشاره به اینکه ریشه اغلب مشکلات موجود، عمدی است و ربطی به تحریم‌ ها ندارد افزود: ۴۰ سامانه مختلف در حوزه اقتصاد و فعالان اقتصادی وجود دارد، در شرایطی که کشور دچار کمبود منابع است، چه کسی مسئول این شرایط، مانع تراشی‌ها و فرصت سوزی است؟!
وی اضافه کرد: راهکار واقعی و موثر بهبود شرایط اقتصادی کشور، یکسان‌سازی و واقعی‌سازی نرخ ارز برای صادرات است و این خواسته مشترک و مهم فعالان اقتصادی است‌ و لذا باید اجازه دهیم هر کس با هر مقدار و امکان که می‌تواند ارزآوری کند‌.

◾️همایش ملی صادرات غیرنفتی ایران راهی برای نهادسازی پایدار صادرات

وزیر اقتصاد و‌ دارایی نیز گفت: ابتدا باید ببینیم در موضوع صادرات غیرنفتی کجا ایستاده‌ایم، در وهله‌ بعد باید مسیری را که بخش خصوصی و دولتی قرار است به طور مشترک طی کنند بررسی کرده و در آخر موانعی را که سرعتگیر حرکت به سمت اهداف است را بشناسیم.
“احسان خاندوزی” افزود: طبق آمار ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در حوزه تجارت خارجی، میزان واردات ما ۲۴.۷ تن به ارزش ۴۲.۱ میلیارد دلار بوده که ۴ درصد از نظر وزنی و ۱۲ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: نیازمند این هستیم که به سمت اقتصادی فناورانه با پیچیدگی‌های بیشتر روی بیاوریم و به جای صادرات احجام وزین و‌سنگین روی کالاهای فناورانه تمرکز کنیم.

◾️فعالیت ۵۵ مرکز تجاری در کشورهای هدف صادراتی برقرار است

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از فعالیت ۵۵ مرکز تجاری در کشورهای هدف خبر داد و گفت: مشکل چند نرخی بودن ارز، یک مشکل سیستمی بوده و تلاش‌های زیادی برای رفع آن شده، ولی این مشکل تا به حال حل نشده است.
“مهدی ضیغمی” افزود: مجبور هستیم تا عوارض ایجاد شده در بحث چند نرخی بودن ارز را حل کنیم اما این اقدامات بسیار راهگشا نیستند، ما در سازمان توسعه تجارت تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به عنوان خانه صادرکنندگان کشورمان، نماینده آن‌ها در دولت بوده و مسائل را مطرح و رفع کنیم.
وی اضافه کرد: زمانی که نرخ ارز نزدیک به بازار بود بر اساس رفتار صادرکنندگان، بخش قابل توجهی از ارز صادرات به سیستم بانکی بازگشت پس مشکل از صادرکنندگان نیست و باید ساختارها اصلاح شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.