سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بر اساس آخرین شاخص های آماری خبر داد؛

جایگاه برتر کشاورزی آذربایجان شرقی در سطح کشور

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، آذربایجان شرقی دارای مساحت خاکی ۴۵.۵ هزار کیلومتر مربع می باشد که حدود ۲.۷۹ درصد از مساحت کشور را با رتبه ۱۱ کشوری به خود اختصاص داده است.
حیدر فتح‌ زاده در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: کشاورزی از مهم‌ ترین بخش‌های اقتصادی است که مستقیماً با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط است.
وی افزود: با توجه به اهمیت این بخش، یکی از اهداف محوری در برنامه‌ های توسعه اقتصادی، افزایش کمّی و کیفی تولیدات کشاورزی است که با استفاده مطلوب و اصولی از منابع و امکانات و به‌ کارگیری شیوه‌ های نوین تولید محصولات، امکان‌پذیر می‌ شود و برای نیل به این هدف، دسترسی به آمار دقیق و بهنگام، ضرورتی اجتناب‌ ناپذیر است.
فتح‌ زاده اضافه کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، استان آذربایجان¬شرقی دارای مساحت خاکی ۴۵.۵ هزار کیلومتر مربع می باشد که حدود ۲.۷۹ درصد از مساحت کشور را با رتبه ۱۱ کشوری داراست.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی آذربایجان شرقی، یادآور شد: عمده فعالیت های کشاورزی در نقاط روستایی صورت می پذیرد و این استان با سه هزار و ۶۳ پارچه آبادی و سهم ۳.۱۰ درصدی از تعداد آبادی های کشور در رتبه ۱۳ کشوری قرار دارد.
وی ابراز داشت: همچنین این استان با یک میلیون و ۶۳ هزار نفر جمعیت برآورد شده روستایی و ۵.۳۰ درصد از سهم جمعیت برآورد شده کشور در رتبه ۷ کشوری قرار دارد.
فتح‌زاده ادامه داد: بر اساس آخرین نتایج مرکز آمار ایران، ارزش افزوده بخش فعالیت های کشاورزی در استان حدود ۳.۴۶ درصد از کل ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را تشکیل می دهد که از نظر این شاخص استان در جایگاه ۱۱ کشوری قرار گرفته است.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی آذربایجان شرقی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ استان با تعداد ۱۹۰ هزار نفر و دارا بودن سهم ۵.۴۱ درصدی شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در بخش کشاورزی کشور در جایگاه ۶ کشوری قرار گرفته است.
وی توضیح داد: استان آذربایجان شرقی با ۹۵.۸ هزار هکتار و دارا بودن ۵.۱۱ درصد مساحت باغها و قلمستان های کشور در رتبه ۵ کشوری قرار داشته و با ۱۳۴۲.۸ هزار تن و سهم ۱۰.۴۲ درصدی از مقدار تولید محصولات باغی کشور بعد از استان های مازندران و آذربایجان غربی در رتبه سوم کشور قرار دارد.
این مقام مسئول ابراز داشت: بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده از مساحت و ارزش تولیدات گلخانه‌ های استان، مشاهده می‌ شود آذربایجان شرقی از نظر مساحت و مقدار تولیدات به ترتیب با ۲.۴۲ و ۴.۸۹ درصد کشور در جایگاه ۱۰ و ۵ کشوری قرار گرفته که مقایسه مساحت و مقدار تولیدات نشان دهنده بهره وری مناسب این فعالیت در مقایسه با سایر نقاط کشور می‌ باشد.
فتح زاده متذکر شد: آب مهمترین نیاز بخش کشاورزی است و برآورد سال ۱۴۰۰ نشان می دهد میزان آب مصرف شده در بخش کشاورزی استان حدود ۲.۱ درصد از کل آب مصرف شده کشاورزی در کشور بوده که از این حیث استان در مقام ۱۵ کشوری قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.