۳.۴۶ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور مربوط به آذربایجان شرقی است

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با تشریح جایگاه کشاورزی استان گفت: براساس آخرین نتایج مرکز آمار ایران، ارزش افزوده بخش فعالیت های کشاورزی استان حدود ۳.۴۶ درصد از مجموع کشوری را تشکیل می دهد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، حیدر فتح‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، آذربایجان شرقی دارای مساحت خاکی ۴۵.۵ هزار کیلومتر مربع بوده و حدود ۲.۷۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است و از این نظر نیز در رتبه یازده کشوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی بوده که به طور مستقیم با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط است، گفت: یکی از اهداف محوری در برنامه‌های توسعه اقتصادی، افزایش کمّی و کیفی تولیدات کشاورزی است که با استفاده مطلوب و اصولی از منابع و امکانات و به‌کارگیری شیوه‌های نوین تولید محصولات، امکان‌پذیر می‌شود و برای نیل به این هدف، دسترسی به آمار دقیق و به موقع، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

فتح‌زاده اضافه کرد: عمده فعالیت های کشاورزی در نقاط روستایی انجام می شود و این استان با سه هزار و ۶۳ پارچه آبادی و سهم ۳.۱۰ درصدی از تعداد آبادی های کشور در رتبه ۱۳ کشوری قرار دارد و یک میلیون و ۶۳ هزار نفر از جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ استان با تعداد ۱۹۰ هزار نفر و دارا بودن سهم ۵.۴۱ درصدی شاغلان ۱۵ سال و بیشتر در بخش کشاورزی کشور در جایگاه ششم کشوری قرار گرفته است.

وی افزود: آذربایجان شرقی با ۹۵.۸ هزار هکتار و دارا بودن ۵.۱۱ درصد مساحت باغ ها و قلمستان های کشور در رتبه پنجم کشوری قرار دارد و با یک میلیون و ۲۴۲ هزار و ۸۰۰ تن و سهم ۱۰.۴۲ درصدی از مقدار تولید محصولات باغی کشور بعد از استان های مازندران و آذربایجان غربی در رتبه سوم کشور قرار دارد.

این مسوول ادامه داد: براساس آخرین اطلاعات بدست آمده از مساحت و ارزش تولیدات گلخانه‌های استان، مشاهده می‌شود آذربایجان شرقی از نظر مساحت و میزان تولیدات به ترتیب با ۲.۴۲ و ۴.۸۹ درصد در جایگاه دهم و پنجم کشوری قرار گرفته است که مقایسه مساحت و مقدار تولیدات نشان دهنده بهره وری مناسب این فعالیت در مقایسه با سایر نقاط کشور است.

فتح زاده یادآور شد: آب مهم ترین نیاز بخش کشاورزی است و برآوردها نشان می دهد میزان آب مصرف شده در بخش کشاورزی استان حدود ۲.۱ درصد از کل آب مصرف شده کشاورزی در کشور بوده که از این نظر، استان در مقام پانزدهم کشوری قرار گرفته است.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.