نقش آفرینی صنعت حمل و نقل آذربایجان شرقی در ارتباطات بین الملل

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ارتقای موقعیت ژئوپلتیک (جغرافیای سیاسی) این استان، صنعت حمل و نقل و نقش آفرینی در اقتصاد و تجارت منطقه را منوط به توسعه و تکمیل آزاد راه ها دانست و گفت: نقش آفرینی صنعت حمل و نقل استان با تکمیل طرح های آزاد راهی در سطح بین الملل کشور احیا می شود.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، جبارعلی ذاکری اظهار کرد: باید توجه داشت که توسعه راه ها و بسط صنعت ترانزیت (حمل و نقل) یکی از مهمترین و بزرگترین راهکارهای توسعه پایدار است که این موضوع با توجه به شرایط عمومی و اختصاصی آذربایجان شرقی باید در اولویت برنامه های اقتصادی قرار بگیرد.

وی آذربایجان شرقی را به علت همجواری با چند کشور و نزدیکی به اروپا و قفقاز یکی از منحصر به فردترین مناطق کشور برای توسعه راه ها قلمداد و اظهار کرد: همین موضوع موجب شده است در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به اجرا و تکمیل آزاد راه ها در استان شود.

ذاکری با بیان اینکه در حال حاضر حدود یازده درصد آزاد راه های ایران در آذربایجان شرقی قرار دارد، یادآور شد: اجرای چند طرح مهم آزادراهی می تواند این میزان سهم را افزایش داده و جایگاه استان را در اقتصاد ترانزیت (حمل و نقل) محور ارتقا دهد.

وی آزاد راه تبریز – مرند – بازرگان را یکی از طرح های سه گانه مهم حوزه راه و ترابری استان برشمرد و افزود: این طرح با سرمایه گذاری ۵۰ به ۵۰ توسط دولت و سرمایه گذاری خصوصی در دست اجراست.

ذاکری مجموع سرمایه گذاری طرح یاد شده را ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: فاز اول این طرح از تبریز تا صوفیان با هزینه ۱۵ هزار میلیارد ریال قابل بهره برداری است.

وی اجرای فاز بعدی آزادراه تبریز – مرند – بازرگان از صوفیان تا مرند را نیازمند سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی اعلام کرد و ادامه داد: بقیه این طرح نیز باید توسط سرمایه گذاران ادامه یابد.

ذاکری آزاد راه تبریز – ارومیه را از دیگر طرح های مهم آذربایجان شرقی نام برد و گفت: این طرح در تعداد ۶ قطعه تقسیم بندی شده است که تاکنون قطعه های یک و سه به اتمام رسیده و قطعه ششم نیز در دست عملیات اجرایی است.

به گفته وی برای اجرای قطعه ششم آزاد راه فوق ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

ذاکری ادامه داد: برای اجرای قطعات 2، چهار و پنج آزاد راه تبریز- ارومیه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم است‌.

وی آزاد راه مراغه – هشترود را سومین طرح مهم و اثرگذار اقتصادی آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: این طرح نیز به صورت ۵۰؛۵۰ توسط دولت و بخش خصوصی طراحی شده است که فاز اول آن به طول ۳۲ کیلومتر امسال به پایان می رسد.

ذاکری اعتبار مورد نیاز برای فاز اول این طرح را چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام و از اینکه این طرح بسیار دیر آغاز شد، ابزار گلایه و تاسف کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت سرمایه گذار فاز دوم آزاد راه مراغه – هشترود مشخص و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: با به بهره برداری رسیدن طرح های آزادراهی یاد شده این استان موقعیت ژئوپلتیک (جغرافیای سیاسی) خود در منطقه را احیا کرده و در اقتصاد ایران، قفقاز و نقطه اتصال به اروپا نقش کلیدی خواهد داشت.

ذاکری ادامه داد: بدین ترتیب آذربایجان شرقی در کریدور شرق به غرب و شمال – جنوب نقش آفرین می شود.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.