سفیر ایران در جمهوری آذربایجان بر اجرای کریدور راه ارس تاکید کرد؛

منطقه آزاد ارس در بطن تحولات نوین قفقاز قرار دارد

درخواست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از دستگاه سیاست خارجی جهت بازگشایی مسیر ریلی جلفا – نخجوان

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: کریدور ترانزیتی شرق به غرب که مسیر تجاری از چین و ایران تا اروپا را تسهیل می‌کند، منافع اقتصادی خوبی برای کشورهای منطقه و به‌ خصوص منطقه آزاد ارس خواهد داشت زیرا با موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپولوتیکی در مسیر این کریدور قرار داشته و می‌ تواند نقش خوبی در توسعه مراودات اقتصادی داشته باشد.‌
نشست ویژه بررسی فرصت‌ های همکاری استان آذربایجان‌ شرقی و جمهوری آذربایجان هفته گذشته با حضور مسئولان ارشد استانی، مدیران سازمان منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا برگزار گردید و در آن تاکید شد ارس با تکیه بر موقعیت ژئواکونومیک خود و ظرفیت‌ های اقتصادی منحصر به‌ فرد، می‌ تواند نقطه ثقل توسعه همکاری‌ های چندوجهی ایران با منطقه قفقاز جنوبی به‌ خصوص در عرصه کریدور حمل‌ و‌ نقل بین‌المللی “راه ارس” باشد.

◾️ضرورت استفاده از فرصت‌ های حداکثر‌سازی همکاری‌ های مشترک با دولت و ملت آذربایجان

سفیر تام‌ الاختیار ایران در جمهوری آذربایجان در نشست تخصصی کریدور ارس با بیان اینکه شاهد فصل جدیدی از روابط بین ایران و آذربایجان هستیم گفت: دولت خواهان توسعه همه‌ جانبه روابط و اجرایی‌ سازی توافقنامه کریدور راه ارس است.‌
سیدعباس موسوی افزود: امروز با قفقاز جدیدی روبرو هستیم و تلاش کنیم در این فضای نوین که قفقاز جنوبی را به گلوگاه ترانزیتی و تجاری جهان تبدیل می‌کند، نقش‌ آفرینی فعالی داشته باشیم.‌
وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز منویات مقام معظم رهبری و سیاست اصولی نظام در منطقه قفقاز جنوبی محقق گردیده و قره‌ باغ به عنوان بخشی از خاک اسلام به کشور آذربایجان ملحق شده است.‌
موسوی خاطرنشان کرد: بعد از الحاق کامل قره‌ باغ به خاک آذربایجان، روایت‌ های مختلفی از صلح و ایجاد آتس‌ بس در قفقاز مطرح می‌ شود و در این میان کشورهای غربی تلاش داشتند بر اساس روایت‌ های غلط خود، موضوع حذف ایران از معادلات این منطقه را پیگیری نمایند اما با مجموعه اقداماتی که در سطوح مختلف انجام گرفت، این بحث از دستور کار خارج گردید.
سفیر ایران در کشور آذربایجان در تبیین الزامات شرایط نوین قفقاز جنوبی تاکید کرد: در فضای امروز باید بتوانیم از فرصت‌ های پیش آمده حداکثر بهره‌ برداری را داشته و چالش‌ های موجود را مدیریت نماییم. زیرا در این میان مباحثی مانند کریدور زنگه‌ زور با روایت‌ های رسانه‌ ای، برای پیشبرد برخی از اهداف بود که می‌ توانست علیه منافع کلان ما انجام گیرد بنابراین ایران مخالفت صریح خود را با چنین روایت و برداشتی از موضوع رفع انسداد خطوط مواصلاتی قفقاز بعد از پایان مناقشه قره باغ اعلام نمود.‌‌
وی توضیح داد: در حال حاضر با فعل و انفعلات منطقه‌ ای و بین المللی که شاهد هستیم همگان اذعان دارند که روایت‌ هایی مانند روایت کریدور زنگه‌ زور نمی‌ تواند عملیاتی گردد لذا در این راستا توافق بین دو کشور برای ایجاد کریدور راه ارس یک فرصت مغتنمی است که باید با داشتن یک نگاه ملی و حتی بین‌ المللی برای اجرایی‌ سازی آن حداکثر اجماع نظری و عملیاتی داخلی را در سطوح‌ مختلف ملی و منطقه‌ای ایجاد کنیم.‌

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، کریدور راه ارس را مورد تاکید سران نظام دانست و یادآور شد: سران دو کشور در دیدارهای اخیر خود به اجرایی‌ سازی توافقنامه ایجاد کریدور راه ارس تاکید نموده‌ اند و رئیس جمهور آذربایجان دستور اختصاص بودجه ۸ میلیون دلاری را برای اجرای پروژه پل آغبند کلاله صادر نموده که اتصال ریلی نیز در آینده با سرمایه‌ گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان انجام خواهد شد.‌
موسوی با بیان اینکه در سفرهای اخیر خود به استان‌ های اردبیل و آذربایجان‌ شرقی با اکثر بزرگان و مسئولان ارشد این دو استان ملاقات کرده و ضرورت برخورداری از نگاه ملی به بحث کریدور راه ارس را مطرح کرده است ابراز داشت: البته این موضوع از طرف مسئولان منطقه‌ ای کشور ما به‌ خوبی در راستای منافع کلان ملی مورد توجه قرار گرفته است، ما امروز باید توجه داشته باشیم هر صدایی که در جهت اختلاف و جدایی بین دو کشور ایران و آذربایجان مطرح می‌ شود صدای دوست نبوده و خیرخواهانه نیست و باید از فرصت‌ های ایجاد شده برای حداکثر‌سازی همکاری‌ های مشترک با دولت و ملت آدربایجان استفاده کنیم.
وی در پایان افزود: اهل تملق و ستایش کسی نیستم و مدیرعامل ارس را اولین بار است ملاقات می‌ کنم اما خوشحالم مسئول منطقه آزاد ارس کسی است که با تفکری خلاقانه و جدیتی تحسین برانگیز پای کار اهداف و سیاست‌ های نظام در قفقاز جنوبی است زیرا منطقه آزاد ارس امروزه در بطن تحولات نوین در حوزه روابط ایران و آذربایجان قرار گرفته و این‌ منطقه می‌ تواند با استفاده از ظرفیت‌ های اقتصادی متنوع خود در راستای توسعه تعاملات همه جانبه ایران و آذربایجان نقش آفرینی نماید.‌

◾️ضرورت ارتقای شهر جلفا و زون مرکزی منطقه آزاد ارس به سطح دهکده لجستیک بین‌ المللی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در نشست تخصصی کریدور راه ارس گفت: نقش‌ آفرینی ارس در کریدورهای ترانزیتی به‌ خصوص کریدور راه ارس موثر است و فعال‌ سازی کریدورها تاثیرات مهمی در شکوفایی اقتصادی و ارتقای همکاری‌ های بین‌ المللی کشورمان خواهد داشت.‌
“مجید کیانی” افزود: منطقه آزاد ارس ضمن انجام همکاری حداکثری برای اجرای توافقنامه ایران و جمهوری آذربایجان جهت راه‌ اندازی کریدور راه ارس، از دستگاه سیاست خارجی انتظار دارد نسبت به بازگشایی مسیر ریلی جلفا – نخجوان و دریای سیاه رایزنی‌ ها و اقدامات لازم را به انجام برساند.
وی با اشاره به انتخاب شهر جلفا به‌ عنوان مرکز لجستیک مرزی در سند آمایش سرزمینی و شبکه لجستیک افزود: در این راستا منطقه آزاد ارس در تلاش است برای تقویت نقش ویژه این منطقه در شبکه لجستیک بین‌ المللی کشور، زیرساخت‌ های حوزه ترانزیت و لجستیک بین‌ المللی منطقه را با همکاری گمرک، راه آهن و پایانه مرزی جلفا توسعه دهد.‌
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پایان تاکید کرد: جایگاه شهر جلفا و زون مرکزی منطقه آزاد ارس می‌ تواند با تکیه بر ظرفیت‌ های کنونی و در حال ایجاد به سطح دهکده لجستیک بین‌ المللی ارتقا یابد.‌
شایان ذکر است در نشست ویژه بررسی فرصت‌ های توسعه همکاری‌ های استان آذربایجان‌ شرقی با قفقاز جنوبی، سید عباس موسوی سفیر ایران در آذربایجان، معصومه پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس، محمد کلامی معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌ شرقی، عطاپور فرماندار شهرستان جلفا و سایر مدیران ارشد استانی، مدیران سازمان منطقه آزاد ارس و شهرستان به میزبانی سازمان منطقه آزاد ارس حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.