نشست مشترک فعالان جامعه پزشکی کشور با نمایندگان مجلس پیرامون واقعی سازی تعرفه پزشکان و خطر مهاجرت آنان در تبریز به روایت "عصرآزادی"

پرواز فرشتگان سپید جامه به سوی ساحل آرامش

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
بسیاری از فعالان حوزه پزشکی بر این باورند که تناسبی بین تورم در کشور و تعرفه های درمانی وجود ندارد لذا تقاضا برای افزایش تعرفه پزشکان به عنوان مهمترین خواسته این قشر از جامعه همچنان در سالن های مجلس و سازمان های مربوطه بلاتکلیف مانده است.
به همین منظور روز ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۲ جلسه هم اندیشی ویژه ای جهت بررسی مشکلات جامعه پزشکی و نظام سلامت کشور در سازمان نظام پزشکی تبریز برگزار گردید که در آن علاوه بر مسئولان سازمان نظام پزشکی، تعدادی از نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس نیز حضور داشتند.
مشکلاتی همچون علل عدم رغبت دانشجویان برای تحصیل در برخی از رشته های خاص و موردنیاز، مهاجرت پزشکان، مالیات، تعرفه های پزشکی و غیره از جمله مباحث این نشست بود که با حضور تنی چند از نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر، رئیس شورای شهر تبریز و نماینده مردم ورزقان مورد بررسی قرار گرفت…
تعیین تعرفه کارشناسی حوزه درمان از طریق جامعه پزشکی امکان پذیر است
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی همیشه علمدار تحولات اجتماعی – سیاسی کشور بوده که نمونه بارز آن انقلاب مشروطه به رهبری ستارخان و باقرخان است، سازمان نظام پزشکی تبریز به تاسی از این پیشینه درخشان تاریخی هم اکنون علمدار حوزه پزشکی کشور بوده و در پرداختن به مشکلات این صنف نیز پیشگام عمل کرده است گفت: متاسفانه برخی از نمایندگاه مجلس هنوز درک صحیحی از مشکلات جامعه پزشکی ندارند و بدون آگاهی به تدوین و تصویب قوانین می پردازند بدون توجه به اینکه باید به اصلاحات در قوانین جاری بپردازند.
“یوسف کاظمی” افزود: نمایندگان مجلس از پزشکان می خواهند که خدمات باکیفیتی به موکلان خود بدهند غافل از اینکه این امر در سایه تصویب قوانین صحیح و حمایت خاص می تواند عملیاتی گردد.
وی، بحث تعرفه ها را مهمترین مشکل جامعه پزشکی کشور دانست که به عنوان مثال هزینه تعویض مفصل زانو و بسیاری از جراحی ها از کاشت ناخن و حتی تعویض نعل اسب هم کمتر است و اضافه کرد: دولت و مجلس تعیین تعرفه درمان را به خود جامعه پزشکی و مشخصاً سازمان نظام پزشکی بازگردانند تا به صورت کارشناسی تعیین شود، یعنی دقیقاً همان چیزی که در قانون آمده است.
کاظمی، الزام به قرارداد بیمه را از دیگر مشکلاتی عنوان کرد که باید موجب قطع رابطه مالی بیمار و پزشک گردد و یادآور شد: ما پزشکان در آرزوی آن روزی هستیم که رابطه مالی بیمار و پزشک قطع گردد طوری که بیمار بدون دغدغه به پزشک مراجعه کرده و پزشک صرفاً به فکر درمان بهینه بیمار باشد، متاسفانه بیمه ها نه تنها به تعهدات خود عمل نمی کنند بلکه حق الزحمه پزشک را بعضاً ۶ یا ۷ ماه دیرتر پرداخت می کنند.
وی تاکید کرد: در سپهر نظام سلامت، افق امیدواری در بین جامعه پزشکی وجود ندارد زیرا مهاجرت پزشکان نخبه از کشور آن هم بخاطر عدم رضایت آنها از تعرفه گذاری و امثال آن مورد توجه متولیان امر قرار نمی گیرد، از دیگر سو فارغ التحصیلان رشته پزشکی علاقه ای به ادامه تحصیل در رشته های تخصصی همچون جراحی قلب و بیهوشی ندارند. این در حالی است که شورای انقلاب فرهنگی با مصوبات طنزگونه خلاء وجود رشته های تخصصی پزشکی را با انتخاب آنان در همان رشته ها مثل جراحی قلب از مرحله کنکور مصوب می نمایند.
در همین راستا دکتر حق دوست معاون سازمان نظام پزشکی تبریز با انتقاد از مصوبه این شورا در افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی این مصوبه را موجب اُفت کیفیت آموزش پزشکی دانست و گفت: بعضاً با حضور ۶۰ دانشجو بر بالین پزشک آموزش می دهیم که این غیرقابل قبول است.

دولت با بی قانونی، بودجه حوزه سلامت را تخصیص نمی دهد

وزیر بهداشت دولت اصلاحات با اشاره به اینکه پزشکانی که دلشان برای کشور می سوزد باید با نمایندگان در ارتباط باشند گفت: زیرا در برخی مواقع خود نمایندگان هم نمی دانند که مبنای کار اعضای نظام سلامت چگونه است و لازمه شفاف سازی، روشن کردن اندیشه نمایندگان است.
“مسعود پزشکیان”، انتقال واقعیت های جامعه پزشکی به نمایندگان مجلس از سوی پزشکان را بسیار مهم توصیف کرد و ادامه داد: وقتی که وزیر بهداشت بودم بودجه کافی برای رسیدگی به مشکلات پرستاران وجود نداشت لذا مدام از پرستاران درخواست می کردیم تا مشکلات خود را به ائمه جمعه، استانداران و سایرین برسانند تا شاید از طریق این پیگیری ها فرجی حاصل شود زیرا اطلاع رسانی و نشر خبر در حل مشکلات مهم است.
نماینده مردم تبریز در مجلس، پزشکان را نخبگان جامعه دانست که نیازمند احترام و تکریم هستند و اظهار کرد: آنها به طور حتم باید مورد حمایت قرار گیرند و با مهاجرت می توانند در بهترین وضعیت ممکن در کشورهای پیشرفته به زندگی مرفه خود بپردازند اما در داخل کشور مانده اند تا به هموطنان خود خدمت کنند و حاکمیت هم باید این امر را اجرایی نماید.
پزشکیان با اشاره به اینکه دعوای ما با دولت اکثراً در خصوص نحوه اجرای قوانین جاری است افزود: اکثر کشورهای پیشرفته جهان ۳ درصد GDP خود را به حوزه بهداشت و درمان اختصاص می دهند در حالی که ما آن را به ۷ درصد رسانده ایم اما باید به طور حتم در خصوص اجرای آن پافشاری کرد، این بدان معناست که پول کافی برای حوزه سلامت وجود دارد اما دولت با بی قانونی، آن را به حوزه سلامت تخصیص نمی دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پزشکان و پرستاران با کمک به نمایندگان مجلس می توانند در اجرای قوانین تاثیرگذار باشند و آن وقت است که وقتی یک شخصیت بی لیاقت در صدا و سیما به قشر پزشکان توهین کرد نمایندگان مردم در مجلس به صورت مستقیم با آن مجموعه برخورد می کند تا حق و جایگاه رفیع جامعه پزشکی – مردمی تضییع نگردد.
دولت وقتی پول می آورد دست در جیب شرکت های بیمه می کند
در اثنای این نشست هم اندیشی، “محمدحسین فرهنگی” نماینده مردم تبریز گفت: مسیر آموزش باید دشوار شده و کسی که توان طبابت را ندارد نتواند از فیلتر آموزشی عبور کرده و فقط در صورت استعداد بالا بتواند در این حوزه تحصیل و فعالیت نماید.
“علیرضا منادی” دیگر نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم گفت: در مجلس تلاش بر این است تا زنجیره تامین آموزش یکپارچه باشد زیرا با پایین آمدن جایگاه سیستم آموزش پزشکی آینده خوبی رقم نخواهد خورد و بیم آن می رود تا از پزشکان سرآمد فعلی کشور در سال های آتی کمتر مشاهده گردد.
“الله وردی دهقانی” نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تاکید کرد: به جامعه پزشکی ظلم می شود و نباید طوری باشد که مردم نتوانند از سرمایه های کشور استفاده کنند لذا وضعیت به گونه ای شده که دولت وقتی پول کم می آورد دست در جیب شرکت های بیمه می کند که آنهم با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد.
رئیس شورای شهر تبریز نیز گفت: باید درنظر گرفت که اعضای جامعه پزشکی که جزو نخبگان جامعه هستند با پرداخت ماهانه ۱۰ درصد مالیات خود دائم در معرض سیاهنمایی هستند و قطعاً هیچ قشری را سراغ ندارم که همچون پزشکان مالیات خود را مرتب و دقیق پرداخت کنند.
“شهرام دبیری” افزود: باید مشخص شود که الگوی تعیین تعرفه از کجا آمده است؟ در سطح دنیا، تعرفه بخش خصوصی و دولتی مجزاست زیرا با تقویت بخش دولتی باید به یاری نیازمندان پرداخت و بخش خصوصی نیز به استثنای اورژانس بیمارستانهای بخش خصوصی، در کنار حوزه درمان دولتی و تامین اجتماعی همراهی خواهد کرد.
به گفته او، طبق قانون و مطابق ارزیابی سایر کشورهای جهان، تعرفه حوزه درمان در بخش خصوصی باید از سوی سازمان نظام پزشکی تعیین گردد و این قضیه در ایران دچار یک چالش اساسی شده و باید هرچه سریع تر اصلاح گردد.

یک جریان فکری خاص قصد دارد با امثال عنبرنسارا بیماری ها را درمان کند

نائب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این نشست، اداره کشور از طریق پرداخت مالیات را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی ها یک ریال هم مالیات نمی دهند در حالی که سنگینی تامین بودجه بر دوش معلم، کارمند، کارگر و حقوق بگیر می افتد.
“عباس آقازاده” افزود: معمولاً در نزدیکی موسم انتخابات، حرف و حدیث هایی در مورد مباحث حساس به گوش می رسد اما اینکه چرا نیمی از GDP کشور مشخص نیست که در کجاست جای تعجب دارد.
وی اضافه کرد: با رایزنی های متعدد باید کسانی را به خانه ملت فرستاد که هوای فعالیت پزشکان را هم داشته باشند و تعیین تعرفه پزشکی باید به خود جامعه پزشکی واگذار گردد در حالی که در سنوات گذشته از جامعه پزشکی نظر می خواستند تا درباره تعرفه های بخش خصوصی هم اندیشی شود اما از دولت نهم به بعد، این امر لغو گردید.
آقازاده با تاکید بر اینکه مجلس باید به خرافه پرستی و شِبه علم دقت داشته و با ترویج آنها مقابله نماید تاکید کرد: بازگشت به سابق قابل قبول نیست مثلاً در استان مازندران سراغ طب اسلامی رفته و با ایجاد دفتر کار، قصد معالجه بیماران دیابتی و کانسری را با انواع و اقسام خرافات و تجویزهای گیاهی و غیره دارند و گویا یک جریان فکری مسموم است که می خواهد با امثال عنبرنسارا بیماری ها را درمان کرده و بدبختانه صدا و سیما نیز به گسترش آن اقدام می کند!
بدین ترتیب، مسئولان سازمان نظام پزشکی می گویند علیرغم اینکه در همه جای دنیا بخش خصوصی همپای بخش دولتی تقویت شده و با یکدیگر رقابت می‌ کنند اما در ایران، ضعیف شدن بخش خصوصی و نارضایتی ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت از قِبلِ تعرفه‌ های موجود سبب شده است تا بخشی از اعضای جامعه پزشکی به مشاغلی غیر از طبابت روی آورند که همواره نوعی نارضایتی بین پزشک و بیمار به لحاظ نامناسب بودن نرخ خدمات پزشکی را به وجود می آورد و با این وضعیت، فرشتگان سپیدپوش پرواز به ساحل های آرام را بر ماندن در طوفان و کوران مشکلات تحمیل شده در کادر درمان را ترجیح می دهند!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.