یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز موسوم به رینوتکس RINOTEX 2023 از نگاه "عصرآزادی"

رینوتکس ویترین دانش بنیانی ها

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از ۱۴ الی ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ میزبان یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز موسوم به RINOTEX 2023 رینوتکس به عنوان مهم‌ ترین رویداد حوزه مبتکران و خلاقان جوان بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در این دوره از نمایشگاه رینوتکس تبریز ۷ هزار و ۴۰۰ تیم ثبت نام کردند که علاوه بر نمایش نوآوری ها و ابتکارات علمی جوانان، برگزاری مسابقات هدایت پهبادها، ربات های سنگین و جنگجو، مسابقه پرتاب تخم مرغ، برنامه نویسی از دیگر بخش های این نمایشگاه بود.
نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز که اغلب با عنوان رینوتکس شناخته می شود به محلی برای معرفی ایده ها یا همان طرح های جدید و تجاری سازی طرح هایی تبدیل شده است که تا پیش از این در گوشه و کنار مراکز و دفاتر تحقیقاتی و حتی ذهن‌ های خلاق جوانان این مرز و بوم خاک می خوردند.
خبرنگار “عصرآزادی” با حضور در نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز با طرح ها و نوآوری های جذابی روبرو شد که در صورت حمایت از جوانان خلاق کشور و به ویژه نخبگان آذربایجانی، شرکت های دانش بنیان می توانند با تولید استاندارد و صادرات آنها به اقصی نقاط جهان، توانمندی خود را به رُخ بکشند به شرطی که وعده ها تا نمایشگاه دوازدهم رینوتکس در حد شعار باقی نمانند…

◾️تصور افق روشن برای ادوار آتی رویداد مبتکرانه رینوتکس

یازدهمین دوره فستیوال رینوتکس ۲۰۲۳ در ۱۲ زون تخصصی – کاربردی و در بخش‌های ایده‌های جدید و خلاق فناورانه، توسعه و تجاری‌ سازی، فروش محصولات فناورانه و دانش‌ بنیان، نیازمندی‌ های فناورانه و خدمات تجاری‌ سازی و مشاوره با استقبال بی نظیر علاقه مندان روبرو گردید و به طور حتم منافع زیادی برای کشور خواهد داشت زیرا در ۱۰ دوره قبلی این نمایشگاه که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱ برگزار گردید حدود ۱۴ هزار طرح نوآورانه در آن شرکت داشتند که از این تعداد حدود ۶۰۴ مورد به امضا قرارداد منتهی شده و بدین سان، طرح های منتخب، تجاری سازی شدند.
از سوی دیگر در طول برگزاری ادوار پیشین این نمایشگاه، بیش از ۸ هزار شغل از محل تجاری سازی ایده ها ایجاد شده و مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال قرارداد داخلی نیز با راه اندازی یکهزار و ۷۰۰ مورد کسب و کار تحقق یافت که نویدبخش روزهای روشنی در افق ادوار آتی این رویداد مبتکرانه و دوستدار دانش بنیان هاست.

◾️تمرکز بر تجاری سازی و ایجاد بازار برای محصولات نوآورانه رینوتکس

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، یازدهمین دوره نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی تبریز موسوم به رینوتکس RINOTEX ۲۰۲۳ را نقطه عطفی در رویدادهای نوآورانه و فناورانه کشور دانست و به “عصرآزادی” گفت: تعداد ۷۹۱ طرح برای نمایشگاه امسال پذیرفته شده بود که پس از داوری، حدود ۲۰ درصد آنها کنار گذاشته شده و مابقی در نمایشگاه امسال حضور یافتند.
“سعید جعفری راد” بحث تجاری سازی و ایجاد بازار برای محصولات نوآورانه و فناورانه را از اهداف برگزاری نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز برشمرد و افزود: بازارهای داخلی در زمینه فناوری و نوآوری محصولات، نیاز محدودی دارند اما برای اینکه تولیدات جوانان به کشورهای منطقه و همسایه را هم پوشش دهیم برگزاری اینچنین نمایشگاه‌ های تخصصی باید در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی با پتانسیل های بی نظیر خود در حوزه تجارت و تاسیس اولین اتاق بازرگانی ایران در ۱۲۰ سال پیش در شهر تبریز، این توان را دارد که برای کشورهای حوزه قفقاز، آسیای میانه، تورکیه و اروپای شرقی به عنوان هاب صادراتی محصولات فناورانه عمل کند.
جعفری خاطرنشان کرد: در این راستا و با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه شمال غرب کشور، پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی به عنوان میز تعاملات بین‌ المللی کشورهای تورکیه و چین انتخاب شده است که در حال حاضر در حال فعالیت می‌ باشد.

◾️تبدیل سیستم مکانیکی موتور به الکترومکانیکی در تبریز

رئیس تامین و خودکفایی شرکت ایدم I.D.E.M تبریز که طراحی و تولید موتورهای دیزلی، لایسنس بنز، کامیون‌های تجاری و اتوبوس را در دست اجرا دارند از پروژه کامان ریل سخن به میان آورد و به “عصرآزادی” گفت: این دستگاه، سیستم مکانیکی موتور را به سیستم الکترومکانیکی تبدیل می‌ کند که استاندارد آن را به یورو Euro 5 ارتقا داده‌ ایم.
“صمد حسن زاده” افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باید سیستم استاندارد را ارتقا داد که ما نیز از استانداردهای جدید پیروی کرده‌ ایم تا به کاهش آلایندگی و افزایش قدرت موتور افزایش منجر گردد و لذا بر روی اتوبوس و کامیون‌ هایی که در حال فعالیت در کشور هستند کارایی دارد.
وی، نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز را محلی برای نمایش توانمندی های فناورانه و خلاقانه جوانان کشور جهت تولیدات آتی دانست و اضافه کرد: شرکت ایدم بر اساس دانش فنی متخصصان خود، موتورهای مکانیکی را با استفاده از سیستم کامان ریل ارتقا داده و نمونه‌ ای از آن را در نمایشگاه رینوتکس تبریز به معرض دید عموم قرار داد که در حال حاضر تعداد بسیار محدودی از آن را تولید کرده و با ارسال به ایران خودرو دیزل، قرار است از سال آینده به تولید انبوه برسد.

◾️آموزش نسل بعدی پزشکی جهان با تکنولوژی نوین آذربایجانی

مدیرعامل شرکت دانش بنیان رایان طب پیشگام پارمیس تبریز که دستگاه کالبدنما یا همان میز تشریح مجازی را برای اولین بار در ایران تولید کرده است به “عصرآزادی” گفت: این دستگاه با تکنولوژی جدید و بومی خود در خدمت ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته و به کشورهای پاکستان آذربایجان و تورکیه نیز صادر شده است.
“حاذق جعفری” افزود: این صادرات نقطه متمایزی دارد که همانا دانشگاه‌ هایی که از تکنولوژی ما استفاده می‌ کنند در حقیقت، نسل بعدی پزشکی خود را با تکنولوژی نوین ما آموزش می‌ دهند که افتخار بزرگی برای ایران و ایرانیان است.
وی، اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن این دستگاه را استفاده از آن به جای کاداور که همان جسد انسان دانست و یادآور شد: زیرا کاداور بسیار ارزشمند و کمیاب بوده و تعداد دانشجویان روز به روز در حال افزایش است لذا دومین شرکت سطح جهان هستیم که به این تکنولوژی نوین دست یافته‌ ایم.
این فناور جوان آذربایجانی تاکید کرد: دستگاه ما از نمونه آمریکایی آن به مراتب پیشرفته‌تر است زیرا به پرینترهای سه بعدی متصل بوده و و می‌توان کیس‌ های واقعی را با پرینتر سه بعدی چاپ نمود و همچنین مولاژ‌های موردنیاز با پرینتر سه بعدی چاپ گردند.

◾️رینوتکس عامل پیوند ناگسستنی بین جامعه صنعت و دانش

نخستین دوره نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی سال ۱۳۸۴ تحت عنوان نمایشگاه فناورهای پیشرفته ایران “Hi – tech” و با حضور ۱۵۹ طرح فناورانه برگزار شد اما برگزاری دومین دوره آن پس از ۹ سال وقفه محقق شد و حدود ۶۰۰ طرح فناورانه در این نمایشگاه حضور یافتند.
سومین دوره نمایشگاه که همزمان با حضور شرکت کنندگانی از خارج از آذربایجان شرقی همراه بود با رویکرد توسعه و تجاری سازی و به صورت بخش به بخش در حوزه های مختلف فناوری و با حضور ۹۷۰ طرح فناورانه برگزار شد، چهارمین دوره نیز در سال ۱۳۹۵ و با حضور بیش از یکهزار و ۵۰۰ طرح برگزار شد و برای نخستین بار ۲۴ طرح فناورانه از خارج از کشور در این نمایشگاه حضور یافت و در سال بعد از آن، برای تجاری سازی و بین المللی شدن، این رویداد با نام RINOTEX به کار خود ادامه داد.
رویکرد نمایشگاه رینوتکس در سال های بعدی تغییر یافت و با هدف تجاری سازی فناوری، معرفی نیازهای فناورانه کشور در شرایط تحریم به فناوران حاضر در نمایشگاه و بهره گیری از ظرفیت همکاری تنگاتنگ نهادهای مختلف دولتی و بخش خصوصی برگزار شد و حضور گسترده وزارت دفاع، وزارت علوم و استقبال گسترده مقام های ملی و استانی، این نمایشگاه را در ردیف نمایشگاه های مهم این حوزه قرار داد.
بدین ترتیب، رینوتکس ۲۰۲۳ اهدافی از جمله ایده های نوآورانه و فناوری های کاربردی، شبکه سازی میان فناوران و بازیگران زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، شناسایی و حمایت از فناوری های برتر کشور و کمک به تجاری سازی آنها و کمک به تجاری سازی فناوری بود که در صورت تحقق آنها، پیوند ناگسستنی بین جامعه صنعت و دانش در سطح آذربایجان شرقی رقم خواهد خورد و منتظر تحقق این امر مهم هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.