در آیین تجلیل و تکریم واقفین رضوی استانهای غرب کشور در تبریز اعلام شد؛

وقف امام رضا (ع) یک چشمه همیشه جاری است

مدیر توسعه وقف و مشارکت های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی: منطقه غرب ایران وسیع ترین کانون موقوفه کشور را داراست
عصرآزادی/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: در آیین تجلیل و تکریم واقفین رضوی استانهای غرب کشور که روز ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ به میزبانی تبریز برگزار شد از مقام رفیع واقفین نمونه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و کرمانشاه قدردانی به عمل آمد.
مشارکت واقفان به صورت فیزیکی و مجازی فراهم شده است
مدیر توسعه وقف و مشارکت های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت های این مجموعه گفت: افتخار آستان قدس رضوی این است که موقوفات نقاط مختلف کشور پس از ۵۱۵ سال رسمیت یافته اند.
حجت الاسلام عبدالرضا اصغری افزود: واقفان رضوی در طول سالهای متمادی نام خود را جاودانه کرده اند که همانا بهترین ثواب، باقی الصالحات و وقف است زیرا واقف ایثار کرده و با خارج کردن دارایی های خود از حالت انحصاری، در خدمت دین و جامعه قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه وقف، از گسترش و اشاعه بخل جلوگیری می کند اضافه کرد: وقف امام رضا (ع) یک چشمه همیشه جاری است که اتفاقاً منطقه غرب ایران وسیع ترین کانون موقوفه کشور را داراست زیرا ساکنان این دیار از قدیم الایام عاشق ثامن الائمه بوده اند.
اصغری با بیان اینکه حداقل میزان مشارکت در وقف مشارکتی یک میلیون تومان است تاکید کرد: واقفان می توانند به صورت فیزیکی و مجازی در این امر خیر شرکت کنند که در این راستا سامانه پذیرش برخط وقف در آستان قدس رضوی راه اندازی شده و علاقه مندان به صورت شبانه روزی می توانند با مراجعه به سایت نذورات آستان در این کار خیر مشارکت نمایند.
وی اظهار کرد: وقف از سوی خداوند متعال برای انسان هایی که به دنبال ماندگاری و جاودانگی هستند، بنا نهاده شده که بارزترین باقیات صالحات محسوب می گردد و بهترین وسیله برای برآورده شدن آرزوی انسان ها برای انسانهاست.
اصغری یادآور شد: برای اینکه آستان قدس رضوی در آینده بتواند نیات واقفان را به نحو احسن عمل و نیازهای جامعه را رفع کند از عناوین کلی مانند وقفِ بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی، خدمات حرم، علم و فناوری و غیره انتخاب می کنند تا همه امور و هر آنچه نیازهای جامعه است را شامل گردد.
مدیر توسعه وقف و مشارکت های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه احیای موقوفه ها موجب اعتمادسازی، توسعه وقف و تحقق نهضت وقف رضوی می‌ شود خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی نیز موظف به حفاظت از اموال واقفان و عمل به نیات آن هاست تا به اَشکال مختلفی همچون دارایی، سهام، نشان تجاری و حق التالیف انجام گردد.

در ۱۳ استان تحت پوشش مدیریت غرب کشور ۵۰ رُقبه وجود دارد

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی مرکز و غرب کشور از فعالیت این مدیریت در ۱۳ استان کشور خبر داد و گفت: هم اکنون بالغ بر ۲۲ هزار هکتار اراضی موقوفه در منطقه شمال غرب و غرب کشور وجود دارد.
حسن براتی محمودی با ذکر این نکته که ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی موقوفه در ۵ استان آذربایجان های شرقی و غربی، کرمانشاه، اردبیل و کردستان موجود است افزود: در ۱۳ استان تحت پوشش این مدیریت، ۵۰ رُقبه وجود دارد که ۲۲ رُقبه مربوط به این ۵ استان بوده و این میزان بیش از ۲۰ درصد موقوفات تحت پوشش این مدیریت را شامل می شود.
وی اضافه کرد: تا قبل از سال ۹۵ و تشکیل دفتر املاک و اراضی غرب کشور در تبریز، مجموع درآمد حوزه غرب کشور به ۲ میلیارد ریال نیز نمی رسید ولی در چهار سال اخیر درآمدهای این منطقه به بیش از یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است که در آذربایجان شرقی درآمدهای موقوفات قائم مقام فراهانی از سال ۱۳۹۱ بلاتکلیف مانده بود که در سال جاری وصول گردید.
براتی محمودی تاکید کرد: تعیین تکلیف عرصه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بعد از ۱۰ سال و عایدی یکهزار و ۴۳۰ میلیارد ریالی از این محل برای آستان قدس رضوی، پیگیری و اخذ معوقات موقوفات سد تالوار استان کردستان و نقشه برداری برای اخذ سند تک برگی رقبه قره ضیاءالدین در آذربایجان غربی به مساحت بیش از یکهزار و ۹۵ هکتار از جمله اقدامات این مدیریت است.
جایگاه وقف در نظام جامع و تحول اقتصادی و فرهنگی تبیین شود
مدیر کانون های خدمت رضوی استان آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه جریان وقف و انفاق قلمرو وسیع و تاریخی کهن دارد گفت: تاریخ وقف به قبل از اسلام و تمدن های گذشته بر می گردد لذا وقف یک جریان پیوسته و زنجیره وار است که اگر در موقعیت مناسب قرار گیرد مثمرثمر واقع می گردد.
محمد یوسف شاکری با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارائه شده، در ایران حدود یک سوم و یا به عبارتی نصف این سرزمین موقوفه است افزود: در سال های گذشته موضوع خطرناک موقوفه خواری به یکی از چالش های کشور تبدیل شده بود ولی در سال های اخیر جلوی آن گرفته شده و از موقوفات محافظت می شود.
وی با تاکید بر اینکه از منابع عظیم درآمدی جامعه وقف موقوفات، تولید ثروت و سرمایه گذاری در کشور است اضافه کرد: در زمان کنونی نقش وقف در ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه بی بدیل است که باید جایگاه آن در نظام جامع و تحول اقتصادی و فرهنگی تبیین شود.
شاکری، اصلاح قوانین مزاحم و مانع توسعه در حوزه وقف و موقوفه در مجلس، بسترسازی برای تبلیغ عملی و میدانی و ایجاد هم افزایی بین نهادهای متولی در زمینه گسترش فرهنگ وقف را از نیازهای گسترش وقف در جامعه اعلام کرد و یادآور شد: مجلس باید از قوانین مزاحم فرهنگ وقف جلوگیری کرده و بسترهای لازم جهت فعالیت نهادهای متولی هموار گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.