رئیس دانشگاه تبریز در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

تبریز مبتکر فناوری های نوین علمی است

صفر نصراله زاده: دانشگاه تبریز نزدیکترین ارتباطات را با دانشگاه های تورکیه دارا بوده و نماینده رسمی دانشگاههای ایران در طرح توبیتاک است

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: رئیس دانشگاه تبریز می گوید این مرکز علمی با تلاش نخبگان، اساتید و پژوهشگران جوان آذربایجانی با تبدیل مرکز رشد خود به پردیس نوآوری و فناوری، موفق شده تعداد واحدهای فناور و شرکت‌ های دانش‌ بنیان مستقر در این مرکز علمی را از ۶۲ شرکت به ۱۰۸ شرکت افزایش دهد.
“صفر نصراله زاده” در نشست خبری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) که از ۲ الی ۶ دی ماه ۱۴۰۲ در پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز برگزار می شود در غیاب حضور مسئولان برگزار کننده این نمایشگاه، به سوالات اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی پاسخ داد.
در این جلسه که قرار بود توضیحاتی پیرامون برپایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) از سوی مسئولان امر ارائه گردد در غیاب آنها، مباحث حول محور پیشرفت ها و مشکلات دومین دانشگاه برتر کشور چرخید و نصراله زاده فقط به شفاف سازی مسائل دانشگاهی اکتفا کرد.

جامعه از اقداماتی که علیه نخبگان باشد متضرر خواهد شد

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه در رتبه بندی جهانی تایمز طی ۲ سال اخیر ۲۰۰ پله صعود کرده ایم افزود: این دانشگاه هم اکنون به عنوان مرکز علمی و تحقیقاتی چهارم در بین دانشگاه های ایران به شمار می رود و بر اساس آخرین آمارهای مربوط به پژوهش و ۳۵۰ مقاله چاپ شده در طی دو سال توسط اساتید آن، رتبه اول کشوری را در اختیار دارد.
نصراله زاده با اشاره به رونمایی تعداد ۱۳ محصول جدید دانش‌ بنیان و افتتاح آزمایشگاه تخصصی حوزه‌ مهندسی نفت و پتروشیمی در دانشگاه تبریز اضافه کرد: در صدد راه اندازی مراکز نوآوری در دانشکده های فیزیک، برق و مکانیک و کشاورزی هستیم و برای این مراکز اعتباری معادل ۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی با انتقاد از نحوه برخورد با نخبگان گفت: قبلاً هم عنوان کرده بودم در دانشگاه تبریز نخبگانی حضور دارند که باید از آنها حمایت کنیم تا بتوانند نقش بیشتری در نوآوری و استفاده از خلاقیت‌ های خود داشته باشند و این نوع برخورد، ظالمانه است که موجب دلسردی آنان شویم چرا که قطعاً جامعه از اقداماتی که علیه نخبگان باشد متضرر خواهد شد.

با دسترسی به فناوری های جدید توان رقابت پذیری ارتقا می یابد

نصراله زاده با تاکید بر ضرورت تاثیر پژوهش و فناوری در حل مشکلات جامعه اظهار کرد: باید به‌ دنبال تحقیقات کاربردی در علوم پایه و علوم انسانی بوده و با دسترسی به فناوری های جدید توان رقابت پذیری را ارتقاء دهیم زیرا شیوه های سنتی، رقابت پذیری علمی را غیرممکن می سازد.
وی، مهاجرت نخبگان به خارج را از کشور واقعیت موجود جامعه دانست و با تاکید بر اینکه باید زمینه های فعالیت این افراد در دانشگاه ها و مراکز مختلف تولیدی و صنعتی ایجاد شود یادآور شد: مسائلی همچون معیشت، درآمد و فرهنگ سازی و ارتقای جایگاه از جمله عناصر مورد نیاز برای فعالیت نخبگان و اساتید دانشگاهی است که به همکاری و تعامل با رسانه ها نیاز دارد.

دانشجویان فرزندان ما هستند و نمی‌ خواهیم هیچ آسیبی به آنها برسد

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه هر چه در توان داشته باشیم برای ترقی و ارتقای جایگاه نخبگان و اساتید برجسته به کار می گیریم ادامه داد: اختصاص ۴۰ هکتار از اراضی تحت مالکیت دانشگاه تبریز برای تامین مسکن اساتید از جمله آنهاست زیرا امروزه دانشگاهیان بیش از مسائل مالی که به آن نیاز دارند باید مورد تکریم اجتماعی قرار گیرند.
نصراله زاده با اشاره به ناآرامی های سال گذشته و انتشار برخی مطالب اشتباه درباره جوّ داخلی دانشگاه تبریز توضیح داد: سال گذشته برای اولین بار در دانشگاه تبریز شاهد به وجود آمدن برخی تجمعات از سوی دانشجویان بودیم، ما همواره و از صمیم قلب اعلام کرده ایم که دانشجویان را مانند فرزندان خود می‌ دانیم و نمی‌ خواهیم هیچ آسیبی به آنها برسد زیرا همه‌ ما عضو یک خانواده هستیم.
رئیس دانشگاه تبریز در واپسین لحظات نشست خبری خود با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی از تحصیل دو هزار و ۱۰۰ دانشجو خارجی در این مرکز علمی خبر داد و گفت: خوشبختانه اولین دانشگاه ایران در جذب دانشجویان خارجی هستیم و برای دوره تحصیلی هر یک از این دانشجویان بین دو هزار و ۹۰۰ الی ۷ هزار و ۶۰۰ دلار شهریه دریافت می کنیم.

دانشگاه تبریز نزدیکترین ارتباط با دانشگاههای تورکیه را دارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” در خصوص علت انحلال دفتر تحکیم وحدت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: دفتر این تشکل قانونی وابسته به تشکل مرکزی دفتر تحکیم وحدت در تهران بود و گویا به دلیل انحراف از اساس نامه، این تشکیلات در تبریز منحل شد لذا درخواست دو تشکل را مورد بررسی قرار داده ایم و با تاسیس هر کدام از این درخواست‌ها که بر اساس قانون بوده و تمام قوانین را رعایت کرده باشند موافقت خواهیم کرد.
نصراله زاده در پاسخ به سوال دوم خبرنگار “عصرآزادی” در مورد نحوه تعاملات این دانشگاه در دیپلماسی علمی نیز توضیح داد: ۲۰۰ تفاهنامه با دانشگاه های خارجی داشته و نزدیکترین ارتباطات را با دانشگاه های تورکیه داریم به طوری که نماینده رسمی دانشگاههای ایران در طرح توبیتاک هستیم و حدود ۶۵ طرح با مشارکت دانشگاه‌ های کشور ثبت شده و فراخوان‌ ها هم منتشر شده اند.
شایان ذکر است نمایشگاه دستاوردهای قرارگاه خاتم‌ الانبیاء (ص) با هدف تبیین توانمندی های جوانان کشور از ۲ الی ۶ دی ماه ۱۴۰۲ در محل سالن جویبار پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز برپا خواهد شد تا دستاوردها و ابرپروژه‌ های انجام شده توسط این تشکیلات در معرض دید دانشجویان قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.