رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از اهمیت پویش ملی سلامت خبر داد؛

سلامتی مردم خط قرمز دانشگاه علوم پزشکی است

بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آذربایجانی ها واجد شرایط جهت شرکت در برنامه های آموزشی هستند
عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همزمان با پویش ملی سلامت ۱۴۰۲ گفت: این پویش یک طرح آشتی ساز بین شهروندان و مراکز درمانی است و راهی به جز پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار با هزینه ناچیز ممکن نیست زیرا با پیشگیری می توان به مقابله با سکته های قلبی و مغزی پرداخت.
“بهمن نقی پور” در هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه های گروهی آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی پویش سلامت غربالگری دیابت و فشار خون در سراسر کشور افزود: در شبکه گسترش حوزه سلامت، بر بیماری های واگیردار فائق آمدیم اما در مورد بیماری های غیرواگیردار در مناطق شهری باید به سوی تشخیص و پیشگیری آنها حرکت نماییم.
وی پویش ملی سلامت را طرح پویش ملی سلامت دانست و ادامه داد: حدود ۷۰ درصد مردم استان باید مورد غربالگری قرار گیرند و اخیراً با کنترل ۸۵۰ هزار نفر از هم استانی ها مشخص شده که ۱۵ درصد آنها از فشار خون بالا و ۷ درصدشان از بیماری دیابت خود بی اطلاع بوده اند.
نقی پور با اشاره به اینکه ۳۲ درصد مردم بالای ۱۸ سال و زنان باردار آذربایجان شرقی تاکنون مورد غربالگری قرار گرفته اند اضافه کرد: دیابت و فشار خون بالا هر چه زودتر تشخیص داده شوند، می توان از بیشتر بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کرد زیرا اغلب بیماری های کلیوی و چشمی به دلیل افزایش فشار خون اتفاق می افتند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است تاکید کرد: این پویش یک طرح آشتی ساز بین شهروندان و مراکز درمانی غربالگر است و راهی به جز پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار با هزینه ناچیز وجود ندارد زیرا با پیشگیری می توان به مقابله با سکته های قلبی و مغزی پرداخت.
وی در مورد تخلفات پزشکان و زیرمیزی گرفتن آنها نیز گفت: نظارت بر تخلفات بیشتر شده و مردم می توانند تخلفات را گزارش دهند و با دانشگاه علوم پزشکی همکاری داشته باشند زیرا در هر شرایط ممکن، سلامتی مردم خط قرمز دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.
نقی پور با اشاره به تحصیل حدود ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: شاخص تایمز یکی از معتبرترین رتبه بندی دانشگاه هاست که بر اساس آن، رتبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز قابل قبول بوده و در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور رتبه نخست را کسب کرده است.
وی در مورد حواشی انتقال کلینیک شیخ الرئیس برای کاستن از بار ترافیکی شهر تبریز اظهار کرد: این کلینیک مأمن افراد بی بضاعت و کسانی است که نمی توانند ویزیت های گزاف را پرداخت کنند بنابراین اگر قرار بر انتقال شیخ الرئیس باشد قبل از آن باید کلینیک های تخصصی به مناطق دیگر منتقل گردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از اظهارات خود از اهمیت جایزه جهانی حوزه سلامت موسوم به مصطفی خبر داد و افزود: این جایزه از طریق کشورهای اسلامی تشکیل یافته و به همراه ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی از تورکیه، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و غیره مقرر شده تا اتحادیه ای تحت عنوان اتحادیه دانشگاههای علوم پزشکی یوروآسیا تشکیل گردد و دبیرخانه دائمی آن در تبریز مستقر شود.
نقی پور دیپلماسی علمی را یکی از ضروری ترین وظایف دانشگاه های کشور ارزیابی کرد و گفت: هر زمانی که تعاملات بین المللی مراکز آموزش عالی به اوج خود رسیده موجب اعتلای علم و دانش کشور در عرصه جهانی و رشد دانشگاه های منطقه شده است زیرا سلامتی مردم کشورهای همسایه به آسایش شهروندان داخل کشورمان منجر می گردد.
وی در واپسین دقایق این نشست خبری، دارو را رتبه اول تجارت جهانی کشورها توصیف کرد و افزود: در اکثر تولیدات دارویی به خودکفایی دست یافته ایم و صادرات آنها صورت می گیرد اما موقعیت استراتژیک شهر تبریز باعث شده است تا علاوه بر تامین اقلام دارویی مردم آذربایجان شرقی، پاسخگوی بیماران نیازمند استانهای شمالغرب و حتی غرب کشور باشیم که آن هم مستلزم اختصاص سهمیه دارویی بیشتری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر وضعیت شرکت های دانش بنیان تولید کننده تجهیزات پزشکی در سطح آذربایجان شرقی و میزان حمایت دانشگاه از صادرات محصولات مربوطه توضیح داد: با سرمایه گذاری های انجام گرفته در آذربایجان شرقی، ظرفیت بسیار بالایی در این استان جهت تولید تجهیزات پزشکی وجود دارد تا به صادرات محصولات منجر گردد اما مشکل نقدینگی و تامین پول برای فروش اقلام وجود دارد که باید تمهیدات لازم از سوی دیپلماسی بین المللی جهت نحوه دریافت مبالغ به فروش رفته اندیشیده شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.