بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در نشست مشترک نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس به روایت "عصرآزادی"

بخش خصوصی؛ بازیگر یا بازی گردان اقتصاد!؟

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در روزهای اخیر افکار عمومی، فعالان اقتصادی و رسانه ها دقت نظر بیشتری به محتوای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و نحوه پیش بینی دولت جهت اختصاص بودجه لازم به بخش های مختلف سال آینده داشته و به بحث روز تبدیل شده است.
نشست مشترک هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس نیز با محوریت بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در پارلمان بخش خصوصی تبریز برگزار شد که حاوی مطالب جالبی بود و نشان داد که فعالان بخش خصوصی، خود دستی بر آتش دارند.
در حقیقت، یکی از وظایف اتاق بازرگانی تبریز، ارائه مشاوره به قوای سه‌ گانه در حوزه اقتصادی است لذا کارشناسان اقتصادی می گویند تا زمانی که بحث تک‌ نرخی شدن ارز اجرایی نشده و رانت‌ های موجود حذف نشوند، خبری از توسعه نخواهد بود ولو اینکه لایحه بسیار باعظمتی هم نگاشته شود…

◾️رشد ۴۹ درصدی مالیات در بودجه ۱۴۰۳

سرپرست معاونت برنامه‌ ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در لایحه برنامه بودجه سال‌ آتی برخلاف سالهای گذشته، اول منابع طرح شده و بر اساس آن، مصارف تدوین شده است گفت: خوشبختانه با این اقدام کسری بودجه به حداقل ممکن می‌ رسد.
کریم عابدینی، درصد رشد منابع و مصارف در لایجه بودجه سال ۱۴۰۳ را ۱۸.۲ درصد عنوان کرد و افزود: منابع عمومی بودجه سال آینده دو هزار و ۴۶۲ هزار میلیارد تومان و جمع درآمدهای دولت، یکهزار و ۴۹۸ هزار میلیارد تومان است.
وی با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۳ اضافه کرد: این رقم در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۴۸ هزار میلیارد تومان بود که در سال آینده یکهزار و ۱۲۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال قبل، رشد ۴۹ درصدی دارد.

◾️ضرورت ریل‌ گذاری صحیح مدیریت کلان

رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز گفت: اگر مجلس به دنبال تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه است باید بودجه سال ۱۴۰۳ را از یک بودجه حسابداری به یک بودجه اقتصادی یا همان سند حکمرانی تبدیل کرده و همه اجزای آن را همسو با برنامه هفتم به تصویب برساند.
سیدباقر شریف‌ زاده بر لزوم ریل‌ گذاری صحیح مدیریت کلان در کشور تاکید کرد و افزود: در صورتی که محور اساسی بودجه سال آینده افزایش تولید و بهره­ وری باشد، باید بستر لازم برای سرمایه­ گذاری داخلی و خارجی نیز فراهم شده و جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی عادی‌سازی شود و مقررات حاکم بر داد و ستد جهانی از جمله FATF رعایت گردد.
وی با بیان اینکه نقدهایی بر لایحه برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ وارد است اضافه کرد: مالیات یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت محسوب می­ شود که نقش پررنگی در تراز بودجه دولت و ایجاد یک اقتصاد باثبات دارد اما برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید بستر تولید در کشور فراهم شود.
◾️اعتراض اصناف نسبت به معافیت مالیاتی برنامه بودجه

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان اینکه اصناف نسبت به معافیت مالیاتی برنامه بودجه اعتراض دارند از تلاش نمایندگان مجلس برای حفظ سقف بودجه عمومی خبر داد و گفت: مجلس سرسختانه در برابر تصویب برخی بندها و لوایح مقاومت می‌کند.
حجت‌ الاسلام محمدرضا میرتاج‌ الدینی در خصوص بحث یارانه حامل‌های انرژی افزود: سیاست حاضر، حفظ شرایط فعلی است با این حال یک روز ناگزیر خواهیم بود انرژی را به قیمت واقعی به مصرف‌ کنندگان ارائه دهیم و یارانه آن را برداریم وگرنه ما طی سال‌های آینده واردکننده بنزین و گاز خواهیم شد.

◾️عدم توجه به صنایع پایین‌ دستی در حوزه معادن

نماینده مردم ورزقان در مجلس به بحث اخذ مالیات از مواد خام و نیمه‌ خام اشاره کرد و گفت: عدم توجه به صنایع پایین دستی در حوزه معادن قابل قبول نیست و باید تمرکز خود را به جای صادرات صرف مواد خام و نیمه‌خام، بر فرآورده‌ های این بخش متمرکز کنیم.
اللهوردی دهقانی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کالاها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند افزود: اگر این محصولات از طریق مبادی رسمی وارد کشور شوند، منابع سرشاری از مالیات بر آنها نصیب دولت خواهد شود لذا دو نرخی بودن ارز و قیمت پایین انرژی از دیگر چالش‌ های اساسی کشور است که دولت باید آنها را مدنظر قرار دهد.

◾️بودجه ۱۴۰۳ واقع‌ بینانه‌ تر است

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس هم تاکید کرد: ابهاماتی در لایحه برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ وجود دارد که باید برطرف شوند اما با این حال باید اذعان کرد که بودجه سال آینده نسبت به سال‌ های قبل، واقع‌ بینانه‌ تر نگاشته شده است.
روح‌ الله متفکر آزاد در خصوص حذف یارانه انرژی گفت: تمام سیاست‌های حاکم در راستای تعدیل قیمت‌ ها باید به‌ مرور انجام شود تا فشار اقتصادی بیشتری به مردم وارد نگردد.

◾️برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ اشکالات اساسی دارد

نماینده مردم بستان‌ آباد در مجلس با بیان اینکه راههای زیاد و راحتی برای سرمایه‌ گذاری، رشد اقتصادی و انتقال پول وجود دارد گفت: با این حال همواره از مسیر سنگلاخ گذر کرده‌ ایم و با وجود این مصائب، برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ باز هم اشکالات اساسی دارد که باید اصلاح شوند.
غلامرضا نوری قزلجه با تاکید بر اینکه دولت همچنان تمایل زیادی به رشد اقتصادی شبه‌ دولتی دارد افزود: تحقق رشد ۸ درصدی با شرایط موجود در هاله‌ ای از ابهام قرار دارد لذا باید تلاش کرد در برنامه آتی، فشار مضاعفی بر واحدهای تولیدی وارد نشده و به طور حتم انضباط در بودجه سال ۱۴۰۳رعایت گردد.

◾️دولت باید از بازار در تدوین برنامه بودجه بهره ببرد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس از بازار به‌ عنوان بزرگترین دانشگاه یاد کرد و گفت: دولت باید از بازار و تجربیات عملی فعالان حوزه اقتصاد در تدوین برنامه بودجه سال آینده بهره ببرد.
علیرضا منادی، افزایش مالیات را به بهانه کاهش وابستگی به نفت، نادرست عنوان کرد و افزود: بهتر است اهتمام دولت به جای افزایش نرخ مالیات، بر جلوگیری از حیف و میل منابع باشد.

◾️سهم استان را در بودجه ۱۴۰۳ افزایش دهیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: ایجاد دوگانه دولت – ملت به‌ هیچوجه درست نیست، هنگامی که دولت بودجه می‌ نویسد در راستای بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی کشور است، با این حال شاید لازم باشد در تدوین برنامه‌ ها برخی اصلاحات صورت گیرد.
محمد کلامی با اشاره بر اینکه در بودجه سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات افزایش یافته است، نه پایه مالیاتی بر ضرورت سهم استان در بودجه سال آینده تاکید کرد و یادآور شد: مالیات یکی از عوامل موثر بر کنترل تورم است، در حالی که میزان مالیات ۵۵ درصد شرکت‌ ها و ۷۰ درصد اشخاص حقیقی در کشور صفر است.
بدین ترتیب، موافقان و منتقدان نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در این نشست مشترک به اظهار نظر پرداختند که اگر هم در خوشبینانه ترین حالت ممکن که همانا تنظیم لایحه واقع بینانه تر نسبت به ادوار قبل است اما، نباید فراموش کرد که ایراداتی که از سوی فعالان بخش خصوصی بر آن وارد است باید به طور حتم اعمال گردد زیرا بخش خصوصی، بازیگران اصلی اقتصاد کشور هستند و پشت میز ننشسته اند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.