آخرین خبرها از باز شدن گره ترافیک تبریز از زبان شهردار

شهردار تبریز از رفع گره ترافیک شهر با باز شدن دو اتوبان شهید کسایی و پاسداران در تبریز خبر داد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، یعقوب هوشیار در تشریح دلایل ترافیک سنگین این روزها در تبریز، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های این دوره از شهرداری، اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. مثلا پل ارتش یا فروزنده که سال‌های سال بلاتکلیف مانده بود و مردم گاه ۱.۵ ساعت در ترافیک این پروژه‌ها گرفتار می‌شدند، تا زمانی که این پروژه تمام نشده بود، ترافیک نیز پابرجا بود، پس ما تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم که تمامی پروژه‌های نیمه تمام‌ را تکمیل کنیم تا ترافیک سطح شهر رفع شود.

وی در خصوص این‌که چرا پروژه‌های شهری ترافیک زا در تبریز همزمان آغاز شده و منجر به وضعیت ترافیک سنگین کنونی شده است، خاطرنشان کرد: برخی پروژه‌های سطح شهر، ضروری بوده و ما مجبور به انجام آن هستیم. البته قسمتی از این پروژه‌ها برعهده شهرداری و قسمتی دیگر نیز برعهده سایر ارگان‌ها است. مثلا پروژه اتوبان شهید کسایی در اصل برای شهرداری نبود و اداره راهداری باید آن را کار می‌کرد. در صورتجلسه سال قبل نیز قرار شد که راهداری تا آخر خردادماه امسال، پروژه این اتوبان را تمام کند تا پس از آن شهرداری بتواند پروژه‌ اتوبان پاسداران را کار کند زیرا می‌دانستیم که اجرای همزمان این دو پروژه در دو گلوگاه اصلی شهر که بخش بزرگی از ترافیک شهر به آن‌ها هدایت می‌شود، به معنای ترافیک سنگین شهر تبریز است.

وی افزود: تا شهریورماه امسال منتظر ماندیم، اما در نهایت خودمان وارد بحث آسفالت ریزی و نصب نیوجرسی در اتوبان شهید کسایی شدیم که نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت. اگر ما ورود نمی‌کردیم، تکمیل این پروژه شاید بیش از یک سال طول می‌کشید. شخصا شاهد هستم که عوامل زحمتکش شهرداری به صورت شبانه روز و ۲۴ ساعته برای تکمیل این اتوبان تلاش کرده و ۱۶ کیلومتر نیوجرسی تولید و نصب کرده‌اند.

هوشیار گفت: ما قبلا تولیدکننده نیوجرسی نبودیم اما وقتی دیدیم که خریداری آن حدود سه برابر قیمت تمام شده تولید است و در این خصوص باید به صلاح منابع مردم نیز فکر می‌کردیم، تصمیم گرفتیم تا خودمان به توان تولید نیوجرسی برسیم.

وی تاکید کرد: با این روند، پروژه اتوبان شهید کسایی را تا پنجشنبه هفتم دی ماه تمام می‌کنیم.

وی در خصوص اتوبان پاسداران نیز تشریح کرد: پروژه اتوبان پاسداران را از مهرماه امسال شروع کردیم‌. این پروژه حداقل یک پروژه دوساله است چرا که تنها برای زیرسازی آن، یک متر برداشت شده و کار بسیار سنگینی است. از سوی دیگر نیز فرایند جذب هزینه از برگزاری مزایده تا انتخاب پیمانکار دارای اهلیت و تایید سیستم‌های نظارتی بسیار سخت است اما امیدواریم که تا آخر هفته جاری، اتوبان پاسداران را نیز وارد چرخه کنیم و اگر هر دو اتوبان باز باشند، ترافیک شهر تبریز سبک تر خواهد شد.

شهردار تبریز در ادامه به سایر پروژه‌های شهرداری برای روان سازی ترافیک شهر اشاره کرد و افزود: خط دو قطار شهری از محله قراملک آغاز می‌شود. در این خط، ایستگاهی داریم که هشت سال است خاکبرداری شده و زندگی مردم را مختل کرده اما مدت‌ها به همان شکل باقی مانده است. ما برای این ایستگاه، روزشمار گذاشتیم. از سویی ساخت هر ایستگاه مترو حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد و منابع باید به مرتب تزریق شود.

در دمای منفی ۱۸ کار کردیم تا پروژه سرموقع تمام شود

وی ادامه داد: حداکثر تا خرداد ماه سال آینده، حفاری ۲۷ کیلومتر اول خط دو مترو تمام می‌شود. این اقدام، کار بسیار بزرگی است ولی خود را ملزم کردیم که به مردم جواب بدهیم‌. وقتی روزشمار می‌گذاریم، همکاران اعتراض می‌کنند که فشار، استرس و اعصاب خوردکنی بسیار بیشتر می‌شود. ما سال قبل در دمای منفی ۱۸ درجه کار می‌کردیم تا پروژه را تمام کنیم و الان خوشحال هستیم که پل فروزنده با نصب روزشمار و اقدامات سریع با هزینه ۱۵۰ میلیارد تومان تمام شد، زیرا امروز همان پل با هزینه ۳۰۰ میلیارد تمام می‌شود.

وی اظهار کرد: برای خط دو متروی تبریز ۱۸۰۰ میلیارد تومان طی ۱۳ سال گذشته هزینه شده که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن در ۱.۵ سال گذشته و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز طی ۱۲ سال گذشته هزینه شده بود. خرید ریل این خط را سال قبل انجام دادیم و شروع به روسازی کرده‌ایم و فاینانس خارجی نیز نهایی شده است.

وی ادامه داد: اگر پروژه‌ها را به آینده منتقل کنیم و کم کاری انجام شود، مشکلات کمتر شده و سیستم‌های نظارتی نیز کاری نخواهند داشت. مثلا در گذشته، برخی از پروژه‌ها انجام نمی‌شد و کسی نمی‌گفت که چرا نشده است. ولی وقتی بر روی پروژه کار می‌کنیم، سیستم‌های نظارتی از ما توضیح می‌خواهند.

شهرداری تبریز با لطف خدا و همراهی مردم به جسارت نصب روزشمار برای پروژه‌ها رسیده است

هوشیار گفت: امسال برای پروژه‌های خاص مثل پل معلم، روزشمار گذاشتیم و می‌خواهیم برای اولین بار در شمالغرب کشور، پل سگمنتال را به تبریز بیاوریم. روزشمار گذاشتن برای تکمیل پروژه‌ای برای انتقال تکنولوژی، تغییر رویکردها و تکمیل در هشت ماه که سه ماه آن، فصل کاری نیست، تا خردادماه جرئت می‌خواهد که با لطف خدا و همراهی مردم، شهردار به این جسارت رسیده است.

کسی سوال نمی‌کند که چرا ایران خودرو خودروهای فرسوده را از رده خارج نمی‌کند

وی خاطرنشان کرد: این جراحی‌ها در سطح شهر، قطعا دردی دارد و آن هم ترافیک است. ما بخش کوچکی از موضوع ترافیک هستیم و وظیفه ما در این بخش، حمل و نقل عمومی است اما کسی سوال نمی‌کند که چرا ایران خودرو، این تعداد خودرو تولید می‌کند و یا چرا خودروهای فرسوده را از رده خارج نمی‌کند؟ سال ۹۶ تعداد ۴۵۰ هزار خودرو در تبریز وجود داشت اما الان به ۸۵۰ هزار خودرو رسیده است، مگر ما معجزه می‌کنیم.

وی افزود: از سویی نتوانستیم که به تکالیف دولت در حمل و نقل عمومی ۱۰ سال گذشته که ۸۰ درصد را آن‌ها باید تامین کنند، عمل کنیم و طی این مدت به اندازه دو درصد هم خرید اتوبوس موردنیاز انجام نگرفته بود. وقتی کار خود را در شهرداری آغاز کردیم، طی ۱۰ سال گذشته تعداد ۵۱ اتوبوس خریده بودند که میانگین سالانه، پنج اتوبوس می‌شد، مگر می‌شود یک کلانشهر را سالانه با پنج دستگاه اتوبوس اداره کرد.

شهردار تبریز در تشریح وضعیت اتوبوس‌های خریداری شده در دوره خود، گفت: در این دوره تا به امروز برای خریداری ۳۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و قرارداد ۱۵۰ دستگاه دیگر نیز هفته گذشته منعقد شد. از مجموع ۴۵۰ اتوبوس خریداری شده، تاکنون ۱۷۰ دستگاه تحویل گرفتیم و تعداد ۶۰ الی ۷۰ اتوبوس فرسوده سطح شهر را نیز احیا کردیم و ۵۰ اتوبوس مستقر در پتروشیمی و پالایشگاه را آزاد کردیم و خود این مجموعه‌ها اقدام به خرید اتوبوس کرده‌اند.

سال بعد به سرانه اتوبوس شهرهای مشهد و اصفهان می‌رسیم

وی افزود: در همان اوایل، به اعضای شورا قول دادم که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تبریز خواهم آورد اما آن موقع به خاطر تجربیات گذشته، خندیدند که ۱۰۰ اتوبوس هم نمی‌توان آورد. در حالی که ما سال بعد قرارداد تعداد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر را هم می‌بندیم و در مجموع ۶۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به همراه تعدادی اتوبوس ترمیمی و احیا شده در نهایت ۸۰۰ اتوبوس به سطح شهر تبریز تزریق می‌شود و در این حالت به سرانه اتوبوس در مشهد و اصفهان می‌رسیم و برایمان کافی است.

سال ۹۹ در شهر تبریز تنها ۲ تاکسی نوسازی شده بود

وی ادامه داد: سال ۹۹ در شهر تبریز تنها دو تاکسی نوسازی شده بود اما امروز از تعداد ۵۰۰۰ تاکسی فرسوده که در تبریز وجود داشت، طی ۱.۵ سال گذشته ۱۷۰۰ تاکسی نوسازی شدند و امروز نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روزانه از تاکسی‌ها استفاده می‌کنند.

هوشیار گفت: در بحث دوربین‌ها نیز وقتی به تبریز آمدم، تنها ۲۸ دوربین فعال در شهر داشتیم اما الان به ۲۸۰ دوربین رسیده  و تا خردادماه این رقم باید به ۸۰۰ دوربین و سال بعد به ۲۰۰۰ دوربین برسد. این اقدامات به همراه پروژه فیبر نوری که بیش از ۱۰۰ کیلومتر آن تمام شده و مرکز مدیریت هوشمند که تا سه خردادماه برای آن روزشمار زدیم و نرم افزارهای هوشمندسازی، نقش موثری در کنترل ترافیک تبریز خواهند داشت.

وی افزود: نصب دوربین در اتوبان‌های پاسداران و کسایی تمام شده است. اتوبان شهید کسایی، تعداد تصادفات و کشته‌های بسیاری داشت و با اینکه وظیفه ما نبود اما در مسیر این اتوبان دوربین نصب کردیم. مسیر بی آر تی شهر نیز بسیار بی نظم بود و هر خودرویی هرطور که دلش می‌خواست وارد مسیر می‌شد. وظیفه راهور این بود که نیرو برای این جلوگیری از این اقدام بگذارد، اما چون نیروی کافی نداشت، اکنون این مسیر مجهز به دوربین شده است که این اقدام به تردد آمبولانس و جا به جایی بیماران نیز کمک خواهد کرد.

وی از تحویل ۱۰ خودروی مجهز به دوربین، ۱۰ جرثقیل و تعدادی موتور برا رسیدن به موقع به محل تصادفات به راهور خبر داد و افزود: همکاران به صورت ۲۴ ساعته در حال رصد خیابان‌های شهر هستند تا اگر گره‌های ترافیک سنگینی در شهر موجود است، نسبت به رفع آن اقدام شود.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.