اهمیت توجه به زیرساخت های جذب سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی از نگاه "عصرآزادی"

آذربایجان شرقی؛ جذاب برای خارجی ها

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اخیراً وزارت کشور اعلام کرده که آذربایجان شرقی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی، رتبه دوم کشور را کسب کرده است؛ خبری که شاید در نگاه اول خوشحال کننده به نظر برسد اما، دلیل نمی شود که مشکلات زیرساختی شهرک های سرمایه گذاری به فراموشی سپرده شوند.
از قرار معلوم، میزان سرمایه خارجی وارد شده به استان، تعداد طرح های مصوب سرمایه گذاری خارجی، تعداد طرح های سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری رسیده و تعداد اشتغال ایجاد شده در زمینه سرمایه گذاری خارجی به عنوان شاخص های ارزیابی استان ها در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی ها دخیل بوده است.
آذربایجان شرقی با بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و یک شهرک صنعتی مختص سرمایه گذاری خارجی که تنها شهرک دوستدار سرمایه گذاران خارجی است ضرورت دارد زیرساخت های جذب سرمایه گذاری خارجی ها بیش از پیش مورد آسیب شناسی کارشناسانه قرار گیرد تا جذابیت بیشتری برای پویایی اقتصاد از طریق کمک خارجی ها در پی داشته باشد…

◾️جذب اول

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اخیراً ۲۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سطح استان انجام شده است گفت: این سرمایه گذاری ها اغلب در حوزه های گلخانه ای، فولاد آلیاژ، آلومینیوم، فرومنگنز که حدود ۸۰ درصد آن را منگنز و بقیه را آهن تشکیل می‌دهد و بیشتر در صنایع فولاد کاربرد دارد، صنایع پلیمری و صنایع مختلف انجام شده است.
واقف بهروزی، عمده سرمایه گذاری های خارجی در سطح استان آذربایجان شرقی را از کشورهای چین، امارات و تورکیه خواند و افزود: برای نخستین بار در کشور یک سرمایه گذار خارجی ۵ کارخانه غیرفعال و راکد را یکجا خریداری کرده و با برگزاری جلسات متعدد و همکاری های قوه قضائیه و ادارات مربوطه، این کارخانجات در حال فعال سازی هستند.
وی اضافه کرد: خرید این کارخانجات توسط سرمایه گذار خارجی حدود ۴ هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته است و در یکی از کارخانه هایی که فعال شده بیش از ۹۰۰ نفر مشغول به کار شده اند.
بهروزی تاکید کرد: با توجه به اثرات منفی تحریم‌ ها، سعی می‌ شود تا جای ممکن با دور زدن تحریم‌ ها، از راههای دیگر برای فعالیت های اقتصادی استفاده شود لذا نرخ بیکاری در استان مطلوب و ایده‌ آل است به طوری که در شاخص سرمایه‌ گذاری حائز رتبه سوم و در اجرای تبصره ۱۸ حائز رتبه دوم کشوری هستیم.
وی یادآور شد: یک سرمایه‌ گذار چینی در کمتر از ۱۱ ماه مبلغ سه هزار میلیارد در پروژه فولاد سرمایه گذاری کرده و دیگر سرمایه گذاران خارجی نیز در حوزه‌ های پلیمری، گلخانه‌ای و فولادی استان سرمایه‌گذاری کرده‌ اند که امیدواریم در راستای دیپلماسی اقتصادی روند سرمایه‌ گذاری خارجی را بهبود بخشیم.

◾️جذب دوم

یک کارشناس بازار، آذربایجان‌شرقی را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌ های صنعتی ایران خواند که فعالیت‌ های نوین صنعتی در آن بیش از نیم قرن قدمت دارد و گفت: با ایجاد زنجیره تولید و خوشه صنعتی در منطقه صنعتی غرب تبریز به عنوان یکی از اولین خوشه‌های صنعتی ایران با محوریت ساخت تراکتور و صنایع ماشین‌سازی موجب گردید تا سرمایه گذاران خارجی حوزه صنعت در اطراف منطقه صنعتی غرب تبریز مستقر شده و توسعه پایدار صنعتی در این منطقه نهادینه شود.
بهنام درخوشی افزود: حال پس از گذشت بیش از دو دهه، شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان‌ شرقی سالانه به بیش از ۸۹ مگاوات برق نیازمندند که در حال حاضر ۵۰۲ مگاوات آن از سوی شرکت توزیع برق استان فراهم آمده و برای پوشش کامل بنگاه‌ های اقتصادی خارجی ۳۰۷ مگاوات دیگر برق نیاز است که ۳۸ درصد کسری در این بخش وجود دارد.
وی با ذکر این نکته که در سایر استان‌ها وضعیت به گونه‌ای دیگر است اضافه کرد: در استان اصفهان ۱۰۹۱ مگاوات نیاز برقی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان است که ۹۳۹ مگاوات آن یعنی ۸۶ درصد نیاز برقی تامین می‌گردد؛ در استان خراسان رضوی ۸۷۲ مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیاز است که ۷۵۹ مگاوات آن یعنی ۸۷ درصد نیاز برقی تامین می‌گردد و در استان خوزستان به ۷۱۳ مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی خود نیازمند است که ۵۸۸ مگاوات آن یعنی ۸۲ درصد نیاز برق تامین می‌ گردد.
درخوشی تاکید کرد: آذربایجان‌شرقی در حوزه سرمایه گذاری علیرغم شعارهایی که داده می‌ شود در حال حاضر از موقعیت مناسبی جهت جذب سرمایه‌ گذار خارجی در حوزه‌ های مختلف برخوردار نیست چرا که اصلی‌ ترین نیاز یک فعالیت اقتصادی که همان تامین زیرساخت‌ های مورد نیاز اعم از برق، گاز، شبکه اطلاعاتی و ارتباطاتی و غیره در کنار بوروکراسی‌ های اداری قرار نداشته و باید شرایط اصلاح گردد.

◾️جذب آخر

پيشينه درخشان و تاریخی صنعت و تجارت در آذربايجان شرقی، استقرار صنايع سنگين كشور در تبريز و نزديكي به اروپا و سهولت انتقال تكنولوژي به اين شهر، در كنار داشتن مردمان كاري و تلاشگر، بازرگانان و صادركنندگان فعال و تجار خوشنام، انگيزه اصلي مسئولان براي ايجاد شهرک سرمايه گذاري در اين نقطه از ایران بود.
برای همین منظور، در سال ۱۳۸۲ مديران و برنامه ريزان اجرايي وقت کشور، طرح ايجاد و احـداث اولين شهرک سرمايه گذاري خارجي ایران در تبريز را به تصويب رسانده و يك سال بعد، مطالعات و عمليات اجرايي احداث اين شهرک در زميني بـه مسـاحت ۲۶۰ هكتار و در ۱۶۸ قطعه در ۲۰ كيلومتري محور تبريز – صوفيان آغاز شد.
از مزيت ها و امتيازات مهم اين شهرک، فاصله مناسب آن از فرودگاه بين المللي تبـريز و راه آهن سراسری مي باشد كه به ترتيب با ۲۰ و ۲۵ كيلومتر، امتيازي مهم و بهره ورانه براي اين شهرک سرمایه گذاری محسوب مي گردد و وجود گمركات مهم در تبريز، سهلان و جلفا و هم مسیر بودن منطقه آزاد تجاري ارس با اين شهرک كه با استقبال سرمايه گذاران خارجي همراه بوده همه و همه ظرفيت مناسبي را براي رشد مبادلات اقتصادي فراهم مي كند.
واحدهاي بزرگي همچون آلومينيم، پروفیل upvc، فولاد و نساجي در كنار صنايعی مانند خودروسازي، صنايع سلولزي، مواد غذايي، مواد شيميايي و صنايع تبديلي با بهره گيري از آخرين تكنولوژي هاي روز و رعايت استانداردهاي جهاني مشغول به فعاليت مي باشند كه البته برخي از اين واحدها مستقل بوده و برخي دیگر نيز با مشارکت سرمایه گذار خارجی اداره می گردند تا چرخهای اقتصاد را به حرکت درآورند.
بدین ترتیب باید اذعان کرد که تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی که در آن ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و اجرای ۱۵ پروژه زیرساختی در حوزه برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص یافته، عملی گردد تا سرمایه گذاران خارجی جهت استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی خود در سطح استان دچار مشکلات زیرساختی نشوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.