از سامانه جمع آوری آنلاین پسماندهای خشک کلانشهر تبریز رونمایی به عمل آمد؛

بهروب برای تبریزِ همیشه بهروز

هدیه ۵۰ هزار تومانی در ازای معرفی کاربر جدید با ثبت پسماند بیش از ۵ کیلوگرم در www.behroob.ir و یا اپلیکیشن بهروب

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: به منظور حفظ محیط زیست و فراهم نمودن معابر پاکیزه جهت زندگی شهروندان، از سامانه جمع آوری آنلاین پسماند خشک و خشکاله تحت عنوان “بهروب” با حضور شهردار تبریز، یک عضو شورای شهر و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رونمایی به عمل آمد.
در این مراسم که روز ۱۱ دی ۱۴۰۲ در محل سازمان مدیریت پسماند برپا شد عنوان گردید که در حال حاضر ۴۷۰ کاربر عضو سامانه بهروب بوده و طبیعتاً با مشارکت رسانه‌ ها در معرفی سامانه و همراهی شهروندان، تعداد کاربران سامانه افزایش قابل توجهی خواهد داشت کمااینکه گویا قرار است با گسترش استفاده از این سامانه، برخی از باکس های زباله بلااستفاده در معابر بیش از ۱۸ متری جمع آوری می شوند.

◾️طرح جمع آوری آنلاین پسماند خشک باید از یک دهه قبل انجام می گرفت

شهردار تبریز در آیین رونمایی از این سامانه آنلاین که به صورت اپلیکیشن ارائه خواهد شد گفت: خوشبختانه موضوع تفکیک زباله از مبداء مشکلات حقوقی را سپری نمود و اکنون زمان آن است تا تک تک شهروندان در اجرای این طرح با شهرداری همکاری کنند.
“یعقوب هوشیار” با اشاره به اینکه طرح جمع آوری آنلاین پسماند خشک باید از یک دهه قبل انجام می گرفت افزود: با آماده سازی بستر تفکیک از مبدا پسماند، مقدمات نرم افزاری و طراحی یک اپلیکیشن ویژه در این خصوص فراهم گردید.
وی با اشاره به کارکردهای درآمدزایی در کنار همکاری با امور خیریه تاکید کرد: رسانه ها، مدارس، دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی نقش حائز اهمیتی در ترویج و فرهنگ سازی تحویل پسماند خشک و رواج یافتن استفاد از سامانه جمع آوری پسماند بهروب دارند.
هوشیار با اشاره به اینکه شهر تبریز از حیث پاکیزگی در میان دیگر شهرهای کشور زبانزد است اضافه کرد: شهرداری امسال اهتمام ویژه ای در اجرای پروژه های زیست محیطی دارد و در همین راستا، ۵ بهمن سال جاری نیز لندفیل شماره ۲ تبریز به بهره برداری می رسد.
وی، نقش فرهنگ سازی و توسعه آموزش های همگانی در کاهش تولید حجم پسماند را بی بدیل خواند و خاطرنشان کرد: تولید کمپوست از پسماندهای شهری و تبدیل آن به نهاده های دامی از دیگر برنامه های مدیریت شهری در حوزه پسماند بوده و در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهری قرار می گیرد.

◾️شهروندان می توانند به ازای تحویل پسماند خشک، کیف پول خود را شارژ کنند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز نیز با بیان اینکه بر اساس طرح تفصیلی، طرح تفکیک از مبدا باید از سال ۹۲ به اجرا در می آمد گفت: در گذشته کل پسماند تبریز در اختیار یک شرکت بود که هیچ اقدامی در حوزه تفکیک از مبدا صورت نگرفت اما از شهریور سال جاری با رای کمیسیون ماده ۳۸ سایت مجموعه را تحویل گرفته و با همکاری سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری اقدامات خوبی پایه گذاری شد.
“حبیبه هراتی” با اشاره به اینکه ۱۴ شرکت در کشور مجوز فعالیت در حوزه تفکیک پسماند را دارند افزود: پس از بررسی کارشناسی، با شرکت بهروب مشهد توافقات همکاری انجام شده و در بحث خیرماند و مشارکت با موسسه های خیریه نیز بعد از بررسی وضعیت ۱۵ موسسه خیریه، با دو خیریه تسکین و شیرخوارگاه احسان قرارداد همکاری منعقد گردید.
وی با اشاره به ساز و کار سامانه بهروب اظهار کرد: شهروندان می توانند به ازای تحویل پسماند خشک، کیف پول خود را شارژ کرده و یا این مبلغ را به حساب موسسات خیریه واریز کنند و یا به عنوان سومین راهکار، عوارض پسماند خود را صفر کنند.
هراتی با اشاره به اینکه روز و ساعت درخواست شهروندان برای تحویل پسماند می تواند در این نرم افزار مشخص شده و همکاران برای جمع آوری در آدرس حاضر می شوند اضافه کرد: در مورد تحویل خشکاله به دانشکده کشاورزری به ازای هر کیلو یکهزار تومان، مذاکراتی انجام گرفته تا خشکاله ها تبدیل به خوراک دام شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با بیان اینکه در فاز دوم نیز طرح جمع آوری پسماند تر به سامانه اضافه می شود یادآور شد: در خصوص جمع آوری پسماند خشک با مدارس تبریز نیز قراردادی منعقد شده تا برای تشویق دانش آموزان در راستای تعمیق فرهنگ شهروندی، ۳۰ درصد بالاتر از مبلغ مصوب خریداری شود.

◾️اجرای طرح جمع آوری پسماند آنلاین در تبریز با ۴ دستگاه خودرو کلید خورد

مدیر اجرایی شرکت “بهروب” نیز در این آیین رونمایی با اشاره به اینکه شرکت مذکور از سه سال پیش استارت فعالیت خود را از شهر مشهد زده است گفت: در سه روز ابتدای آغاز به کار این سامانه در تبریز بالغ بر ۴۵۰ مورد اپلیکیشن نصب شده و متناسب با درخواست شهروندان، تعداد خودروهای خدمت رسان نیز افزایش می یابد.
“علی یاوری” با ذکر این نکته که اجرای طرح در تبریز با ۴ دستگاه خودرو کلید خورد افزود: پیش بینی می شود برای جمع آوری پسماند خشک از درب منازل شهروندان تبریزی تعداد خودروها به ۱۰۰ دستگاه افزایش یابد چرا که شرکت در شهر مشهد روزانه ۶ تن پسماند خشک جمع آوری می کند.
وی از اهمیت ارائه طرح های تشویقی در آینده نزدیک جهت ترغیب شهروندان به ارائه پسماندهای خشک به این سامانه اضافه کرد: هر شهروندی که یک شخص دیگر را به عنوان کاربر جدید این سامانه معرفی نماید مبلغ ۵۰ هزار تومان هدیه دریافت خواهد نمود به شرطی که میزان زباله ثبت شده در سیستم بهروب www.behroob.ir بیش از ۵ کیلوگرم باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.