مباحث جذاب نشست شماره ۱۶۶ پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

اهتمام تبریز برای تکمیل خط دوم مترو

 عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
یکصد و شصت و ششمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان و مدیران شهری و البته شهردار تبریز به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید و مشکلات اجرای خط دوم متروی تبریز مورد بررسی قرار گرفت.
در نشست این هفته، تذکرات جالبی از سوی برخی از اعضا خطاب به متولیان امور داده شد که از آن جمله می توان به سهل انکاری مدیران در مشکلات کارگری، رانندگان، اتوبان پاسداران، نحوه ساخت و سازهای مناطق شهری اشاره کرد.
نکته جالب اینکه، قضیه عدم بارش های زمستانی و شایعه فرار ابرها از آسمان آذربایجان شرقی و دریاچه اورمیه هم مطرح گردید تا شاید پای مدیرعامل استانی این حوزه در جلسات آتی به صحن شورا باز شود.
نکته جذاب تر اینکه، لایحه بررسی اجرای خط دوم متروی تبریز با وجود انتقاداتی که از سوی برخی از اعضای شورا و حتی روسای کمیسیون های تخصصی عنوان شد با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید و پس از این مصوبه، شهرام دبیری – رئیس شورا – که گویا برای سفر کاری قصد عزیمت به پایتخت را داشته، فوراً جلسه را ترک کرد تا به پروازش برسد و روح الله دهقان نژاد – نائب رئیس شورا – با لحنی خاص و اشاره به او، تاکید کرد که “به هدفش رسید و حالا می رود” که موجب خنده حاضرین در سالن شورا شد…
سایه روشن خط دوم مترو
در دقایق ابتدایی نشست این هفته شورای شهر تبریز، لایحه شهرداری در خصوص تجویز توثیق وثایق و ارائه تعهد و تضمین بازپرداخت سهم ۵۰ درصدی شهرداری تبریز از اصل، سود و هزینه های تبعی فاینانس خط ۲ متروی تبریز مورد بررسی و واکاوی زوایای مختلف قرار گرفت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این خصوص گفت: این موضوع در کمیسیون بودجه بررسی شد، اما قرارداد این لایحه ۷ سال پیش بسته شده بود و نزدیک ۱۲ سال از آن می گذرد لذا تامین مالی بسیار مهم است؛ در حالی که تاکنون یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و فعلاً ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
علی نوای باغبان افزود: تامین ارز خط دو با یوان – واحد پول کشور چین – است که ۵۰ درصد به عهده دولت و ۵۰ درصد آن به عهده شهرداری می باشد و برای این کار توثیق وثایق لازم است تا پس از تزریق منابع مالی، بتوان در زمان کوتاه، آن تکمیل کرد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز نیز گفت: همه اعضای شورای شهر به دنبال تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه های ناقص و زمان بر هستند؛ در لایحه اول تضمین پازپرداخت اصل و سود و در لایحه دوم هزینه تبعی هم اضافه شده است.
روح الله رشیدی افزود: در ادوار قبل شورا هم فاینانس همیشه تایید بوده، اما در هیچ دوره‌ ای قرارداد به شورا نیامده و یک دوره هم به شورای اقتصاد رفته و ما هم به دنبال تمدید آن هستیم لذا مباحث حقوقی مقایسه اصل قرارداد با قرارداد قرارگاه خاتم الانبیاء با قرارداد کنسرسیوم شود تا بعداً دچار چالش حقوقی نشویم به ویژه اینکه حالت بین المللی دارد.
وی اضافه کرد: مجوز تَرک تشریفات، یکی از امکانات و فرصت‌ هایی که ایجاد شده است قرارگاه بخشی را تامین مالی کرده است اما تا به امروز این مسئله مبهم است و موضوع دیگر در قرارداد با قرارگاه آمده که اخذ مجوز و ترخیص کالا از گمرک بر عهده پیمانکار است اما در قرارداد اقتصادی آمده که مترو، LC را برعهده گرفته است.

رشیدی یادآور شد: موضوع دیگر این است که در هیچکدام از جلسات، پیمانکار را ندیده‌ ایم و هیچ جایگاهی برای پیمانکار در نظر نگرفته‌ ایم، مباحث فنی هم که اصل یک پارجه بودن خطوط شهری بر اساس استاندار است در هاله ای از ابهام است که با توجه به اینکه بخشی از خط، تکمیل می‌ شود و یک پارچه تکمیل نخواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز تاکید کرد: سالانه باید ۲۳۰ میلیارد تومان بازپرداخت داشته باشیم که در توان مالی شهرداری برای پرداخت این مبلغ جای تردید وجود دارد و نمی دانم می خواهند چکار کنند!
رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورا هم گفت: اگر این موضوع در صحن شورای ششم تصویب شود اثر آن در شورای هفتم ماندگار خواهد بود، آیا شورا و شهرداری می توانند آن را تامین کنند یا نه؟ اصفهان هم از تامین مالی برای تکمیل خط آهن خود استفاده کرده اند و اکنون نمی توانند این منابع را تامین کنند و به همین خاطر وزرات راه و شهرسازی به این موضوع ورود پیدا کرده است.
روح الله دهقان نژاد با انتقاد از این تصویب این لایحه افزود: تناقضاتی وجود دارد که باید این مشکلات حل شود زیرا کارفرمای این پروژه شهرداری است و برای آینده مشکل ایجاد می شود.
شهردار کلانشهر تبریز هم در این باره گفت: به دلیل تحریم ها، حضور پیمانکار در جلسات شورا امکانپذیر نیست، اگر این پروژه چندین سال پیش تکمیل می شد امروز شاهد ترافیک و آلودگی هوا نبودیم، موضوع فاینانس یک موضوع بین المللی است و اگر کوچکترین انحرافی داشته باشد بانک مرکزی جلوی آن را می گیرد.
یعقوب هوشیار افزود: هر زمانی که بخواهیم خط دو را تکمیل کنیم این هزینه لازم است، لذا باید ببینیم خط ۲ را می خواهیم ۴ ساله تکمیل کنیم یا ۴۰ ساله؟ زیرا هر قدر برای این پروژه دیرتر عمل کنیم ضرر آن به خود شهر باز می گردد.
این لایحه با وجود انتقاداتی که از سوی برخی از اعضای شورا و حتی روسای کمیسیون های تخصصی مواجه بود با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.
تذکرات قانونی همیشه خبرساز
تذکرات اعضای شورای از جمله آیتم های جذاب و خبرساز نشست های شورای شهر تبریز است که از ادوار قبلی نیز به محل چالش مسائل روز و مشکلات شهروندان تبدیل می شود و طبق قانون، هیئت رئیسه شورا موظف است پیگیری های لازم از طریق انجام مکاتبات اداری، پاسخ قانع کننده ای را از دستگاه های اجرایی و بخصوص شهرداری دریافت نمایند.
محمدحسن اسوتچی، عضو شورا تذکر داد: قرار بود لایحه های دو فوریتی حذف شده و یا کمتر شود، ولی بحث فاینانس مترو به صورت دو فوریتی تصویب شد که به نظر من این دو فوریتی ها را به ۴ فوریتی تغییر بدهید تا سریع تر تصویب کنید!
وی در مورد تصادفی که روز شنبه این هفته برای کارگر تنظیف شهرداری تبریز اتفاق افتاده و این پاکبان در بیمارستان بستری شد نیز تاکید: باید توضیح داده شود که لباس هایی که به کارگران داده شده است برای فصل پاییز است یا زمستان؟ حداقل لباس هایی به آنها داده شده در شأن کارگران باشد و مواقع بارندگی از پلاستیک استفاده نکنند.
یاسین بجانی، عضو‌ دیگر شورا هم با اشاره به اینکه نیروی انسانی هر مجموعه، ارزشمند ترین بخش آن است گفت: رانندگان استیجاری حوزه ایثارگران ۳۰ نفر هستند که تاکنون در رابطه با تبدیل وضعیت آنان کاری انجام نگرفته است کمااینکه تبدیل وضعیت مربیان ورزشی هم در هاله ای از بلاتکلیفی مانده است.
فریدون بابایی اقدم، عضو شورا ضمن عرض تشکر از شهردار و همکاران او در مورد اتوبان پاسداران گفت: علی رغم کار زیاد، مردم گلایه هایی دارند لذا دستور دهید این پروژه به خصوص در فاز دوم تسریع شود.
روح الله رشیدی، عضو شورا نیز تاکید کرد: در خارج از محدوده شهری، در سفر ریاست جمهوری از دوستان خواستیم موضوع بارورسازی ابرها را از ریاست جمهوری درخواست کنند ولی اتفاقی نیفتاد، اکنون تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که در عربستان و تورکیه بارش برف و باران وجود دارد ولی اینجا اتفاقی نمی افتد لذا خواهشمندم در اولین جلسه مدیرعامل آب منطقه ای استان را دعوت کنیم تا گزارشی از بارش ها ارائه نماید.
بدین ترتیب می توان پیش بینی کرد که همانند جلسات گذشته شورا که برخی از مدیران استانی جهت ارائه پاره ای از توضیحات در مورد مسائل روز و رفع شایعاتی که در آذربایجان شرقی بر سر زبانها جاری می شود شاید در هفته های آتی، مدیرانی به صحن پارلمان شهری مرکز استان دعوت شوند که می توانند در مورد اختلال بارش های منطقه توضیحات قانع کننده ای بدهند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.