گزارش "عصرآزادی" از بزرگترین مانور امداد، نجات و اسکان اضطراری ۱۰ هزار نفری کشور در تبریز؛

آماده؛ گوش به زنگ زلزله

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: مانور امداد و نجات و اسکان اضطراری ۱۰ هزار نفری تبریز روز ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور، فرماندار شهرستان تبریز و با شرکت تیم‌های تخصصی امداد و نجات از استانهای آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل و گیلان برگزار شد.
هدف از برگزاری این مانور که به صورت همزمان در ۱۱ نقطه از تبریز برگزار گردید، افزایش توانمندی و ارتقای سطح هم افزایی های بین دستگاهی و ایجاد آمادگی برای امداد و نجات و اسکان و درمان اضطراری در مواقع بروز بحران و زلزله بود.
برگزاری این مانور امداد و نجات زلزله و اسکان و درمان اضطراری ۱۰ هزار نفری در تبریز، به همت اداره کل مدیریت بحران استانداری، فرمانداری تبریز، جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی، شهرداری تبریز و سایر دستگاههای امدادرسان و خدمات رسان و نیز نیروهای نظامی و انتظامی برگزار گردید.
در این مانور، ۱۰ هزار نفر از شهروندان به صورت فرضی، بر اثر یک زلزله ۷.۶ ریشتری، نیازمند اسکان و درمان اضطراری شده و دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان، وظیفه داشتند که این افراد را اسکان داده و به آنها خدمات لازم را ارائه نمایند.

نجات و امدادرسانی دو هدف جمعیت هلال‌احمر است

رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نجات و امدادرسانی دو هدف جمعیت هلال‌احمر بوده و برای آن باید ایمان و امید قوی داشته باشیم گفت: هدف از این تمرین، نشان دادن ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و اجرای برنامه‌ها برای آمادگی در زمان بحران است.
پیرحسین کولیوند خطاب به امدادگران و نجاتگران حاضر در این مانور افزود: امروز شاهد توان شما عزیزان بودیم که با همکاری هم به نحو احسن یک تمرین بسیار جانانه و مناسب داشتید و علیرغم برودت هوا و شرایط بحرانی، مانور به همراه دستگاه‌های اجرایی مختلف با تمام توان حضور یافتید.
وی اضافه کرد: امیدواریم که خداوند متعال اجر و مزد زحمات شما امدادگران و نجاتگران عزیز را خواهد داد و مسیرهایی را باز خواهد کرد تا با این ظرفیت بتوانیم به کمک مردم مظلوم غزه برویم زیرا اکنون بسیاری از کودکان، زنان، سالمندان و مظلومان در غزه مجروح شده‌اند اما امکان امدادرسانی برایشان مهیا نیست.

هزینه مانور نوعی سرمایه‌ گذاری برای نجات انسانهاست

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: برگزاری مانور می‌تواند انتظارات واقع‌ گرایانه از توانایی‌های بالقوه از جمله برنامه‌ ریزی، ساماندهی و چینش نیروها و مسئولیت‌ پذیری افراد را ارزیابی و مشخص کند و مانوری در این سطح گسترده، هزینه‌ بر است اما این هزینه نوعی سرمایه‌ گذاری برای بهره‌ برداری بالا در نجات با ارزش‌ترین مخلوق هستی یعنی انسان است.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم افزود: با توجه به نگرش انسانی اسلام به انسان و امداد و نجات دیگران به ویژه انسان‌های ناتوان و مجروح، امری خداپسند است لذا آموزه‌ های قرآنی نیز به ما می‌ فرمایند که مومنان باید به مدد دیگران به ویژه افراد حادثه‌ دیده برخیزند و کسانی که در این مسیر اقدام نمی‌کنند، سرزنش می‌ شوند.
وی اضافه کرد: جامعه، ترکیبی از انسانهایی است که برای رفع نیازهای یکدیگر در مجموعه‌ های قومی، ملتی و امتی دورهم گرد آمده‌اند تا ضمن یاری به یکدیگر در راستای دستیابی به کمال و آرامش، مشکلات و چالش‌های پیش‌ روی فرد و جامعه را برداشته و به همدیگر مدد رسانند.

تامین برق محدوده مانور بدون هیچ مشکل انجام شد

در اين مانور، شرکت توزیع نیروی برق تبریز به صورت مطلوب برق موردنیاز ۱۰ هزار چادر را تامین کرده و در کنار سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون شهرداری و ادارات گاز و آتش‌نشانی قرار گرفت و در ۱۱ نقطه از کلانشهر تبریز حاضر شد.
ناصر عبائی – رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز – در این باره گفت: طی این مانور تیم های عملیاتی مدیریت بحران و پدافند بر اساس سناریوی تعیین شده توسط مدیریت بحران استانداری و هلال احمر مکلف به تامین برق منطقه شده و ضمن استقرار ۴ دستگاه ژنراتور تامین برق و ۱۳ دستگاه خودروی سبک و سنگین و نیمه سنگین و ۹ اکیپ ۴ نفره در مناطق ۱۰گانه شهر تبریز و محل پایلوت اقدامات لازم را انجام دادند، علاوه بر تامین برق اضطراری چادرها، تامین برق محدوده انجام مانور از طریق استقرار ژنراتورها بدون هیچ مشکل انجام شد.

هلال احمر آذربایجان شرقی آمادگی مواقع بحرانی را دارد

در این مانور با حضور تعداد وسیعی از امدادگران و نجاتگران هلال احمر و سایر دستگاه‌ها، سه فروند هلی کوپتر نیز جهت ارزیابی، ارسال محموله‌ های کمک در نوبت‌های مختلف به پرواز درآمده و سپس نیروهای جمعیت هلال احمر از طریق این هلی کوپترها وارد منطقه بحرانی شدند.
برپا کردن چادر، محیط امن برای بازی کودکان، تامین نان، سرویس‌های بهداشتی سیار، تلفن همگانی، خودروهای پزشکی قانونی، بیمارستان صحرایی و اتاق عمل سیار، چادرهای نیروهای بهداشتی، تیرهای برق اضطراری، عملیات خاموش کردن آتش سوزی، نجات مصدوم، ارائه آموزش‌های کمک‌های اولیه و غیره از جمله بخش‌های مختلف این مانور عظیم و وسیع بود.
شایان ذکر است جمعیت هلال‌ احمر آذربایجان شرقی در سال های اخیر علاوه بر تجربه حضور در زلزله های خوی و تورکیه، با برگزاری مانورهای مختلف از جمله مانور اسکان، آمادگی و تجربه بالایی برای امداد و اسکان در مواقع بحرانی کسب کرده و این مانور نیز که بزرگترین مانور زلزله اسکان و درمان اضطراری کشور بود علاوه بر افزایش آمادگی دستگاه‌های اجرایی، با هدف افزایش آگاهی و آمادگی شهروندان برای مقابله با حوادث طبیعی با موفقیت برگزار گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.