آشفته بازار قیمت خودروهای مونتاژی و گلایه مردم از خدمات پس از فروش آنها زیر ذره بین "عصرآزادی"

شکننده همچون چینی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

چندی پیش، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد از سقف یک خودروی مونتاژی که اتفاقاً تبلیغات گسترده ای هم برای عرضه آن در داخل کشور انجام شده بود با اولین باران پاییزی، آب چکه می کند، در حالی که طبق گفته شهروند دارنده همان خودرو، نمایندگی مربوطه با بیان اینکه “متخصص سان روف نداریم” از انجام خدمات گارانتی و پس از فروش سر باز زده و مسئولیتی در قبال حق و حقوق خریدار خودروی گرانقیمت چینی قائل نشده است.
این قضیه در حالی است که اگر مشابه آن در کشورهای اروپایی رخ داده بود، مدیران شرکت های خودروساز به طور رسمی عذرخواهی می کردند، غرامت پرداخت می نمودند، از سوی رسانه ها مورد پرسش قرار می گرفتند و سهام هایشان به شدت اُفت می کرد اما در کشور ما متاسفانه چنین رفتاریی انجام می گیرد.
در حقیقت، سابقه و کارنامه مردودی خودروسازان داخلی و مونتاژکاران در رابطه با مشتری مداری در سالهای گذشته نشان داده که این شرکت ها تنها به تولید مطلق می اندیشند و شرکت های مونتاژکار به ظاهر ایرانی هم که کاملاً چینی الاصل هستند در تمام این سال ها از منابع ملی استفاده کرده و خودروهای درجه سه به پایین را وارد و با سر هم کردن چند پیچ و مهره به اسم تولید، به دست مصرف کننده رسانده اند و نظارت قابل توجهی هم در این خصوص از سوی متولیان و نهادهای نظارتی انجام نشده است…

◾️مونتاژ اول

حتماً شما هم شنیده اید که همواره صحبت‌ ها حاکی از این بوده که خودروسازان بزرگ داخل کشور رقابتی نبوده‌ اند و در انحصار قرار دارند؛ کارشناسان می گویند این انحصاری بودن را خود دولت ایجاد کرده‌ است زیرا شورای رقابت که وظیفه‌ اش مبارزه با انحصار است با نظام قیمت‌ گذاری برای دو خودروساز بزرگ کشور، یک نوع انحصار ایجاد کرده که در آن هیچ منفعت و سودی برای خودروسازان وجود ندارد.
بر این اساس، همین مورد باعث شده تا خودروسازان ایرانی و خارجی که می‌ خواهند در ایران سرمایه‌ گذاری کنند با توجه به طرح توجیهی که برای قیمت‌های بازار نوشته شده است خودروی خارجی را باید تولید کنند و راضی به سرمایه گذاری نمی‌ شوند لذا هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست محصولی را تولید کند که شخص دیگری بخواهد قیمت آن را تعیین کند و بالطبع این انحصار ایجاد می‌شود.
در حقیقت، فقط دوخودروساز دُردانه داخلی هستند که می‌ توانند در سگمنت‌ های خاصی که وجود دارد خودرو تولید کنند و هیچ سودی برای آن‌ها حاصل نمی‌شود بنابراین به اعتقاد کارشناسان حوزه خودرو، عملاً تنها کشوری هستیم که در زمینه اتومبیل مشمول نظام قیمت گذاری شده‌ ایم و جز این‌ که باعث تقویت نظام سوداگری می شود سود دیگری ندارد.
نحوه خدمات پس از فروش شرکت های به ظاهر خودروساز داخلی و در حقیقت مونتاژکاران چینی معضل جدی و اساسی کشور است که نارضایتی برخی از مشتریان را به همراه داشته است؛ از کمبود قطعه و استفاده از قطعات بی کیفیت گرفته تا قیمت های نجومی که نمایندگی ها ارائه می دهند و در مقابل گلایه خریداران، هیچکس هم پاسخگو نیست.
به گفته کارشناسان، خدمات پس از فروش خودرو در ایران نسبت به استانداردهای جهانی در رتبه بسیار پایینی قرار دارد، تفاوت این موضوع را می توان به طور دقیق در تفاوت کیفیت یک اتومبیل های ساخت آلمان، ژاپن و آمریکا با یک اتومبیل تولید داخل یا مونتاژ چینی بررسی کرد که همان تفاوت در خدمات پس از فروش این خودروها نیز وجود دارد زیرا نگرش خودروساز و کیفیت خودرو ارتباط مستقیمی با خدمات پس از فروش آن دارد که شامل قیمت و خدمات و قطعات می باشد.

◾️مونتاژ دوم

یک کارشناس حوزه خودرو به حواشی گرانی خودروهای مونتاژی اشاره کرده و اعتقاد دارد یکی از مهمترین دلایلی که باعث بالا رفتن قیمت خودروهای مونتاژی در داخل کشور شده است ورود خودروسازان مونتاژی به سامانه یکپارچه فروش خودرو است.
سعید مدنی افزود: به خاطر داریم که چندی پیش یکی از خودروسازان مونتاژی، خودروهای خود را با قیمت ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان به‌ فروش می‌ رساند اما بعد از ورود به سامانه یکپارچه به قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ الی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رساند و همین خودرو در بازار با قیمتی حدود ۱.۵ میلیارد تومان به ‌تثبیت در مرحله فروش رسید.
وی اضافه کرد: در صورتی که قبل از راه اندازی این سامانه، هیچ مشکلی متوجه این خودروسازان برای فروش خودروها نبود و هر شخص می‌ توانست اینگونه خودروهای مونتاژی را ثبت نام کرده و با توجه به اینکه فضای رقابتی میان خودروسازان مونتاژی وجود داشت قیمت‌ها کنترل می شد.
مدنی تاکید کرد: عملاً ورود یکی ار خودروسازان مونتاژی به این سامانه باعث افزایش قیمت دیگر خودروسازان در بازار خودرو شد زیرا در بازار، رویه صحیحی برای فروش خودرو وجود ندارد و اعتقادی هم به این که قیمت را باید خود بازار نعیین کند هم نداریم لذا هر روز یک برنامه متفاوت مانند فروش خودرو در بورس، سامانه خودروسازان، سامانه یکپارچه و غیره از سوی دولت ابلاغ شده و باعث سردرگمی خودروسازان می گردد.
وی با اشاره به اینکه بارها گفته شده تا یک ماه دیگر شورای رقابت قیمت‌های جدبد را اعلام می کند اظهار کرد: ولی مشاهده شده که تا ۶ ماه بعد از این خبر هم هیچ قیمتی از سوی شورای رقابت اعلام نشده است و بهانه‌ ای که می‌ گویند این است که تورمی را که بانک مرکزی باید اعلام کند هنوز اعلام نکرده است.
این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: تعداد خودروسازان مونتاژکار با وجود اینکه تقریباً زیاد هستند و در فضای رقابتی فعالیت می‌ کنند اما باید اجازه داد هر چقدر که بازار توانایی دارد فعالیت کرده و قیمت خودرو را، فضای رقابتی و نه دولتی تعیین کند!

◾️مونتاژ آخر

آگاهان حوزه خودرو معتقدند در تورکیه تویوتا C-HR مونتاژ می شود و به هیچ عنوان کارخانه تویوتا در آنجا با نمایندگی خودروهای چینی و حتی در ایران قابل مقایسه نیست زیرا مونتاژکاران در ایران به اندازه ای ضعیف هستند که فقط SKD یا همان قطعات نیمه‌‌ منفصل را وارد کرده و با جرثقیل های صنعتی که داخل سوله ها مستقر شده، قطعات را سر هم می کنند و هیچ تکنولوژی پیچیده ای هم ندارند و متاسفانه با وجود تمام شعارها، فاقد واحد مهندسی محصول و R & D یا همان تحقیق و توسعه هستند.
برخی از شهروندان صاحب خودروهای مونتاژی چین از قیمت قطعات و خدمات آنها گلایه دارند و می گویند قیمت و خدمات به شدت در نمایندگی هایشان گران است، برای مثال چرا باید قیمت سپر تیگو ۸ و ۷ حدود ۲۸ میلیون تومان باشد اما سپر لاماری با همان وزن، قالب، ابعاد و متریال ۸ میلیون تومان باشد؟
شهروندان دارای خودروهای مونتاژی از خدمات به شدت گران آنها شاکی هستند علی الخصوص قطعات اصلی مانند گیربکس و موتور که اکثراً نایاب است همچنین طبق اظهارات برخی از مشتریان، خودروی آنها یک تا دو ماه در نمایندگی ها می خوابند و هیچ وقت هم ایرادات به طور کامل برطرف نمی شود و پابرجاست و جالب اینکه پس از چند هزار کیلومتر رانندگی، دوباره باید برای سرویس به نمایندگی بازگردند.
بدین ترتیب، همه این موارد در حالی مطرح می شود که تبلیغات گسترده ای – در غیاب خودروهای باکیفیت و باصرفه ساخت داخل – برای استفاده مردم از خودروهای مونتاژی انجام می گیرد که علاوه بر قیمت بالا، قطعات گران و کمیاب و خدمات پس از فروش ضعیف، ابتدا بابت همه این آپشن ها از مردم بیچاره پول دریافت شده است اما آنچه تحویل داده می شود همانا لوازم درجه دو و سه غیراستاندارد و چینی درجه دو به پایین است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.