رونمایی از اولین دستاورد بازسازی و نوسازی لوکوموتیوهای کارکرده در تبریز به روایت "عصرآزادی"

بخش خصوصی آذربایجان خار چشم انحصارطلبان

یک نماینده مجلس می گوید از وقتی که بخش خصوصی تبریز وارد مونتاژ لوکوموتیو شده است شکایاتی به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شده تا بلکه بتوانند انحصار خود را حفظ کنند!
عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
سه دستگاه لوکوموتیو یا همان موتور کِشنده واگن های قطار بازسازی شده توسط یک مجموعه بخش خصوصی در تبریز با حضور سرپرست صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، تعدادی از نمایندگان مجلس، معاونین استاندار، مدیرعامل راه آهن آذربایجان و کارشناسان و متخصصان شبکه حمل و نقل ریلی رونمایی گردید.
در حقیقت، با توان و دانش نیروهای داخلی و در راستای بی اثر کردن تحریم ها علیه صنعت حمل و نقل کشور، در مرحله نخست سه دستگاه لوکوموتیو از رده خارج شده به طور کامل بازسازی و نوسازی شده و مقرر گردید تعداد ۱۷ لوکوموتیو دیگر نیز در مدت ۶ ماه آینده مورد نوسازی و بازسازی قرار گرفته و وارد شبکه حمل و نقل ریلی شود.
به گفته کارشناسان بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل ریلی آذربایجان، این لوکوموتیوها از نوع موتور ۳ هزار و با توجه به مصرف سوخت کم، دوستدار محیط زیست بوده و از امنیت فوق العاده بالا برخوردار هستند.
از قرار معلوم، هزینه تمام شده هر دستگاه از این لوکوموتیوهای بازسازی شده حدود ۱.۵ میلیون یورو است که تقریباً ۲.۵ میلیون یورو پایین تر از قیمت لوکوموتیوهای جدید بوده و بدین سان، تبریز می تواند در تامین زیرساخت های شبکه حمل و نقل ریلی منطقه از باب تعداد کِشنده های فعال در بخش تجارت مثمرثمر واقع گردد به شرطی که با انحصارطلبان، برخورد قانونی انجام گیرد…
کاهش یک هشتم مصرف سوخت و یک سوم هزینه جابجایی کالا با قطار
سرپرست صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ناوگان ریلی و گسترش و توسعه صنعت راه آهن کاهش چشمگیر و قابل ملاحظه هزینه و سوخت را در پی دارد که باید در این مسیر اقدامات فوری به انجام برسد.
“روح الله ارجمندی” در مراسم رونمایی از بازسازی و نوسازی لوکوموتیو توسط بخش خصوصی افزود: امروزه صنعت ریلی در جهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین منظور همه ساله سرمایه گذاری های هنگفتی در این حوزه انجام می شود.
به گفته وی صنعت ریلی کاهش یک هشتم مصرف سوخت و یک سوم هزینه های جابجایی کالا را در پی دارد که می توان با توسعه این صنعت ضمن کاهش هزینه ها در این زمینه، به توسعه اقتصادی کشور نیز کمک چشمگیری کرد.
ارجمندی با اشاره به تصویب قوانین متنوع و مختلف در حمایت از صنعت ریلی کشور، خواستار توجه و اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون مربوط به مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت در این زمینه شد و اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه چندین سال از این مصوبه سپری می شود اما از سال ۱۳۹۷ تاکنون اجرای این ماده قانونی راکد مانده است لذا مجلس باید اجرای این ماده قانونی را جزو مطالبات خود قرار داده و زمینه های توسعه صنعت ریلی کشور با حمایت از بخش خصوصی را فراهم کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر صنایع ریلی ایران به بلوغ رسیده و در تولید انواع لوازم و تجهیزات این حوزه مشکلی وجود ندارد یادآور شد: مشکل اصلی در این زمینه مربوط به بهره برداری است که این چالش با اجرای دقیق ماده ۱۲ می تواند به سرعت رفع شود.

نگرانی برخی ها از ورود بخش خصوصی تبریز به مونتاژ لوکوموتیو

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس گفت: اینکه هیچ مسئولی از پایتخت در این مراسم حضور ندارد برای ما مایه تاسف است زیرا لازم بود مقامات ارشد در این مراسم حاضر شده و از بخش خصوصی قدردانی کنند.
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی اهمیت بازسازی و مونتاژ کشنده قطار در تبریز در توسعه صنعت ریلی ایران را حائز اهمیت دانست و افزود: تبریز به علت برخورداری از شرکت های دانش بنیان و نیروی انسانی ماهر گام های بسیار مهم و تاثیرگذاری در توسعه صنعت ریلی برداشته است.
وی با اشاره به سرعت ۵ کیلومتری ناوگان ریلی حمل بار در ایران، این آمار را بسیار تاسف بار و قابل تامل خواند و دلیل آنرا فرسودگی کشنده ها و معطلی در طول خطوط آهن اعلام و اظهار کرد: ۵۰ سال است هیچ نوع لوکوموتیو به ایران وارد نشده است بر این اساس از مدیران شرکت تبریزی به خاطر ورود به این عرصه قدردانی می کنم.
میرتاج الدینی، انحصار طلبی را مشکل اصلی توسعه صنایع ریلی برشمرد و اضافه کرد: متاسفانه از مدت ها قبل که بخش خصوصی تبریز وارد مونتاژ لوکوموتیو شده است، از سوی محافل مختلف شکایاتی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارسال شده که جای تاسف فراوان دارد تا بلکه بتوانند انحصار خود را حفظ کنند.
ضرورت اتصال ایستگاه خاوران تبریز به راه آهن منطقه ای آذربایجان
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه توسعه صنعت ریلی لازمه توسعه اقتصادی کشور است گفت: راه آهن در حمل و نقل جایگاه بی بدیل و ممتازی دارد.
“جبارعلی ذاکری” با تاکید بر اینکه انتقال انواع بار باید از جاده به ریل منتقل شود افزود: با تکمیل کریدور شرق به غرب که آذربایجان شرقی در آن نقش بسیار مهم و پررنگی دارد می توان نسبت به توسعه اقتصادی منطقه گام های محکم تری برداشت.
وی همچنین خواستار توجه جدی دولت به اتصال ایستگاه خاوران تبریز به راه آهن منطقه ای آذربایجان به منظور تکمیل کریدور شرق به غرب شد تا پیشرفت اقتصادی منطقه در ارتباط با شبکه حمل و نقل ریلی سرعت بگیرد.
جلوگیری از خروج ۵۰ میلیون یورو ارز از کشور با بازسازی ۲۰ لوکوموتیو کارکرده
مدیرعامل یک مجموعه بخش خصوصی درباره بازسازی و نوسازی سه دستگاه لوکوموتیو از سوی صنایع ریلی این هُلدینگ در تبریز گفت: ۲۰ لوکوموتیو کارکرده از کشور کره جنوبی خریداری شده و با بازسازی این کِشنده ها، از خروج ۵۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌ شود.
خلیل وطن دوست افزود: در مرحله نخست سه دستگاه لوکوموتیو به طور کامل بازسازی و نوسازی شده که هیچ تفاوتی با لوکوموتیوهای جدید ندارد و ۱۷ دستگاه لوکوموتیو دیگر نیز ظرف ۶ ماه نوسازی و بازسازی و وارد شبکه حمل و نقل ریلی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بدون فراهم شدن زیرساخت ها امکان توسعه وجود ندارد اضافه کرد: حمل و نقل یکی از زیرساخت های مهم در بخش توسعه است اما متاسفانه آن طور که باید و شاید در حوزه حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری نشده و غریب مانده است.
وطن دوست تاکید کرد: در مرحله دوم نیز ۵۰ دستگاه لوکوموتیو وارد کشور خواهیم کرد تا بخشی از نیازهای داخلی به موتورهای کِشنده واگن های باری را که به دلیل تحریم، نمی توانیم آنها را خریداری نماییم، تامین کنیم.
وی با بیان اینکه با کشور چین که در این زمینه پیشرفت های زیادی داشته و تولیدات مرغوبی دارد در حال مذاکره هستیم خاطرنشان کرد: امیدواریم این مذاکرات به جبران عقب ماندگی های ۱۰ ساله کشورمان در زمینه لوکوموتیو ختم گردد.
شایان ذکر است استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز توانایی تعمیر و بازسازی اساسی بیش از ۴۰۰ ناوگان ریلی در سال را داراست به طوری که پیش از این، انواع ناوگان ریلی اعم از مسافری، باری و مترو در مجموعه واگن سازی این شهر مورد تعمیر و بازسازی قرار می‌گرفت و اکنون نیز روند جدیدی شروع شده است تا به جلوگیری از خروج ارز از کشور منجر شود به شرطی که برخی محافل کشوری، چشم دیدن توانمندی بخش خصوصی تبریز در بازسازی صنعت ریلی را داشته باشند!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.