ضریب اطمینان بالای انتقال گاز در شمال و شمال غرب کشور

روزهای برفی و سرمای پایدارِ یک‌هفته‌ای بدون چالش گذشت

مدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز از ضریب اطمینان بالای انتقال گاز در شمال و شمال غرب کشور در روزهای برفی یک هفته اخیر خبر داد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، منطقه ۸ عملیات انتقال گاز ایران به‌عنوان یکی از مناطق مهم عملیاتی وظیفه توزیع و انتقال گاز را در ۶ استان در شمال و شمال غرب کشور بر عهده دارد. این مجموعه برای افزایش بازده انتقال گاز طبیعی و تأمین سوخت مشترکان خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها، ۹ تأسیسات تقویت فشار گاز در شهرهای آستارا، اردبیل، سراب، تبریز، مرند، مرگَنلَر، تکاب، هشترود و زنجان تأسیس و راه‌اندازی کرده است.

همچنین به‌منظور افزایش ضریب ایمنی انتقال گاز و حضور به‌موقع نیروهای عملیاتی در شرایط اضطراری، ۶ مرکز بهره‌برداری در شهرهای، تبریز، ارومیه، اردبیل، قَره ضیاءالدین، میانه و بوکان همچنین ۱۳۲ ایستگاه کنترل خوردگی و ۲۷۰ ایستگاه شیر بین‌راهی خودکار در سطح منطقه فعالیت می‌کند.

زیر پوشش قرار دادن استان‌های سردسیر و سخت‌گذر کشور، واقع شدن در سرشاخه‌های مصرف با حداقل مسافت یک هزار کیلومتری با مبادی تولید و زیر پوشش قرار دادن پایانه‌های صادرات گاز اصلی کشور از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه ۸ عملیات انتقال گاز است که حدود ۱۴ درصد کل گاز کشور را انتقال می‌دهد.

اکثر شهرها و روستاهای زیر پوشش این منطقه عملیاتی، هفته گذشته روزهای برفی با سرمای ماندگار را گذراندند که همین موضوع اهمیت انتقال پایدار گاز طبیعی در روزهای سرد زمستان را نشان می‌دهد که بدون قطعی و افت فشار گذشت.

فیروز خدایی، مدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز در این باره به خبرنگار شانا گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش شبانه‌روزی همکاران منطقه ۸، تأسیسات و مراکز بهره‌برداری خطوط لوله این منطقه با ضریب اطمینان بالا عملیاتی بودند و با هماهنگی دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، پایداری انتقال گاز در سرشاخه‌های مصرف همچنان برقرار است.

وی افزود: همچنین طبق پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی با ماندگاری سرما هوای اغلب شهرهای زیر پوشش این منطقه به زیر صفر کاهش یافت و مصرف گاز طبیعی نیز همچنان سیر صعودی دارد که امیدواریم هموطنان با مصرف بهینه این انرژی پاک، ما را در تداوم انتقال گاز به مبادی مصرف یاری کنند.

به گفته مدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز، برآورد حجم گاز انتقالی در این منطقه به طور ماهیانه است و در آذرماه امسال ۳ میلیارد و ۴۲۶ میلیون متر مکعب منتقل شده و حجم گاز انتقالی از منطقه ۸ عملیات انتقال گاز برای مصارف خانگی، نیروگاه‌ها، صنایع و صادرات در ۹ ماهه امسال ۲۲ میلیارد متر مکعب بوده است.

خدایی درباره آمادگی کارکنان این منطقه عملیاتی در روزهای سرد زمستان، تصریح کرد: منطقه ۸ عملیات انتقال گاز به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت انتقال گاز ایران با برخورداری بیش از ۶۰ درصد ایستگاه‌های صادارتی و اندازه‌گیری، بیش از ۵۰ درصد مبادلات گازی کشور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد از سرمایه‌های انسانی این منطقه عملیاتی تحصیلات عالی و از نفرات مجرب، متخصص و توانمند در صنعت نفت به‌شمار می‌روند. با توجه به موقعیت جغرافیایی، سخت‌گذر بودن منطقه ۸ عملیات انتقال گاز همچنین زیر پوشش قرار دادن مناطق سردسیر، حفظ پایداری جریان گاز بسیار حائز اهمیت است و حساسیت و اهمیت انتقال گاز به مبادی مصرف در استان‌های سردسیر و تعهدات صادرات گاز به کشورهای طرف قرارداد سبب شده همکاران ما با مسئولیت‌پذیری بالا وظایف خود را انجام دهند.

مدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز یادآور شد: با توجه به حساسیت‌های موجود و گستردگی فعالیت‌های جاری در این مجموعه، در نیمه نخست سال برنامه‌ریزی مدونی برای ایستگاه‌ها و خطوط لوله انجام می‌دهیم تا امور مربوط به تعمیرات با نظم و روال خاصی انجام شود و در زمستان، چالشی نداشته باشیم که خوشبختانه تاکنون با معضل جدی روبه‌رو نبوده‌ایم.

منبع/ شانا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.