مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

مقبره الشعرا به محور فعالیت های فرهنگی آذربایجان شرقی تبدیل می شود

بلاغی از اجرای ۱۵۰ عنوان برنامه ویژه دهه فجر در سطح استان خبر داد
عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به مناسبت تشریح برنامه های فرهنگی و هنری ایام الله دهه فجر ۱۴۰۲ سطح استان و جزئیات عملکرد این مجموعه با جمعی از اصحاب رسانه استان دیدار و به سوالات آنها پاسخ داد.
“سیدمحمدحسین بلاغی” روز ۸ بهمن ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دهه فجر فرصت مناسبی برای بازخوانی خاستگاه های انقلاب و تحلیل و بررسی دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی است گفت: انقلاب اسلامی ایران معروفترین انقلاب فرهنگی و عقیدتی طول تاریخ است.
وی با اشاره به اینکه انقلاب ایران محل رشد جوامع اسلامی شد افزود: کارکرد مقوله فرهنگ، ترقی با زوال یک جامعه را نشان می دهد لذا باید رشد فضائل فرهنگی و اجتماعی کشور به صورت همه جانبه به کمک اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه انجام گیرد.
حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی باید به خود مردم واگذار گردد
بلاغی اصلی ترین کارکرد مجموعه فرهنگ و ارشاد استان را تنظیم گری و متولی گری به معنای راهبر و پیشران در فعالیت های جاری عنوان کرد و ادامه داد: زیرا فرصت و حمایت لازم از تشکل های اجتماعی صورت گرفته و کنشگری انجام می گیرد لذا اگر حوزه فرهنگ و هنر به خود مردم واگذار گردد این وادی، به دست اصلی ترین صاحبان جامعه اداره خواهد شد.
وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ تعداد موسسات فرهنگی، هنری و رسانه‌ ای پیشگام بوده و حمایت از آنها می تواند در رشد و اعتلای فرهنگی استان مثمرثمر واقع گردد.
بلاغی به وضعیت حوزه عمرانی اداره کل پرداخت و با ذکر این نکته که به سمت تحول حرکت می کنیم تاکید کرد: بسیاری از پروژه‌ها پس از مدت‌های مدیدی که به حال خود رها شده بودند مجدداً احیا شده‌ اند که از جمله آنها می‌توان به مجتمع های فرهنگی ملکان، هشترود و آذرشهر اشاره کرد که مبلغ ۵۰ میلیارد تومان از طریق تسهیلات نفتی برای ۵ پروژه در آستانه بهره‌برداری، اختصاص یافته و خانه سینمای هریس هم که در مرحله تجهیز قرار دارد از جمله آنهاست.
آذربایجان شرقی تنها استان صادرکننده مجوز کتاب در داخل استان است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان از اختصاص اعتبار برای پروژه مقبره الشعرا خبر داد و گفت: این پروژه پس از گذشت ۱۲ سال بلاتکلیفی به لحاظ ساختار بیرونی در حالت گردشگرپذیری قرار گرفته و حدود ۲۰ میلیارد تومان نیز برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است اما حدود ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر جهت تکمیل آن نیاز است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی حدود ۵۲ کلان پروژه به مجموعه‌های فرهنگی مردم نهاد سپرده شده‌اند یادآور شد: این تعداد کلان پروژه ها بیش از ۸۰ درصد اعتبارات محدود اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را در بر می گیرد که در قبال مراسم و جشنواره‌های مردمی واگذار می‌گردند.
بلاغی با ذکر این نکته که در سال جاری ۳۸ رسانه جدید مجوز فعالیت گرفته و ۶۹ نمایندگی و سرپرستی روزنامه‌ های سراسری هم به صدور مجوز و یا تمدید آن اقدام شده است تاکید کرد: در حوزه کتاب هم در اوایل بهمن ۱۴۰۲ در تعداد عناوین کتاب، رکورد زدیم و رشد ۱۵ درصدی در حوزه صدور مجوز کتاب باعث کسب رتبه سوم آذربایجان شرقی در سطح کشور گردید که تنها استان صادرکننده مجوز کتاب در داخل استان هستیم.

بیش از ۷۰ درصد تماشاگران حوزه سینما در آذربایجان شرقی افزایش یافته‌ است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی درباره فعالیت های حوزه سینمایی استان نیز افزود: جشنواره های خوشنویسی غدیر، مشق عشق ملکان، عبدالقادر مراغه‌ای و غیره در ماههای اخیر احیا شدند و بیش از ۷۰ درصد تماشاگران حوزه سینما در سطح آذربایجان شرقی افزایش یافته‌اند به طوری که ۳۳۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ از آثار اکران شده در سینماهای سطح استان بهره مند شدند و امسال نیز ۵۶۱ هزار نفر در سینماهای آذربایجان شرقی به تماشای آثار اکران شده پرداختند.
وی خاطرنشان کرد: در کنسرت‌ها و اجراهای صحنه‌ای نیز در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۹ هزار نفر در اجراهای استان حضور یافتند و در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۲۴۶ هزار نفر به تماشای کنسرت‌ها و اجراهای صحنه پرداخته اند.
بلاغی تاکید کرد: در حقیقت موسیقی، سینما و اجراهای صحنه‌ای امروزه اغلب به عنوان کنشگری اجتماعی به ایفای نقش می‌ پردازند لذا در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اداره کل فرهنگ ارشاد به اجرای کارهای خنثی نپرداخته بلکه در کنار انجمن‌ها و مجموعه‌های مردم نهاد فرهنگی و هنری قرار گرفته است.
تقارن حماسه انتخابات امسال با جشن های دهه فجر ارزشمند است
وی در خصوص برنامه های تعیین شده برای دهه فجر سال ۱۴۰۲ هم گفت: امسال حماسه انتخابات ۱۱ اسفند نیز با جشن های این ایام الله تقارن یافته است به طوری که آذربایجان شرقی میزبان ۴ عنوان جشنواره فجر ملی شامل جشنواره‌ های فیلم، موسیقی، هنرهای تجسمی و شعر خواهد بود که در تعدادی از آنها عمدتاً این استان حضور فعال خواهد داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با ابراز امیدواری در امیدآفرینی و نشاط آوری سطح جامعه در ایام دهه فجر خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان‌های استان نیز بالغ بر ۱۵۰ برنامه متنوع فرهنگی و رسانه‌ای در نظر گرفته شده تا مردمی‌سازی این ایام تحرک یافته و ایفای نقش پازلی اداره کل فرهنگ ارشاد عملیاتی شود.
طرح توسعه و تکمیل پروژه مقبره الشعرا هنوز به اتمام نرسیده است
بلاغی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نحوه تعامل اداره کل فرهنگ و ارشاد استان با مجموعه شهرداری تبریز در تکمیل پروژه مقبره الشعرای تبریز و نقایص ضلع جنوبی آن نیز توضیح داد: طرح توسعه و تکمیل این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و یک سقف شیشه‌ای نیز بر روی ورودی آن قرار خواهد گرفت اما محوطه ضلع شمالی مجموعه برای استفاده‌های عمومی پیش‌ بینی شده و تعامل مناسبی با مجموعه شهرداری داریم و در جریان نقشه‌های تکمیل و اجرای پروژه توسعه آن قرار داریم اما نیازمند زمان هستیم تا پروژه به اتمام برسد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.