نتیجه ثمربخش جلسه ستاد تنظیم بازار استان در آستانه عيد نوروز و ماه مبارک رمضان؛

عرضه کالاهای اساسی در مناطق محروم آذربايجان شرقی

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: رئيس سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقي گفت: در راستاي تسهيل دسترسي مردم استان به کالاهاي اساسي و پرمصرف در آستانه عيد نوروز و ماه مبارک رمضان، حداقل در ۴۰ نقطه آذربايجان شرقي با اولويت مناطق محروم، عرضه کالاهاي اساسي اتفاق می افتد.
اکبر فتحي در جلسه ستاد تنظيم بازار آذربایجان شرقی ادامه داد: کالاها مشتمل بر میوه، خرما، برنج، شکر و مواد پروتئینی خواهد بود و تعاونی‌های مصرف ادارات نیز می‌توانند در توزیع کالاهای شب عید و رمضانیه کمک حال باشند.
وی افزود: با توجه بر اینکه عرضه ۳۰۰ تن مرغ در روز، افکار عمومی را از نظر تامین بودن بازار قانع می‌کند لذا به طور متوسط این میران مرغ تامین می شود و در تخم مرغ دومین تولیدکننده کشور هستیم و حدود ۱۰ هزار تن مازاد مصرف استان نیز در این بخش داریم.
فتحی اضافه کرد: همچنین روزانه حدود ۵۰ تن توزیع گوشت دام سبک و به همین میزان نیز گوشت دام سنگین از محل کشتارداخلی در استان انجام می‌شود و حدود ۱۰ تن نیز از طریق کشتار در جوامع روستایی و عشایری عرضه می شود لذا در عرضه گوشت و قند و شکر محدودیتی نخواهیم داشت.
وی تاکید کرد: در ماه گذشته مقدار جوجه ریزی در آذربایجان شرقی ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه بود که در پایان ماه جاری به ۵ میلیون قطعه خواهد رسید و مشکلی از نظر تامین مرغ گرم نخواهیم داشت با این وجود و با توجه به پیش بینی افزایش مصرف مرغ به ویژه در ماه رمضان باید تدابیر لازم برای توزیع مرغ منجمد را نیز بکار گیریم.
دسترسي مردم به کالاهاي اساسی در آستانه عيد گسترش يابند
استاندار آذربايجان شرقي نيز با اشاره به اینکه تنظيم بازار و تأمين کالاهاي اساسي و معيشت مردم، دغدغه اول آقاي رئيس‌جمهور و دولت است گفت: ما نمايندگان دولتي مردمي هستيم که رئيس‌جمهورش دغدغه معيشت مردم را دارد.
مالک رحمتی با اشاره به اين که  بايد عرضه و تقاضا در بازار به‌ گونه‌اي درست تنظيم شود که هيچ التهابي در بازار نباشد افزود: اخلال در معيشت و بازي با روح و روان و اعصاب مردم از رويکردهاي اصلي دشمن در روزهاي حساس پيشرو است.
وی با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات، ثبات در قيمت‌ها و فراواني کالاها بايد خط‌قرمز ما باشد اضافه کرد: در کنار تنظيم بازار بايد تأمين به‌ موقع مواد اوليه صنايع و واحد‌هاي توليدي نيز بايد مدنظر باشد زیرا اگر این امر موقع انجام نشود در مراحل بعدي از جمله توزيع و مصرف نيز دچار مشکل مي‌شويم.
رحمتي تاکید کرد: منسجم کردن شبکه ارتباطي براي تأمين، توزيع و نظارت درست بازار به‌ عنوان اصل و اساس تهيه نياز مردم بايد در اولويت نهادهاي مسئول باشد لذا استفاده از ظرفيت نهادهاي مردمي از قبيل اتحاديه صنفي و کاسبان امين در نظام توزيع، کارايي بالايي دارد.
وي افزود: در حوزه نظارت بر عرضه کالاهاي اساسي و مصرفي عيد نيز هم‌ افزايي بين اداره‌هاي کل تعزيرات و صمت و اتاق اصناف و بسيج ضروري است.
وی بیان کرد: استانداردهای اعلامي تأمين ذخاير کالاهاي اساسي نيز کف موضوع بوده و بايد براي رقمي بالاتر از آن در سطح استان تدبير اتخاذ کرد و نمايشگاه‌هاي عمومي با محوريت اصناف درون استان براي تسهيل دسترسي مردم به کالاهاي اساسي و پرمصرف نيز در آستانه عيد بايد گسترش يابند.
مباحث اقتصادي براي مردم از هر چيز ديگر ملموس‌ تر است
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي نيز با تأکيد بر لزوم به‌ کارگيري همه امکانات سازمان‌هاي عضو ستاد تنظيم بازار براي تأمين کالاهاي اساسي و پر مصرف استان در آستانه عيد گفت: بر اين‌ اساس تعزير بايد آخرين گام باشد.
محمد کلامي افزود: بازار يکپارچه است و هر گونه تأثير در کليت کشوري آن بر بازارهاي استاني تأثير خواهد گذاشت لذا باید از ظرفيت‌ هاي مختلف براي تأمين کالاهاي اساسي استفاده شود و در نهايت به سراغ تعزير برويم و از اتخاذ تصميمات و اظهارات احساسي درباره بازار به‌ويژه در پايان سال خودداري کنيم.
وي با اشاره به اینکه در يکي دو سال اخير که بعد از مردمی سازي يارانه‌ها بازار دچار هيجان و نوساناتي شد، آذربايجان شرقي دچار کمبود کالا نشد اضافه کرد: مباحث اقتصادي براي مردم از هر چيز ديگر ملموس‌تر است و دشمن همواره به دنبال اختلال در بازار است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.