اهمیت دیدار استاندار جوان و جدید آذربایجان شرقی با خوشنامان اقتصادی استان از زاویه "عصرآزادی"

شاه کلید پیشرفت آذربایجان نزد کارآفرینان است

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
پیشکسوتان، فعالان، چهره های شناخته شده و سرآمدان بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی که در واقع ثروت آفرینان اقتصادی منطقه آذربایجان محسوب می شوند در دیدار اخیر خود با استاندار جوان و جدید استان برای کمک به رفع عقب ماندگی های اقتصادی استان اعلام آمادگی کردند که اهمیت تجار و بازرگانان در پیشرفت استان را نشان می دهد.
رئیس خوشنام و تبریزی الاصل اتاق بازرگانی ایران در این دیدار با بیان اینکه تبریز، از ابتدا قطب بزرگ صنعتی کشور است تاکید کرده که اتاق بازرگانی در تمام دوره‌ها نهایت تلاش خود را جهت ارتقای اقتصاد استان انجام داده است.
صمد حسن زاده، مجموعه‌ منتخبان اتاق بازرگانی تبریز را نیز الگوی مناسبی برای پیشرفت قلمداد کرده که به زعم او، بخش خصوصی آذربایجان‌ شرقی همواره در اشتغال و صادرات غیرنفتی سهم بسزایی در سطح ایران بازی کرده و شایسته توجه و حمایت کافی است.
در حقیقت، تاریخ اقتصادی ایران نشان داده است پارلمان های بخش خصوصی مهم ترین پایگاه برنامه ریزی برای توسعه استانهای صنعتی همچون آذربایجان شرقی بوده و دولت نیازمند مشورت‌ با آنهاست اما اینکه بعضاً و از سر لج بازی به جایگاه اتاق های بازرگانی بی تفاوتی می شود بحث دیگری است…
مشاوره اول
آگاهان حوزه اقتصادی آذربایجان شرقی معتقدند باید یک صدای واحد از سوی بخش خصوصی شنیده شده و از هر گونه ایجاد تضاد در بین این افراد جلوگیری شود.
کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی یکی از مسائل اساسی و مهم در حوزه صنعت است که در این بین، واحدهای کوچک و متوسط بیش از دیگر واحدها دچار خسران شده اند به طوری که این واحدها به خاطر مشکلات موجود، قادر به بازپرداخت معوقات خود به بانک ها نبوده و در ادامه نیز نمی توانند تسهیلات لازم را از این بانک ها دریافت کنند.
به گفته فعالان اقتصادی، آذربایجان شرقی به لحاظ بازپرداخت تسهیلات بانکی، جزو استان هایی است که در جایگاه خوبی قرار دارد زیرا وجود ۴ درصد معوقه رقم بالایی نسبت به استان هایی که حتی دارای معوقه ۱۷ درصدی هستند، نیست و واحدهای آذربایجانی در زمینه خوش حسابی می توانند زبانزد باشند.
تامین سرمایه در گردش بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای واحدهای تولیدی استان از جمله مهم ترین درخواست هاست که گویا بانک های خصوصی مبلغی معادل این میزان را از استان بیرون برده اند و آنها می خواهیم این پول استان، به خود واحدهای استانی بازگردد.
وجود مشکلات اساسی در بحث زیرساخت هایی همچون آب، گاز و برق نیز از جمله مشکلات موجود واحدهای تولیدی به خصوص در شهرک های صنعتی است که زیرساخت های ضعیف جاده ای مانند نیمه تمام ماندن جاده تبریز – بازرگان را نیز باید به آن اضافه کرد که می تواند از بابت ترانزیت جاده ای ایران و اروپا موثر باشد اما چندین سال است که نیمه تمام مانده است.
طرح بندر خشک جلفا نیز از دیگر پروژه های ضروری است که باید مورد توجه استاندار جدید قرار گیرد زیرا برای دسترسی به بازارهای چین، روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا ضرورت دارد که این فاصله چند کیلومتری به نحوی به یکدیگر وصل شود.
ضرورت توجه ویژه به موضوع معدن مس سونگون به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر مس کشور نیز نباید در حاشیه قرار گرفته و در مجموع، برای ایجاد نگرش مثبت بین مردم نسبت به بخش خصوصی و تشکل های اقتصادی تلاش شود.

مشاوره دوم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در مورد مشکلات حوزه تجارت استان معتقد است: عدم تخصیص سهمیه ارزی متناسب با نیاز واحدهای تولیدی، یکی از این مشکلات است.
محمدجعفر عظمائی افزود: در ایفای تعهدات ارزی نیز به لحاظ تفاوت نرخ ارز در بازار مشکلاتی وجود دارد و حتی صادرکنندگان تراز اول استان نیز رغبتی نشان نمی‌ دهند که صادرات به نام خودشان انجام شود لذا در این زمینه لازم است تا روش‌های متنوع و نوینی از طرف بانک مرکزی برای ایفای تعهدات ارزی اجرا شده یا شرایط مقداری تعدیل شود.
وی با اشاره به مشکل عدم تعریف ساز و کار اجرایی برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان قبل از ۱۴۰۰ اضافه کرد: ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بلاتکلیف مانده است و جای تعجب دارد که چرا حل و فصل نمی‌شود.
مدیرکل صمت آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر زمینه فعالیت صادرکنندگان اصلاح نشود، فعالان و تجار از گردونه تجارت خارج می‌شوند اظهار کرد: علیرغم مشکلات، انصافاً تجار آذربایجانی عملکرد قابل قبولی داشتند و طی ماههای اخیر بیش از یکهزار میلیون دلار صادرات غیرنفتی انجام گرفته که نسبت به سال قبل افزایش جزئی یک درصدی به لحاظ ارزش و ۱۱ درصدی به لحاظ وزنی داشته است.
عظمائی، هدفگذاری صادرات غیرنفتی امسال به ارزش بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: افزایش ۲.۵ برابری صادرات به روسیه در سال ۱۴۰۲ نشان می‌ دهد تجار از این بازار شناخت خوبی یافته‌ و اقبال خوبی به آن نشان داده‌ اند لذا در بررسی بازارهای هدف صادراتی استان، کشورهای همسایه رشد قابل توجهی داشته و شرکای اصلی تجاری آذربایجان شرقی شامل کشورهای ترکیه، عراق و ارمنستان هستند.
مشاوره آخر
در حقیقت، استاندار جوان آذربایجان باید دقت داشته باشد که دیپلماسی اقتصادی برای این استان بسیار مهم بوده و علیرغم اینکه قبلاً کارهایی انجام شده اما، باید در اسرع وقت با تاسیس سرکنسولگری تمام کشورهای همسایه در این استان، راه صادرات و مراودات اقتصادی گسترش یابد.
مروری بر مهمترین جملات کلیدی فعالان سرشناس و شاخص اقتصود آذربایجان شرقی نشان می دهد که همانا حمایت از کارآفرینان به جهت تسهیل امر تولید و صادرات می تواند این استان را به الگوی مناطق کشور در هدایت اقتصاد به سوی پیشرفت تبدیل نماید.
یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز معتقد است بزرگترین ثروت آذربایجان، کارآفرینان آن هستند و باید دولت و بخش خصوصی با تعامل بیشتر، موفقیت اقتصادی استان را رقم زنند تا در مسیر پیشرفت گام برداریم.
جمشید برزگر نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم معتقد است: از استاندار جدید و جوان آذربایجان شرقی می‌ خواهیم بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تبریز را به عنوان بازوی مشورتی حوزه اقتصاد در کنار خود لمس کند.
مسعود بنابیان نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز تاکید دارد که انتخاب صمد حسن زاده در راس اتاق ایران نشانگر این است که بخش خصوصی کشور به آذربایجان و تبریز اعتماد دارد تا پیشرفت اقتصادی حاصل گردد.
رضا جعفری دبیر هیئت رئیسه اتاق تبریز نیز اعتقاد دارد: باید از ظرفیت حضور همزمان آقای حسن‌زاده به عنوان رئیس اتاق ایران و آقای شهرام دبیری به عنوان رئیس شورای عالی استان‌های سراسر کشور در سطح ملی در مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی آذربایجان شرقی استفاده نمود.
بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که صادرات، شاه بیت غزل تولید است و هرچه تولید صادرات محور در سطح آذربایجان شرقی افزایش یابد، سایر مسائل نیز خود به خود حل می‌ گردد به شرطی که نسخه عقب ماندگی‌های استان که از طریق اتاق بازرگانی تبریز تجویز می شود مورد اجرا قرار گرفته و این اصل مهم مدنظر آقای استاندار جوان باشد!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.