رئیس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی:

صادرات مقطوعات فلزی و لوازم خانگی روند نزولی دارد

عصرآزادی آنلاین/ مریم خدابخش

رئیس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره‌ به ظرفیت‌های صادراتی استان در بخش‌های فلزات، شیرینی، شکلات و لوازم خانگی به عراق و بیان این‌که متأسفانه در چند ماه اخیر روند نزولی صادرات مقطوعات فلزی و لوازم خانگی را شاهد هستیم، بر لزوم چاره‌اندیشی در این زمینه خواستار حضور بیش‌از‌پیش فعالان اقتصادی استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی شد.

وی در همین راستا بر لزوم حضور فعالان اقتصادی استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی تأکید کرد و افزود: واحدهای تولیدی و صنعتی استان نباید به‌بهانه بالا بودن هزینه‌‌ها از شرکت در نمایشگاه‌ها باز مانند. زیرا ممکن است از دل این محافل، بازارهای بزرگی برای محصولات به‌دست آورند.

محمد تقی هنربر؛ رئیس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در دومین میز تجاری عراق که با حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی در راستای اهداف طرح، احصای مشکلات بخش تجارت و بررسی شرایط صادرات به این کشور در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد، ضمن اشاره‌به اهمیت برگزاری جلسات میزهای تجاری، اظهار داشت: با وجود این‌که بسیاری از تصمیمات حوزه تجارت در سطح ملی مطرح می‌شوند و خارج از اختیارات استانی هستند. اما با این‌حال طرح مشکلات و اعلام آن به نهادهای ملی در مواقعی می‌تواند به‌عنوان یک‌راه‌گشا مؤثر واقع شود.

وی در ادامه آمار دارندگان کارت بازرگانی استان را بیش از ۲ هزار و ۳۰ نفر در استان اعلام کرد و با بیان این‌که بیش از ۱۰۰ صادرکننده این استان، محصولات خود را به عراق صادر می‌کنند، متذکر شد: نباید اجازه دهیم که وجود مشکلات یا موارد مرتبط با رفع تعهد ارزی، حجم و میزان صادرات‌مان به عراق را کاهش دهد.

در ادامه این نشست، رحیم روایی؛ نماینده معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز، با بیان این‌که به‌خاطر منافع کشورهای مختلف، ذات و ماهیت فضای بین‌المللی پر مناقشه است، گفت: در چنین فضایی، هر کشوری به‌دنبال تأمین منافع ملی خود است و این موضوع، چالش‌های مختلفی را برای تجارت ایجاد کرده است و با نظر به وجود بعضی از مشکلات کشور در خصوص مباحث مرتبط با استاندارد، مبادلات بانکی، حمل و نقل و تعهدات ارزی بهتر است میزهای تجاری موضوع‌محور با حضور مسؤولان مربوطه به‌شکل مستمر برگزار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.