در میزگرد انتخاباتی تاکید شد:

تمام سلایق سیاسی در انتخابات نماینده دارند/ مشارکت گسترده ضمانت ایران در عرصه بین الملل است

رییس شورای وحدت آذربایجان شرقی و مسوول کمیته سیاسی و انتخابات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان و همچنین عضو شورای اجرایی حزب اسلامی کار بر موضوع وجود نماینده های کافی در تمام سلایق سیاسی در انتخابات تاکید کردند و گفتند: هیچ بهانه ای برای شرکت نکردن در انتخابات وجود ندارد و شرکت گسترده در انتخابات زمینه ساز موفقیت ایران در دیپلماسی خارجی است.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به عنوان مظهر مردمسالاری دینی از اهمیت ویژه‌ای در عرصه‌های داخلی و خارجی برخوردار است و علاوه بر اینکه حق و تکلیفی است که گذشتگان ما برای تعیین سرنوشت‌ کشور به دست مردم، برای ما به ارمغان آورده‌اند، مشارکت حداکثری در آن موجب حضور موفق و قدرتمند دیپلمات‌ها در عرصه دیپلماسی بین‌المللی برای دفاع از حقوق ملت می‌شود.

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به عنوان مظهر مردمسالاری دینی از اهمیت ویژه‌ای در عرصه‌های داخلی و خارجی برخوردار است و علاوه بر اینکه حق و تکلیفی است که گذشتگان ما برای تعیین سرنوشت‌ کشور به دست مردم، برای ما به ارمغان آورده‌اند، مشارکت حداکثری در آن موجب حضور موفق و قدرتمند دیپلمات‌ها در عرصه دیپلماسی بین‌المللی برای دفاع از حقوق ملت می‌شود.

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که اراده و خواست مردم در انتخاب افراد شایسته و توانمند در حوزه های مهم تصمیم گیری و تصمیم سازی و نهادهای اجرایی و نظارتی کشور را محقق می کند و در واقع تجلی مشارکت مردم در این عرصه هاست.

مشارکت گسترده در انتخابات از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان کنونی به لحاظ اهمیت آن در عرصه های داخلی و بین المللی و تاثیرات آن در سرنوشت کشور، تقویت قدرت بین المللی، چانه زنی در عرصه های دیپلماتیک، بازدارنگی در برابر توطئه های دشمنان و موفقیت های نظام اسلامی در این عرصه ها همواره مورد تاکید امامین انقلاب، سران قوا، احزاب، تشکل ها، مسوولان، متولیان امر و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی است.

بیش از چهار دهه تجربه برگزاری انتخابات نشان داده که هر زمان میزان مشارکت مردمی در انتخابات بیشتر بوده به همان اندازه نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با تهدیدات دشمنان خارجی قدرتمندتر ظاهر شده و برعکس هر زمان میزان مشارکت مردم در سرنوشت خود کمتر شده، نظام در موقیعت چانه زنی پایینی در عرصه های دیپلماتیک قرار گرفته است.

چرا باید در انتخابات شرکت کرد و رای داد؟ پرسشی است که در آستانه انتخابات یازده اسفند در مجالس و محافل مختلف جامعه از سوی آحاد مردم مطرح می‌شود و هر کس از منظر خود و در کسوت کارشناس در این خصوص نظر می‌دهد ولی پاسخ به این پرسش از سوی صاحب‌نظران مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند راهگشای بسیاری از ابهامات در این خصوص باشد.

در میزگرد سوم خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین حسین ایمانی، رییس شورای وحدت آذربایجان شرقی و مسوول کمیته سیاسی و انتخابات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان، اکبر رضایی تبریزی مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی، کریم صادق زاده دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی و عضو شورای اجرایی حزب اسلامی کار و حسن گلی معاون مطبوعاتی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی شرکت کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز با شناخت از اهمیت مشارکت مردم در انتخابات، نقش احزاب، دستگاه های فرهنگی و هنری و رسانه های جمعی در ایجاد شور و شوق انتخاباتی، سومین میزگرد ایرنا با عنوان « چرا باید در انتخابات شرکت کرد و رای داد؟» با حضور جمعی از صاحب نظران، مسوولان احزاب و متولیان حوزه های فرهنگی، هنری و رسانه ای استان برگزار کرده است که در ذیل نظرات آنان در این خصوص، تاثیر انتخابات در عرصه های بین المللی و نقش احزاب در انتخابات ارایه می شود.

س: چرا باید در انتخابات شرکت کرد و رای داد؟

صاحب نظران شرکت کننده در این میزگرد در پاسخ به این پرسش عقیده دارند، شرکت در انتخابات حق مردم و تکلیف آنان در برابر نظام جمهوری اسلامی است و استفاده از این حق الهی موجب پاسداشت همه تلاش های نیاکان ما برای تعیین سرنوشت خود با انداختن رای به صندوق ها و حرکت بر مدار قانون و ایفای نقش سازنده در راهیابی افراد شایسته و توانمند به مجلس شورای اسلامی و نهاد قانون گذاری کشور برای حل مسایل و مشکلات مردم در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می شود.

رای دادن در نظام مردمسالاری دینی، حق و تکلیف است

ج: رییس شورای وحدت آذربایجان شرقی گفت: براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب در طول تاریخ انقلاب اسلامی بر حق و تکلیف بودن رای دادن، واژه مردمسالاری دینی از سوی ایشان مطرح شد و در انتخابات انقلاب اسلامی، مردمسالاری دینی همواره تمرین شده و در این مدت مردم از حق خود در رای دادن دفاع کرده و تکلیف خود را ادا کرده اند.

در طول بیش از ۴۴ سال از عمر انقلاب همیشه شرایطی مانند حملات موشکی وجود داشت که اگر فقط بر مبنای مصالح نظام فکر می شد، بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی و بند دوم آن می شد برگزاری انتخابات مجلس در آن دوره را عقب انداخت، در حالی که زیر موشک باران و در سال های اخیر حتی در شرایط کرونا، انتخابات برگزار شده است.

در نظام های مبتنی بر رای، نظام هایی وجود دارد که جرایم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و قضایی برای کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند تعیین شده است در حالی که در جمهوری اسلامی ایران همیشه به حضور در انتخابات دعوت شده است به طوری که در برخی موارد حضور مردم جو روانی حاکم در جامعه را تغییر داده و آنچه شاید خیلی هم مدنظر انقلابیون نبود، حاصل شده است.

نمونه بارز این موضوع در سال ۷۶ و چند روز مانده به آغاز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، روی داد به طوری که در محافل مختلف سیاسی و مردمی آیت الله «ناطق نوری» را برنده انتخابات اعلام می کردند ولی یک هفته مانده به انتخابات آیت الله «هاشمی رفسنجانی» در نماز جمعه با شبهه افکنی در خصوص سلامت انتخابات، شرایطی پیش آورد که حجت الاسلام «محمد خاتمی» رقیب آیت الله ناطق نوری که از کتابخانه ملی وارد عرصه انتخابات شده بود، در آن دوره پیروز شود.

در زمان کنونی هیچ کس از سیاسیون ملی و استانی نمی تواند اعلام کند که برنده انتخابات مجلس دوازدهم کدام جریان است بنابراین مردم باید از حق رای خود استفاده کرده و به جریانی که حمایت می کنند رای دهند تا تحولات اجتماعی بر اساس مدل و برنامه آن جریان دنبال شود.

مردم باید برای ریل گذاری و تحول اجتماعی مدنظر خود از حق رای خودشان استفاده کنند و مطمئن باشند که رهبری نظام جمهوری اسلامی و نظام متعهد است که پای انتخابات بایستد و نتیجه انتخابات را حفظ کند ولو اینکه هزینه بدهد، به طوری که این شرایط در دوره های انتخابات «محمد خاتمی»، « محمود احمدی نژاد» و سایر دوره ها، نظام برای حفظ رای مردم تلاش و اقدام کرده است.

سیاسیون جامعه باید زمینه را فراهم کنند تا مردم بیشتر در پای صندوق های رای حاضر شوند و مردم نیز نباید حرف تحریک کنندگانی که گاهی ساختار را هم اصلا قبول ندارند را در ردیف دلسوزان نظام تلقی کنند.

رجوع به آرای مردم در جمهوری اسلامی ایران یک اصل محوری است و مردم محور حرکت تلقی می شوند

ج: مدیر کل صدا و سیمای آذربایجان شرقی اظهار کرد: بنای جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد این بوده که همه تصمیمات خود را با مردم گره بزند و مردم به عنوان محور اداره جامعه در نگاه و اندیشه رهبران انقلاب جایگاه بالایی دارند و در این نگاه رجوع به آرای مردم یک اصل محوری است.

اندیشمندان خارجی و افرادی که در خارج از کشور به موضوع انقلاب اسلامی نگاه می کنند، اعتراف کرده اند که این انقلاب با تمامی انقلاب های طول تاریخ متفاوت است چون که توانسته مردم را با حاکمیت یکی کند، افزود: تعبیر ما از عبارت اندیشمندان خارجی این است که این انقلاب، امام و امت را بهم پیوند زده و این هنر انقلاب اسلامی است.

بر این اساس وقتی در نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی، مردم محور حرکت تلقی می شوند، شرکت در انتخابات اصل است زیرا در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی، فعالیت و تلاش دشمنان ایجاد انفکاک و جدایی بین امام و امت در جمهوری اسلامی بوده و تمام تلاش ها در این زمینه انجام شده است.

اعمال تحریم های اقتصادی به پیشنهاد «پیتر شوارتز» نیز بر این اساس بوده و وی در بررسی آینده نگارانه افق ۲۰۳۰ قدرت های جهانی تصریح کرده که با جمهوری اسلامی باید طوری برخورد شود که در موضع ضعف قرار گیرد تا شریک راهبردی آمریکا شود.

دشمنان توانایی از بین بردن انقلاب اسلامی را ندارند بلکه هنر آن ها این است که با فشار اقتصادی، مردم را از نظام و حاکمیت جدا کنند و این سیاست هم در مقاطع مختلف به طور مستمر پیگیری شده است.

اهمیت انتخابات بر این اساس مشخص می شود که بعد از حدود ۳۴ سال تلاش فرهنگی و رسانه ای استکبار جهانی برای جدا کردن مردم از نظام، الان به مرحله ای رسیده که این انتخابات می تواند به طور آشکار نشان دهد که دشمنان در رسیدن به اهداف خود موفق شده اند یا نه؟

اگر ما نگاه دینی به نظام اسلامی داریم، بر این اساس موظف هستیم این نظام دینی را که بر اساس اعتقادات دینی ما شکل گرفته، حفظ کنیم و اگر نگاه وحدت ملی و تمامیت ارضی به کشور داریم باید با حضور حداکثری در انتخابات این وحدت را به دنیا نشان دهیم.

مگر وقتی در انتخابات شرکت نمی کنیم، این عدم رای دادن تاثیری در انتخابات ندارد؟ همین که رای نمی دهیم، اجازه می دهیم تا شاید فردی که مدنظر ما نیست به مجلس راه پیدا کند و با تصمیم گیری نامناسب در مجلس تبعات آن گریبان همه را خواهد گرفت.

وقتی که رای دادن ما در وضعیت اداره جامعه تاثیر دارد، چرا باید بی تفاوت بود؟ بنابراین عقل حکم می کند که رای داد تا فرد مورد نظر به مجلس شورای اسلامی راه یابد و با استفاده از صاحب اختیاری مردم برای تصمیم گیری بتواند مشکلی از این مردم را رفع کند.

شرکت در انتخابات استفاده از حق الهی و پاسداشت تلاش نیاکان برای حق انتخاب و حرکت بر مدار قانون است

ج: معاون فرهنگی و رسانه ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: یکی از وجوه ممیزه انسان از سایر موجودات، حق انتخابی است که خداوند به او داده که می تواند انسان را بر مدار رشد قرار دهد و اینکه انسان در طول تاریخ در جبهه حق باشد یا باطل، به انتخاب انسان برمی گردد.

انتخاب حق انسانی و طبیعی بوده که به این راحتی به انسان داده نشده است بلکه در طول تاریخ موانعی بوده تا انسان در دستیابی به این حق طبیعی محروم باشد؛ در ایران از دوره صفویه تا کنون، جنبش ها و حرکت هایی در دوره زمانی مختلف شکل گرفته است و بر اساس آن ها، نیاکان ما خواسته اند حق انتخاب داشته و بر مبنای قانون حرکت کنند.

نمود بارز این تلاش ها منجر به مشروطیت در ایران شد، زمانی که مجلس شورای ملی و قانون مشروطیت به امضا رسید، شور و شوقی در جامعه ایجاد شد زیرا بعد دهه ها و سال ها مردم توانسته بودند به آنچه مدنظر خود بود برسند و بتوانند نمایندگان خود برای حضور در مجلس شورای ملی را انتخاب کنند و آن زمان نقطه عطفی در تاریخ جنبش های اعتراضی و انتقادی ملت ایران شد.

در شرایط کنونی، انتخابات و حضور پرشور در این عرصه، استفاده از حق الهی و خدادادی و پاسداشت همه تلاش هایی است که نیاکان ما در طول دهه ها و صده های گذشته انجام داده اند تا ما امروز بتوانیم سرنوشت خود را با انداختن رای خود، تعیین کنیم و بر مدار قانون حرکت کنیم.

در طول تاریخ، پادشاهان خود را ظل الله می دانستند و رای و نظر پادشاه اصل بود و هیچ کس یارای ایستادگی در مقابل نظر پادشاه را نداشت اما امروز به جایی رسیده ایم که می توانیم با رای خود نظر خود را اعلام و در سرنوشت کشور دخیل باشیم.

اکنون شرایط در دنیا طوری است که بی طرفی معنا ندارد و در طول تاریخ هم همین طور بوده است زیرا کسی که رای نمی دهد هم، به تعبیری رای می دهد منتها نه به جمهوری اسلامی و تلاش نیاکان و گذشتگان برای داشتن حق رای، بلکه به جبهه مقابل.

ما معتقد نیستیم که کسی که رای نمی دهد دل به جبهه مقابل بسته است ولی خروجی کار این فرد این است که وقتی رایی به صندوق ریخته نمی شود، جبهه مقابل آن را به حساب خود می گذارد.

کاهش مشارکت مردم در انتخابات موجب طمع ورزی دشمنان و افزایش تهدیدات آن ها می شود

ج: عضو شورای اجرایی حزب اسلامی کار اظهار کرد: اعضای تشکیلات کار و کارگر به همراه خانواده های خود حدود ۵۲ درصد از جمعیت آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند و مطالباتی دارند که دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به آن ها رسیدگی و پاسخ دهند.

بخشی از قشر کارگران اعلام می کنند که مگر رای ما در انتخابات تاثیر دارد و چرا باید رای دهیم؟ در پاسخ به این افراد می گویم، با وجود مسایل و مشکلات اقتصادی در جامعه، تجربه سال های گذشته ثابت کرده که کاهش مشارکت مردم در انتخابات موجب طمع ورزی دشمنان و افزایش تحریم ها و تهدیدها علیه نظام جمهوری اسلامی شده است.

مهمترین هدف دشمن در جنگ شناختی، تاثیرگذاری منفی بر باورهای مردم، از بین بردن امید و اعتماد مردم و کاهش مشارکت آنان در انتخابات است و عدم مشارکت در انتخابات بهترین فرصت را به دشمن می دهد تا به اهداف خود برسد.

کارگران برای شرکت گسترده در این دوره از انتخابات آماده هستند، این قشر با وجود درگیری با مشکلات اقتصادی و معیشتی، همانند سایر اقشار جامعه از شرایط موجود در داخل و خارج کشور آگاه هستند و برای مقابله با اهداف دشمنان و رفع تهدیدات آنان با شرکت پرشور در انتخابات سهم خود در این عرصه نشان خواهند داد.

س: انتخابات مجلس شورای اسلامی در جایگاه بین المللی ایران چه تاثیری دارد؟

صاحب نظران و کارشناسان مسایل سیاسی و فرهنگی آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش تاکید دارند هرچقدر مشارکت و حضور مردم در این دوره از انتخابات بیشتر باشد به همان اندازه قدرت نرم جمهوری اسلامی به عنوان مکمل قدرت سخت آن تقویت و موفقیت دیپلماسی و قدرت چانه زنی کشورمان در نظام بین الملل زیاد خواهد شد و مشارکت گسترده در انتخابات در تقویت قدرت بازدارندگی در برابر تهدیدهای دشمنان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

کسانی که دلشان برای ایران می تپد با حضور در انتخابات قدرت چانه زنی دلسوزان کشور در عرصه دیپلماسی را افزایش دهند

ج: حجت الاسلام ایمانی، رییس شورای وحدت آذربایجان شرقی گفت: در دفاع غیرسخت افزاری از مشروعیت یا مقبولیت یک نظام در عرصه بین الملل در کنار توانمندی دفاعی، جایگاه مردمی همیشه برای نظام های سیاسی دنیا و مجامع بین المللی مدنظر و مورد توجه بوده است.

با افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات، تهمت اقلیت حاکم بر کشور به زباله دان تاریخ می پیوندد، اهمیت تک تک آرای ماخوذه و باطله موافق و مخالف در انتخابات قابل انکار نیست.

حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه «کسانی که با من مشکل دارند اما عرق ایرانی دارند بیایند در این عرصه انتخابات وارد شوند»، تواضع نشان دادند و در زمان کنونی افرادی که عشق ایران، وطن و تحول اجتماعی دارند باید در این دوره از انتخابات شرکت کنند و حضور تک تک آرا به عنوان تیری در قلب بدخواهان خواهد بود.

در زمان کنونی که عرصه دیپلماسی با میدان عمل هماهنگ است و تفاوتی بین سخنان وزیر خارجه با رییس شورای عالی امنیت ملی با رییس ستاد کل نیروهای مسلح با مسوول هوا فضای سپاه و غیره وجود ندارد، هزینه نظام کم شده و حرف های ناسازگار از درون کشور شنیده نمی شود، باید افرادی که دلشان برای ایران می تپد با حضور پرشور در انتخابات قدرت چانه زنی دلسوزان در عرصه دیپلماسی را فراهم کنند.

برخورداری از دیپلماسی موفق در نظام بین الملل بستگی به حضور مردم در انتخابات دارد

ج: نظام جهانی بعد از جنگ جهانی دوم بر مبنای قدرت شکل گرفت ولی در زمان کنونی براساس تحولات اجتماعی در عرصه جهانی، مردم جایگاه اصلی خود را در این نظام پیدا کرده اند و به گفته «ایمانوئل والترشتاین»، نظام جدید جهانی باید با محوریت مردم شکل بگیرد.

در این نظام، جایگاه مردم قابل نفی نیست و حضور مردم در میدان و پشتوانه قرار گرفتن آنان برای نظام کشورشان، قدرت ساز است و هر چقدر حضور مردم در صحنه اعم از انتخابات و سایر صحنه ها بیشتر باشد، جایگاه آن کشور در نظام بین الملل بالاتر خواهد بود.

برخورداری از دیپلماسی و مذاکرات موفق در نظام بین الملل بستگی به حضور مردم در صحنه ها و انتخابات دارد و مردم با شرکت در انتخابات پشتیبانی خود را از نظام اعلام می کنند و در نگاه متفکران سیاسی، مردم با حضور در پای صندوق های رای کارآمدی نظام را برای رفع مشکلات امضا می کنند.

در گرفتن حق خود از نظام بین الملل، دنیا نیز نیم نگاهی به حضور و رای مردم به نظام کشورهای خود دارد و ارتقای جایگاه بین المللی کشور منوط به درصد حضور مردم در میدان سیاست به ویژه رای دهی به ساختارهای نظام حاکم و جمهوری اسلامی است.

جوامع انسانی با نهادسازی زنده است و اگر پشتیبانی مردم از نظام های اجتماعی و سیاسی کشورشان وجود نداشته باشد، این نظام ها رفته رفته کم رنگ شده و دود آن نیز به چشم خود مردم خواهد رفت بنابراین جایگاه مردم در ثبات نظام های اجتماعی و سیاسی کشور حساس است.

مردم با حضور پرشور در انتخابات، قدرت نرم جمهوری اسلامی را در تراز قدرت سخت آن به دنیا عرضه می کنند

ج: در این دوره از انتخابات مهمترین دلیل برای برگزاری انتخابات مشارکتی با حضور حداکثر مردم بر اساس راهبردهای ترسیمی رهبر معظم انقلاب شامل مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت، فضای خاص نظام بین الملل است.

اکنون یک رویارویی جدی بین جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی و جبهه مقابل به سرکردگی رژیم صهیونیستی و آمریکا در جریان است و با توجه به راه انداختن حمام خون در غزه و شاخ و شونه کشیدن این جبهه علیه جبهه مقاومت، اگر قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت آن ها به این همه جنایت بسنده نمی کردند و فکرهای دیگری برای کل منطقه در سر می پروراندند.

قدرت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این جبهه، سخت افزاری، نرم افزاری و ناشی از جبهه مقاومت است به طوری که در سایه این قدرت و بعد از طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی به تکاپو افتاده است و نشانه های اضمحلال این رژیم در لابلای جنایت های غزه دیده می شود.

حضور باشکوه مردم در انتخابات حاوی پیام آشکار دفاع از مقاومت، سیاست های جمهوری اسلامی در مقابل سیاست های سلطه طلبانه جریان استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی است.

به تعبیر اندیشمندان ایرانی و بیشتر اندیشمندان روابط بین الملل، نظم حاکم بر نظام بین الملل در حال دگردیسی است و «کسینجر» و سایرین پیش بینی هایی برای ادامه نظم آینده جهان ارایه داده اند.

بعد از جنگ جهانی دوم، شاهد بروز مدلی از نظم جهانی و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یک مدل دیگری در جهان شکل گرفت و نظام ۲ قطبی از بین رفت و اکنون نیز دنیا در معرض تغییر نظم نظام جهانی است و کسینجر چهار الگو را برای آینده دنیا پیش بینی کرده که شامل ادامه آن بر مبنای لیبرال دموکراسی، مبتنی بر پیشرفت های اقتصادی چین در دنیا، نظم قرن های گذشته اروپا بعد از قرارداد «وستا» یا نظم مبتنی بر اسلام سیاسی است.

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی جنگ پنهان تمدنی بین اسلام و نظام لیبرال دموکراسی غرب شکل گرفته است و امروز شاهد اوج آن هستیم و از حالت خاموش به عرصه های آشکار رسیده است.

سرنوشت تقابلی بین اسلام و غرب و نظم حاکم بر مناسبات جهانی به قدرتمندی طرف های مقابل از جمله انقلاب اسلامی ایران بستگی دارد و هر طرف و بلوکی قدرت بیشتری در نظام بین الملل داشته باشد سهم و نقش بیشتری در ایجاد نظم جهانی و بهره مندی از مواهب آن خواهد داشت.

یکی از مولفه های قدرتمندی کشورها، نگاه دنیا به تعاملات مردم با نظام های سیاسی کشورهاست و هرچقدر ارتباط آن ها قوی، منسجم، دوطرفه و ناگسستنی باشد، قدرتمندی آن کشور بیشتر خواهد شد.

در زمان کنونی نظام جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از قدرت سخت و موشکی، پهبادی و فناوری های مختلف به میزانی از قدرت بازدارندگی رسیده است و مردم به عنوان ایجاد کننده قدرت نرم با حضور گسترده در انتخابات، آن را در تراز قدرت سخت به دنیا عرضه و از مواهب آن در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده خواهند کرد.

هر رای مردم در پایداری و مقاومت میهن اسلامی در برابر توطئه های استکبار جهانی نقش تعیین کننده دارد

ج: هر رای مردم در پایداری و مقاومت میهن اسلامی در برابر توطئه های استکبار جهانی نقش تعیین کننده ای ایفا می کند و قدرت چانه زنی نظام را در عرصه های بین المللی افزایش می دهد.

هرگونه کوتاهی در مشارکت مردم در انتخابات به ضرر کشور و جامعه است و این انتخابات بهترین فرصت برای افزایش مشارکت سیاسی مردم در سرنوشت خود است.

این مشارکت نوعی تعهد است و انجام مسوولیت فردی و اجتماعی در انتخابات علاوه بر حوزه سیاسی در حوزه های مختلف به ویژه اقتصاد نیز تاثیرگذار است و مشارکت گسترده مردم در انتخابات شاخص مهم و زمینه ساز برای تقویت اعتماد عمومی، امنیت سرمایه گذاری و توسعه همه جانبه کشور به شمار می رود.

س: نقش احزاب در انتخابات و الزامات رقابتی شدن چگونه است؟

صاحب نظران و کارشناسان مسایل سیاسی و فرهنگی آذربایجان شرقی حضر در این میزگرد معتقد هستند که کارکرد اصلی احزاب، تربیت نیروی انسانی و نخبه برای سیاست ورزی و مدیریت جایگاه های مدیریتی کشور است و با ایفای وظایف خود در انتخابات می توانند علاوه بر افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات با کاهش تعدد داوطلبان، هزینه و بار مالی جامعه را کاهش داده و افراد متخصص را برای عضویت در کمیسیون های تخصصی مجلس معرفی کنند.

عمل دولت و احزاب به حقوق و تکالیف خود موجب شورآفرینی و افزایش رقابت های انتخاباتی می شود

ج: حجت الاسلام ایمانی رییس شورای وحدت آذربایجان شرقی گفت: احزاب در کشور کادرساز بوده و زمینه ساز اعمال مسوولیت و مدافع و روان کننده امور هستند.

احزاب یک سری حقوق و تکالیفی دارند و در زمان نزدیکی به انتخابات، سیاسیون، دولتمردان و مطالبه گران اجتماعی از تکالیف احزاب سخن می گویند ولی از حقوق آن ها سخنی به میان نمی آورند.

باید در تامین هزینه ها و امکانات احزاب به تکالیف و وظایف عمل شود.

احزاب، با معرفی افراد توانمند در انتخابات می توانند در تصمیم گیری و تصمیم سازی برای رفع مشکلات مردم نقش ایفا کنند

ج: رضایی مدیر کل صدا و سیمای آذربایجان شرقی اظهار کرد: احزاب یکی از روش های جامعه برای حضور و اعمال قدرت مردم در حاکمیت است و این نهاد با انجام کارکرد اصلی خود برای تربیت نیروهای سیاسی جامعه و تمرین سیاست ورزی و مدیریت جامعه، می تواند در صورت اعتماد مردم به این حزب، نیروهای آموزش دیده خود را برای جایگاه های مدیریتی کشور معرفی کند.

کارکرد دوم احزاب، اصل سیاست ورزی است و احزاب باید قواعد سیاست ورزی را به نیروهای خود یاد دهد و خودش نیز بر اساس این قواعد عمل و در این عرصه سیاسی نقش آفرین باشد.

یکی از نقش های اساسی احزاب، حضور در میدان انتخابات، دعوت مردم به مشارکت گسترده در انتخابات و معرفی نیروهای نخبه توانمند در تصمیم گیری و تصمیم سازی برای اداره جامعه و رفع مشکلات مردم است تا این افراد در مجلس قوانینی تصویب کنند که تسهیلگر و پیش برنده امور مردم باشند.

اگر احزاب نقش فعالی در این عرصه نداشته باشند مسوولیت عدم پیشرفت امور مردم نیز به آن ها برمی گردد و باید پاسخگوی مردم باشند.

استفاده از موهبت های حزب در نظام مردمسالاری دینی موجب ارتقای میزان مشارکت در انتخابات می شود

ج: تولد حزب در تاریخ سیاسی ما در یک روند عادی و طبیعی روی نداده و هنوز هم حزب به آن کارکردها و جایگاه اصلی خود نرسیده است.

حزب یکی از مولفه های نظام لیبرال دموکراسی برای پیشبرد اهداف خود است و در کنار کارکردهای مثبت خود، برای مهندسی و جهت دادن رای و نظر مردم نیز فعالیت می کند.

باید از توان و موهبت های حزب در نظام مردمساری دینی برای ارتقای میزان مشارکت های انتخاباتی استفاده کرد و در این راستا باید احزاب را با زیست بوم سیاسی خود هماهنگ کرد.

در کشور و استان بین حزب، تشکل و جریان تداخل وجود دارد و از یک جریان و تشکل نمی شود کارکردهای حزبی انتظار داشت بنابراین حزبی که در جامعه به عنوان گروهی مرسوم شده که بخشی از مردم به آن توجه دارند و فعالیت و کنشگری سیاسی و اجتماعی انجام می دهند، باید در ارتقای میزان مشارکت در انتخابات نقش خود را به خوبی ایفا کند.

احزاب و جریان های سیاسی نقش کلیدی در میزان مشارکت و رقابت انتخاباتی بر عهده دارند

ج: صادق زاده دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی و عضو شورای اجرایی حزب اسلامی کار، اظهار کرد: احزاب و جریان های سیاسی نقش کلیدی در میزان مشارکت مردم در رویدادهای انتخاباتی ایفا می کنند.

برخی از احزاب و تشکل ها انتخاباتی هستند و در زمان انتخابات در این احزاب باز می شود و بعد از انتخابات نیز درشان بسته می شود در حالی که در حزب اسلامی کار در طول سال باز است و این حزب با داشتن تنوع عضو و عدم محدودیت برای عضویت از حضور افراد در این حزب استقبال می کند.

۱۷۳ هزار نفر از جامعه کارگری در حزب اسلامی کار عضو هستند و فعالیت های حزبی این حزب نسبت به سایر احزاب متناسب بوده و بر اساس اعلام بسیاری از صاحب نظران سیاسی فعالیت احزاب موثرترین راه دستیابی به مشارکت است و افراد با ورود به احزاب می توانند در زمینه های سیاسی پرورش یافته و به موازات آن کارهای بزرگی انجام دهند.

یکی از فواید احزاب در نظام حزبی، کاهش تعداد داوطلبان انتخاباتی است و با این روند، انتخاب مردم از بین آن ها راحت تر انجام می شود.

داوطلبان اگر از راه حزب معرفی شوند موجب کاهش هزینه های ناشی از تعدد داوطلبان انتخاباتی و افزایش قدرت تشخیص افراد می شود چون افرادی که از درون حزب به مجلس راه می یابند پاسخگو خواهند شد و نسبت به افراد مستقل موفق تر عمل خواهند کرد.

در جامعه ایران اسلامی نیاز به اصلاح نگرش نسبت به مقوله احزاب است و با این اقدام، میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر خواهد شد زیرا مردم با انتخاب افراد کاردان، توانمند و کاربلد می توانند این مشکلات را در مجلس شورای اسلامی به عنوان مرکز قانون گذاری و تصمیم گیری پیگیری کنند.

اصولگرایان برای کسب ۱۹ کرسی مجلس شورای اسلامی آذربایجان شرقی، لیست انتخاباتی ارایه می کنند

س: آخرین تصمیمات اصولگرایان در انتخابات و رسیدن به فهرست واحد چیست؟

ج: حجت الاسلام ایمانی رییس شورای وحدت آذربایجان شرقی گفت: اصولگرایان استان از حدود ۱۰ ماه گذشته به طور میدانی برای کسب ۱۹ کرسی مجلس شورای اسلامی در ۱۳ حوزه استانی فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه های خود را دنبال می کنند.

نظام تشکیلات شورای وحدت آذربایجان شرقی مبتنی بر انتخاب از پایین به بالا است و در این تشکیلات، کمیته ها و شعبه ها در شهرستان ها افرادی را برای حضور در انتخابات دعوت می کنند و بر این اساس در پیش ثبت نام و ثبت نام قطعی داوطلبان این دوره از مجلس شورای اسلامی مشارکت و استقبال گسترده ای در این استان روی داده است.

ثبت نام یک هزار و ۳۲۷ داوطلب در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان قطعی شده و بنده به عنوان یک انقلابی مطالبه گر از وضعیت بررسی تایید صلاحیت ها در هیات اجرایی و نظارت استان انتقاد دارم زیرا این کار آن ها هزینه بیخود برای نظام ایجاد کرد.

در زمان کنونی در سطح استان ۳۷ داوطلب برای هر کرسی نمایندگی نام نویسی کرده اند اما با وجود بالا بودن کمیت ثبت نام کنندگان، کیفیتی در آن دیده نمی شود و خیلی از این داوطلبان تاثیر زیادی در شورآفرینی انتخابات و رقابت سیاسی نخواهند گذاشت.

این تشکیلات داوطلبان خود را بر اساس توان ایفای نقش در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی شناسایی کرده و همه آذری هایی که به ترقی آذربایجان دلبسته اند باید در انتخاب کیفی داوطلبان دقت کرده و فردی توانمند و متخصص را برای مجلس انتخاب کنند.

این تشکیلات برای انتخاب داوطلبان به سابقه پاکدستی و میزان تخصص افراد توجه دارد و مجامع خواص و عوام جامعه، افرادی را انتخاب کنند که برای استان آورده داشته باشد.

امید است ۱۹ داوطلب منتخب مردم برای نمایندگی آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در حد و قواره پرافتخار آذربایجان باشند و لیست انتخاباتی اصولگرایان تدوین شده و در این لیست به ندای تحول خواهی مردم و حضور جوانان و با تجربه ها توجه شده است و در آن فریب برخی عوام فریبی های جنسیتی و صنفی را نخورده ایم.

بهانه ای برای شرکت نکردن در انتخابات وجود ندارد

ج: در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی برای هر سلیقه ای داوطلب نمایندگی وجود دارد و هر کس می تواند بر اساس سلیقه خود، داوطلب مورد نظر را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب کند و بهانه ای برای شرکت نکردن در انتخابات وجود ندارد.

اصلاح طلبان در آذربایجان شرقی هنوز به لیست مشترکی نرسیده اند

س: آخرین تصمیم گیری در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات و احتمال ائتلاف این جریان با اعتدال گرایان چیست؟

ج: صادق زاده دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی و عضو شورای اجرایی حزب اسلامی کار، گفت: سخنگوی اصلاح طلبان نیستم و تصمیم گیری در این خصوص در سطح سران تشکیلات و در تهران اتخاذ می شود و در جلسات این حزب تاکنون سخنی در خصوص عدم حضور و مشارکت در انتخابات نشنیده ام.

در کشور ۲۳۷ حزب وجود دارد و اصلیت آن ها در مرکز کشور و تصمیم گیری بر عهده آن ها است و در آذربایجان شرقی هنوز اصلاح طلبان به لیست مشترکی نرسیده اند ولی در انتخابات مشارکت جدی خواهند داشت.

حزب جدید استانی «رفاه و سلامت » اخیرا در آذربایجان شرقی تشکیل شد و احزاب نقش ایده آلی در مشارکت انتخاباتی ایفا می کنند و اعضای حزب اسلامی کار و خانه کارگر در انتخابات مشارکت جدی خواهند کرد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.