اهمیت ثبت کندوان به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان و اهدای تندیس آن به والی آذربایجان از نگاه "عصرآزادی"

جهان عظمت کندوان را ستود

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
چند ماه پیش بود که ۸ روستای ایران از جمله کندوان آذربایجان شرقی، بیشه لرستان، میمند کرمان، سهیلی قشم، پالنگان کردستان، قاسم آباد گیلان، کندلوس مازندران و ابیانه اصفهان برای شرکت در رقابت های انتخاب بهترین روستای گردشگری از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی معرفی شده بودند که از این بین روستاها، فقط کندوان Kanduvan توانست با کسب امتیازات و شاخصه‌ های لازم در جایگاه روستاهای جهانی قرار گیرد.
در حقیقت، انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری موسوم به UNWTO دنبال می‌ شد و هدف از این اقدام، تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان بود که باز هم آذربایجان خوش درخشید و روستایی از دل تاریخ آن به جهان معرفی گردید و بار دیگر عظمت آذربایجان را در جهان پرآوازه نمود.
ویژگی‌های منحصربفرد کالبدی و تداوم زندگی در این روستای طبیعی منطقه آذربایجان موجب شد تا مهر ماه ۱۴۰۲ در بیست‌ و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری موسوم به UNWTO که در تاشکند پایتخت کشور ازبکستان برگزار شد روستای کندوان آذربایجان شرقی به عنوان برترین روستای گردشگری جهان به ثبت برسد و اخیراً با اهدای تندیس آن به استاندار آذربایجان شرقی، باید بیش از پیش شاهد تقویت زیرساخت‌های گردشگری باشد به شرطی که برای دولت سیزدهم و دولتهای آتی یک امر مهم و بین المللی تلقی گردیده و به صنعت توریسم اعتقاد داشته باشند…
کران اول
اهدای لوح ثبت جهانی روستای کندوان به استاندار آذربایجان‌شرقی توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در آیین افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌ المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، به عنوان هفدهمین روستای ثبت جهانی دنیا، بار دیگر نگاه جهانیان را به منطقه آذربایجان معطوف نمود که همانا این منطقه باید پا به پای روستای همنوع خود – کاپادوکیای ترکیه – به مرکز توریستی به معنای واقعی کلمه تبدیل شود.
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این آیین ضمن تبریک انتخاب کندوان به عنوان یکی از بهترین روستاهای جهان گفت: روستای جهانی کندوان ظرفیت‌ های بسیاری برای جذب گردشگر دارد و هدف از انتخاب آن معرفی درست این ظرفیت‌ هاست.
زوراب پولولیکاشویلی افزود: شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی دارایی بسیار ارزشمندی برای عرضه و معرفی محسوب می شوند که باید اهتمام بیشتری برای معرفی آنها صورت گیرد.
این اظهارات در حالی از زبان یک کارشناس گردشگری در حد جهانی مطرح می شود که باید دولت اهتمام ویژه ای جهت رسیدگی و تکنیل و تجهیز کندوان به کار گیرد تا از این فرصت در افزایش توان گردشگری و توسعه صنعت توریسم منطقه آذربایجان به صورت بهینه استفاده گردد.
استاندار آذربایجان‌ شرقی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه روستای کندوان یک نمونه از هزاران ظرفیت گردشگری استان است گفت: آذربایجان سرشار از منابع و ظرفیت‌ های گردشگری است که تنها یکی از آنها روستای کندوان است.
مالک رحمتی افزود: کندوان نخستین روستای ثبت جهانی شده گردشگری در ایران است و ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و گردشگری متعدد در آذربایجان شرقی، باید مورد توجه ویژه باشد.

کران دوم

سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده بود که روستای کندوان توانست امتیاز قابل قبولی را از موارد مذکور کسب نموده و در صدر روستاهای گردشگری ایران قرار بگیرد که در گذشته توجهی به آن نشده بود و در خواب مسئولان بی نظارت و بی تفاوت وقت، این روستا در حال خروج از شرایط توریستی بود!
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی با تاکید بر اینکه روستای کندوان دارای ویژگی‌های منحصربفرد گردشگری است اعتقاد دارد که این ویژگی‌ها موجب شده تا کندوان نه تنها در سطح کشور، بلکه در میان روستاهای منتخب جهان نیز به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان انتخاب شود.
احمد حمزه زاده با بیان اینکه این انتخاب سرآغازی برای تبدیل گردشگری به محور توسعه روستایی و افزایش رفاه اجتماعی است افزود: ضرورت دارد در راستای حفاظت از بافت تاریخی و کران‌های کندوان، اعتبار ویژه‌ای برای پژوهش و حفاظت از این کران‌ها اختصاص پیدا کند.
وی با اشاره به ورود سالانه بیش از دو میلیون گردشگر به کندوان پیش از ثبت جهانی این روستا اضاعه کرد: پیش‌ بینی می‌ شود این رقم با ثبت جهانی روستای کندوان افزایش پیدا کند بنابراین لازم است کمبود امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی در این روستا به‌ زودی مرتفع گردد.
حمزه‌ زاده تاکید کرد: در این روستا یک هتل ۵ ستاره و ۳۰ واحد بوم‌ گردی وجود دارد که با توجه به پهنه ۳۰ هکتاری بافت تاریخی کندوان، پاسخگوی گردشگران نبوده و ضروری است خدمات را متناسب با گردشگران ارتقا دهیم.
کران آخر
تجربه زندگی غارنشینی در دوران مدرن در کنار معماری منحصربفرد خانه‌ها از تجربیات ویژه سفر به روستای کندوان یا همان کندجان و به روایتی گون دوغان به‌ شمار می‌ آید که آن را در صدر روستاهای جهان قرار داده است.
گذر از جاده‌های رنگارنگ مسیر تبریز تا اسکو، گردشگر را به سمت روستایی به قدمت تاریخ بشریت می‌ رساند؛ روستایی خاص و طبیعی در دل رشته کوه‌های سهند که همانند دو مورد دیگر از این نوع دهکده های توریستی در کاپادوکیای ترکیه و داکوتای آمریکا، بشر غارنشین را در خود جای داده و امروز نیز شاهد زندگی و حیات زنده انسان – فقط در کندوان – است.
از محوطه سنگفرش تاریخی کندوان که عبور می‌کنیم به پله‌های عریض روستا می‌ رسیم، پله‌هایی که با هر بالا رفتن به قیه ها یا همان kayaهای روستا می‌رسیم، خانه‌ های صخره‌ ای که حاصل مهندسی و دسترنج فرهادان کوه‌ کن در دل تاریخ بشریت است و به اعتقاد باستان‌ شناسان، قدمت آن‌ها به بیش از ۶ هزار سال پیش باز می‌گردد، خانه‌هایی که با معماری باستانی و مردمان خونگرم آذربایجان دل رُبایی می‌کنند.
بدین ترتیب، از مزایای انتخاب شدن کندوان یا همان گون دوغان یا کندجان به عنوان روستای جهانی گردشگری می‌ توان به معرفی آن در سطح بین‌المللی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی، ارائه گواهی امضا شده توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، دارا شدن فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش، امکان شرکت در رویدادهای مرتبط با توسعه روستایی و گردشگری و در نهایت معرفی کشور صاحب روستا در ابعاد و زوایای مختلف گردشگری اشاره کرد که به طور حتم برای منطقه آذربایجان مثمرثمر خواهد بود و اگر سنگ اندازی خاصی صورت نگیرد نویدبخش روزهای گرمی در طبیعت کوهستانی و سرد کندوان خواهیم بود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.