برای اولین بار در شمال غرب کشور

کاشت باتری قلبی زیرجلدی (S-ICD) در تبریز

برای اولین بار در شمال غرب کشور کاشت دفیببریلاتور قلبی زیرجلدی و بدون سیم داخل قلبی (S-ICD) در بیمار مبتلا به نارسایی قلبی توسط متخصص قلب و فلوشیپ الکتروفیزیولوژی در مرکز قلب شهید مدنی تبریز با موفقیت انجام شد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، دکتر روح اله همتی، انجام دهنده این عمل جراحی افزود: دفیبریلاتور کاشتنی قلب که آن را با نام ICD نیز می شناسند دستگاهی کوچک بوده و با باتری کار می کند و در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و بیماریهای ژنتیکی قلبی دارای اندیکاسیون تعبیه می شود.

وی ادامه داد: با کاشت ICD در قفسه سینه، ضربان های غیرطبیعی قلب (آریتمی) ها تشخیص داده شده و در صورت نیاز آن ها را متوقف می کند.

 همتی گفت: توقف ضربان های نامنظم قلب با دفیبریلاتور کاشتنی قلب و برقراری ریتم طبیعی قلب از طریق ایجاد شوک های الکتریکی اتفاق می افتد.

وی افزود: دفیبریلاتور کاشت قلب برای کسانی که ضربان های قلب بالای خطرناکی را دارند و با وضعیتی مشابه تاکی کاردی یا فیبریلاسیون بطنی درگیر هستند استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه دو نوع اساسی از این دستگاه موجود هست گفت: نوع معمول ICD، در قفسه سینه فرد کاشته می‌شود و سیم‌های آن به داخل قلب متصل می شود که این روش کاشت دفیبریلاتورهای معمول نیاز به یک جراحی کوچک دارد.

این متخصص قلب و فلوشیپ الکتروفیزیولوژی اظهار کرد: نوع زیرجلدی (S-ICD) زیر پوست در کنار قفسه سینه و زیر بغل فرد کاشته شده سپس آن را به الکترودی متصل می‌کنند که در امتداد استخوان‌های قفسه سینه کار می‌کند.

وی یادآور شد: S-ICD کمی بزرگ‌تر از دفیبریلاتورهای معمول است اما به داخل قلب نمی‌چسبد.

همتی تاکید کرد: نوع زیرجلدی ICD برخلاف نوع معمول آن عوارض مربوط به سیم داخل قلبی از جنله عفونت، شکستگی سیم، جابجایی سیم و انسداد عروق سیاهرگی را ندارد و همچنین بیمار محدودیتی حرکتی اندام فوقانی را نخواهد داشت.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.