نگاهی به زندگی و کارنامه آیت الله علی ملکوتی نامزد خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی

عصرآزادی آنلاین/ آیت الله علی ملکوتی نمایندهٔ استان آذربایجان شرقی در دورهٔ پنجم مجلس خبرگان رهبری است.

آیت الله علی ملکوتی نمایندهٔ استان آذربایجان شرقی در دورهٔ پنجم مجلس خبرگان رهبری  فرزند حضرت آیت الله العظمی مسلم ملکوتی از مراجع تقلید شیعه و امام جمعه سابق تبریز است.

در هشتم مرداد سال ۱۳۲۷ شمسی در شهر قم در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. پدر او حضرت آیت الله العظمی مسلم ملکوتی از فقهای برجسته و مادرش از خانواده ای مذهبی از اهالی شهرستان سراب بودند. با توجه به مهاجرت پدر به شهر نجف در سن هفت سالگی همراه خانواده به نجف مهاجرت نمود و تحصیلات خود را در مدرسه علوی ایرانیان آغاز کرد. سپس برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه نجف شد و مراحل اولیه دروس حوزوی همچون نحو، صرف، منطق و معانی بیان را در مدرسه علمیه جامعه النجف الاشرف از اساتید نامدار آن عصر فراگرفت.

در ادامه، دروس ادبیات ، منطق ، سطوح عالی فقه و اصول فقه و نیز فلسفه را از اساتید، بزرگان و علماء آن زمان حوزه علمیه نجف همچون محمد علی مدرس افغانی ، غلامرضا باقری ، شیخ محمد تقی جواهری، شیخ غلامرضا رحمانی همدانی، محمد هادی معرفت ، سید محمد کلانتر و جمعی دیگر آموخته و توسط آیت الله محسن حکیم از مراجع بزرگ نجف به کسوت روحانیت درآمده و ملبس شد.

در سال ۱۳۴۷ به همراه خانواده خود به ایران بازگشت و با اصرار اهالی سراب مدتی در معیت پدر خود جهت تبلیغ و ارشاد در آن شهر حضور داشت ولیکن به هنگام مراجعت به نجف با ممانعت رژِیم بعث عراق از سفر او و خانواده اش به عراق جلوگیری بعمل آمد و در شهر قم زادگاه خود ساکن شد و کار علمی و تبلیغاتی خود را در حوزه علمیه قم ادامه داد. آیت الله علی ملکوتی در دروس خارج فقه و اصول اساتید همچون آیات عظام حضرت آیت الله العظمی مسلم ملکوتی، محمد علی اراکی، سید محمد رضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی و دیگران حضور یافت.

طبق سنّت رایج در حوزه های علمیه در کنار تحصیل و تعلّم مشغول تدریس و تعلیم دروسی به طلاب شد که پیشتر گذرانده بود و در مدرسه فیضیه و مدرسه حجتیه از سال پنجاه شمسی دروس شرح لمعه، مختصر، رسائل، مکاسب و کفایتین را تدریس کرد.

آیت الله علی ملکوتی در کنار تدریس در حوزه های علمیه، سابقه تدریس در دانشگاههای آزاد اسلامی بعنوان هیأت علمی و تدریس در دانشگاه های شهید بهشتی تهران در اوائل دهه شصت و سایر دانشگاهها را به عنوان استاد مدعو و در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا را دارد.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به همراه پدر خود مسئولیت سازماندهی و راهبری اهالی شهرستان سراب و جوانان انقلابی را در تجمعات و تظاهرات مردمی این شهر بر عهده داشته و با سخنرانی های پرشور نسبت به روشنگری و افشاء مفاسد رژیم پهلوی پرداخته و بارها مورد تعقیب و تهدید سازمان اطلاعات و امنیت رژیم قرار گرفت.

آیت الله علی ملکوتی با پیروزی انقلاب اسلامی جهت ادامه فعالیت علمی و تبلیغی به قم بازگشت امّا با توصیه و تاکید آیت الله خمینی و با دستور مستقیم ایشان به شهر سراب مراجعت کرد و مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی شهرستان سراب را برعهده گرفت و با همکاری گروههای انقلابی و جوانان، سایر نهادهای انقلابی در آن شهر را راه اندازی کرد.

آیت الله علی ملکوتی با تاسیس حزب جمهوری اسلامی با دبیر کلی سید محمد حسین بهشتی به عضویت آن حزب درآمد و در دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم سراب در مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت و پس از آن با درخواست امنا و بزرگان شهر مسئولیت راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی آن شهر را که در شرف انحلال بود برعهده گرفت و نسبت به ساخت و تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی سراب اقدام کرد و پس از دوره مسئولیت در دانشگاه آزاد به شهر قم مراجعت و فعالیتهای علمی خود را ادامه داد .

وی در حال حاضر به عنوان استاد دروس خارج فقه و اصول فقه مشغول تدریس و تعلیم طلاب علاقمند ایرانی و غیر ایرانی است و همچنین به عنوان عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان آذربایجان شرقی فعالیت می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.