مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان از افزایش صادرات به کشورهای عضو بریکس خبر داد؛

آذربایجان شرقی در آستانه رکورد صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری

محمدجعفر عظمائی: عمده صادرات استان به کشورهای ترکیه، عراق و ارمنستان بوده است
عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اعلام کرد: در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۲ یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار از گمرکات این استان به مقصد بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادر شده است.
“محمدجعفر عظمائی” افزود: بدون تردید تا پایان امسال وعده صادرات یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری کالاهای تولیدی استان از گمرکات استان با حمایت لازم از بخش‌های مختلف از جمله محصولات پتروشیمی و لوازم خانگی که ظرفیت‌ های خوبی داریم محقق می‌شود.
وی با اشاره به اینکه عمده صادرات استان به ترتیب به کشورهای ترکیه، عراق و ارمنستان بوده است ادامه داد: خوشبختانه صادرات محصولات کشاورزی و بخش معدن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و بیشترین گروه‌های کالایی صادر شده به ترتیب گروه صنایع فلزی، قیر نفت و محصولات پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی بوده است.
عظمائی از افزایش ۲۲۵ درصدی صادرات آذربایجان‌ شرقی به کشورهای عضو بیرکس BRICS خبر داد و گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال میزان صادرات از گمرکات استان به کشورهای عضو بریکس از نظر ارزش ۲۸ میلیون دلار و از نظر وزنی ۲۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۲۲۵.۵ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: بیشترین میزان صادرات از گمرکات استان به ترتیب به کشورهای هند به ارزش حدود ۲۱ میلیون دلار، چین به ارزش ۶ میلیون دلار، بلاروس ۷۱۵ هزار دلار، برزیل ۵۱۸ هزار دلار و کشورهای آفریقای جنوبی ۶۶ هزار دلار بوده است.
وی با بیان اینکه ۳۸۳۵.۲ درصد افزایش صادرات به هند داشته‌ایم اضافه کرد: از بین کشورهای مقصد بیرکس، کشور هند بیشترین آمار افزایش صادرات از گمرکات استان را به خود اختصاص داده که عمده کالای صادراتی محصولات پتروشیمی و پایه نفتی بوده است.
عظمائی با اشاره به اهمیت توسعه مراودات تجاری به کشورهای عضو بریکس اذعان کرد: عمده گروه‌های کالایی صادر شده از گمرکات استان به کشورهای عضو بریکس محصولات پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی، محصولات خشکبار و پلی استیرن غیرقابل انبساط مقاوم در برابر ضربه بوده است.
شایان ذکر است بریکس BRICS، نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌­های اقتصادی نوظهور شامل برزیل Brazil، روسیه Russia، هند India چین China و آفریقای جنوبی South Africa بوده و عنوان بریکس از به هم پیوستن حروف اول اسامی بین المللی آنها تشکیل شده است.
این گروه مشابه همه پیمان­‌ها و ائتلاف‌­های اقتصادی، واجد سیاست­‌های خاص خود در حوزه تجارت، سرمایه‌­ گذاری، شرکت­‌های خُرد، کوچک و متوسط، تأمین مالی، تغییرات اقلیمی، انرژی، توسعه زیرساخت، امنیت غذایی و در نهایت توسعه انسانی است که ایران نیز اوایل سال جاری ۲۰۲۴ به این گروه پیوست.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.