سفر روسای حوزه بیمه ای کشور به آذربایجان شرقی از نگاه "عصرآزادی"

فرهنگ سازی حلقه مفقوده نیاز به بیمه

عصرآزادی/شهرام صادق زاده
رئیس کل بیمه مرکزی کشور به همراه مدیرعامل بیمه تعاون و دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در روزهای ۹ و ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ با حضور در آذربایجان شرقی به بررسی مشکلات این حوزه در استان پرداختند.
علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی، یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون، محسن پورکیانی دبیرکل سندیکای بیمه  گران ایران به منظور دیدار با مدیران استانی، افتتاح ساختمان مرکزی بیمه تعاون سرپرستی آذربایجان شرقی و حضور در همایش تخصصی بیمه تعاون به تبریز سفر کردند.
در این سفر دو روزه همچنین، مسئولان حوزه بیمه ای کشور علاوه بر حاضر افتتاح ساختمان مرکزی بیمه تعاون سرپرستی استان و همایش تخصصی بیمه تعاون در تبریز با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و نمایندگان پارلمان بخش خصوصی اتاق بازرگانی تبریز دیدار نمودند.
آن طور که رئیس بیمه مرکزی کشور می گوید از قرار معلوم ۳۰۰ هزار نفر افراد در تخصص های مختلف در بیمه های فعال مشغول کار هستند و ۸ هزار کارگزار بیمه ای فعال است که مهم تر از همه، فرهنگ سازی جهت بیمه گزاری موارد مختلف جامعه است اما بیمه های تجاری باید بیش از پیش مورد تاکید قرار گیرد…
آموزش های فرهنگی در مورد لزوم ثبت بیمه در ایران صورت نگرفته است
قدمت سندیکای بیمه گران، هم قدمت بیمه است و شورای هماهنگی بیمه های استانی نیز زیر مجموعه این سندیکا است و تمام مدیران استانی شرکت های بیمه عضو هستند لذا امروزه مسائل استانی و شهرستانی حوزه بیمه در این شورا بررسی می شود که در واقع، هماهنگی ابزار نظارتی بیمه مرکزی در سطح استانهاست.
در حال حاضر ۴۱ شرکت بیمه تجاری در سطح کشور فعال هستند که بیمه ایران کاملاً دولتی بوده و مابقی شرکت های بیمه خصوصی و یا نیمه دولتی هستند لذا این شرکت ها با فعالیت در حوزه های مختلف عمومی و تخصصی، بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر افراد متخصص در بیمه های فعال مشغول کار هستند و ۸ هزار کارگزار بیمه ای فعال هستند.
خدمت رسانی و سیستم سازی آنلاین بیمه ها در سطح کشور از جمله مباحث جذاب آنها برای متقاضیان و مشتریان است که بحث کروکی آنلاین مورد توجه مردم کشور است به طوری که از ۱۳ آذر ۱۴۰۲ فعال شده و طی آن، حین تصادف کروکی به صورت PDF و آنلاین به حادثه دیده ارسال شده و سپس پرداخت خسارات مربوطه نیز به صورت بر خط انجام می گیرد.
متاسفانه برخلاف کشورهای پیشرفته، فرهنگسازی و آموزش های لازم در مورد لزوم ثبت بیمه در ایران داده نشده است که شاید به دلیل تورم، مردم کمتر به سمت بیمه می روند اما بعد از وقوع حوادث ناگوار همچون آتش سوزی، سیل و زلزله به اهمیت امر بیمه پی می برند که احتمالاً دیر باشد.
طبق آمار منتشر شده، حدود ۹۴ درصد منازل کشور فاقد بیمه آتش سوزی هستند در حالی که با پرداخت سالانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان می توان مقابل بسیاری از مسائل تا سقف یک میلیارد خسارت دریافت نمود.
از سوی دیگر، پرداخت دیه در راستای آزادی زندانیانی که به این دلیل در حبس هستند نیز صندوقی فراهم شده که درصدی از بیمه شخص ثالث به این صندوق واریز شده و در تصادفات رانندگی از باب جبران خسارت و دیه پرداخت می گردد.

بحث تحریم‌ها به شدت بر روی ایده بیمه های مشترک سایه افکنده است

رئیس بیمه مرکزی کشور گفت: ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی صنعت بیمه برای حمایت از طرح‌های دانش‌ بنیان صنعت بیمه است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال توسط وزیر محترم اقتصاد افتتاح شود.
علی استاد هاشمی در نشست خبری با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی با اشاره به نقش بی بدیل صنعت بیمه در اقتصاد کشور افزود: جمع‌ آوری ریسک از کل صنعت و اقتصاد و کمک به تامین مالی و سرمایه‌ گذاری در اقتصاد، کارکرد صنعت بیمه در همه جای جهان است.
وی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است اضافه کرد: ریسک را در صنعت و اقتصاد پوشش می دهیم و تمام صنایع بزرگ ایران از جمله ناوگان هوایی، کشتی‌ها، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع بزرگ کشور تحت پوشش بیمه قرار دارد.
استاد هاشمی با اشاره به اینکه کم بیمه بودن در سطح این استان ضعف اقتصادی نیست و باید فرهنگ سازی و آگاهی رسانی بیشتر شود تاکید کرد: برای جبران ضعف شرکت‌های بیمه در حوزه سرمایه‌ گذاری، باید اوراق مختلف بیمه‌ای را ایجاد کنیم تا به راحتی تامین مالی خواهد شد.
رئیس کل بیمه مرکزی اظهار کرد: آیین‌ نامه سرمایه‌ گذاری ما تلاش می‌کند که سرمایه‌گذاری را برای شرکت‌ها تسهیل کند از جمله این اقدامات می‌توان به سرمایه‌ گذاری سپرده‌های بیمه عمر شرکت‌ها در صندوق‌ های طلا اشاره کرد.
وی به ارائه مجوز خدمات بیمه ای برای بانوان سرپرست خانواده اشاره کرد و گفت: بیمه ملت سال گذشته برای فعال کردن این بیمه اقدام کرده است.
استاد هاشمی در خصوص نقش تحریم‌ها در توسعه بین المللی شرکت‌های بیمه‌ای بیان کرد: می‌خواهیم شرکت بیمه مشترک با یک کشور خارجی در مناطق آزاد کشور ایجاد کنیم اما بحث تحریم‌ها به شدت روی آن سایه انداخته و موجب نگرانی خارجی ها می گردد.
رئیس بیمه مرکزی کشور بر لزوم حمایت از طرح های دانش بنیان صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: با یکهزار میلیارد تومان صندوق سرمایه ایجاد شده است و این صندوق نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد تا در سال اتی شاهد رونق طرح های نواورانه در صنعت بیمه باشیم.
استاد هاشمی با بیان اینکه باید فعالیت‌های نوآورانه را شتاب بدهیم یادآور شد: یکی از برنامه‌ها، مشارکت در اوراق فروش متری مسکن است که در حال مذاکره با شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیمه‌ای هستند و اکنون در آیین‌نامه جدید، دست شرکت‌ ها باز است.
شرکت بیمه تعاون جزو ۱۰ شرکت برتر بیمه‌ای دارای سرمایه هنگفت خواهد بود
مدیرعامل بیمه تعاون به تداوم ۶ ساله سودآوری این شرکت بیمه اشاره کرد و گفت: بیمه تعاون امسال در بورس افزایش سرمایه خواهد داشت زیرا در سالهای اخیر روند پیوسته و سودآوری خوبی داشته است.
یونس مظلومی با بیان اینکه امسال در بورس افزایش سرمایه خواهیم داشت افزود: بر اساس این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت از ۵۰۰ به یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و با این افزایش سرمایه، بیمه تعاون جزو ۱۰ شرکت برتر بیمه‌ای از لحاظ سرمایه خواهد بود.
مدیرعامل بیمه تعاون اضافه کرد: تلاش کردیم سهام شرکت به صورت طبیعی راه خودش را طی کند و حمایت کاذب نداشته باشیم تا دچار حباب نشود.
وی در پاسخ به سوال “عصرآزادی” در خصوص اهمیت مسئولیت های اجتماعی بیمه تعاون توضیح داد: برای تحقق مسئولیت های اجتماعی در ورزش کاراته ورود پیدا کردیم چرا که نزدیک به سه میلیون نفر در یکی از سطوح آن فعالیت کرده‌اند و همچنین اقدام به تشکیل تیم بیمه تعاون کرده‌ایم.
شایان ذکر است بیمه تعاون تنها شرکت بیمه ای کشور است که به صورت تعاونی عمل می کند و ساختمان مرکزی آن در بهترین نقطه تبریز به منظور سرمایه گذاری مطمئن در سطح این استان و ارائه خدمات بهتر به مردم منطقه افتتاح گردید تا با سرعت ارائه خدمات و  پرداخت خسارت در سریع ترین زمان ممکن، تمام پرونده ها ظرف ۲۴ ساعت تسویه شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.