نشست هم اندیشی پایان سال رئیس اتاق بازرگانی تبریز با خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی به روایت "عصرآزادی"

تولید ثروت نسخه نجات اقتصاد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز و منطقه آذربایجان در طول سالهای متمادی همواره محور اقتصاد ایران بوده و اتاق تبریز به عنوان اولین اطاق تجارت کشور در ادوار اخیر توانسته گام‌های مؤثری برای ارتقا و احیای این جایگاه در اقتصاد کشور بردارد و هرچند شرایط فعلی مورد رضایت شهروندان و تجار نیست اما، به اعتقاد کارشناسان، مشکلات موجود با اعتماد به بخش خصوصی می تواند به حداقل برسد.
رئیس اتاق تبریز طبق روال سنوات قبل در ایام پایانی سال ۱۴۰۲ نیز در گفتگوی صمیمی با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی، به تشریح مشکلات تولید، سهم صادرات استان، موانع فعالیت واحدهای تولیدی و غیره پرداخت و تولید ثروت را تنها راه نجات اقتصاد کشور دانست که همانا دولت با اعتماد به بخش خصوصی می تواند به زندگی مردم سر و سامان دهد اما مژده داد که اقدامات قابل تأملی در حال انجام است و آذربایجان به زودی شاهد رشد بخش صنعت خواهد بود.

یونس ژائله در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” درباره مشکلات ترانزیتی مرز بازرگان و اهمیت بازگشایی مسیر ریلی جلفا – نخجوان در افزایش صادرات استان توضیح داد: این امر یکطرفه نیست، طرف تورک هم در مبادی مرزی، مشکلات خاص خود را دارد و معطلی کامیون ها در خروجی بازرگان نیز ناشی از اصلاح معبر حکایت دارد؛ کمااینکه افزایش نقش مؤثر منطقه آذربایجان در حوزه صادرات از طریق توسعه کریدورهای تجاری همانند جلفا – نخجوان بسیار قابل توجه است که با تحقق این قضیه، حجم ترافیک کاری مرز بازرگان کاهش یافته و شرایط برای فعالیت تجار شمالغرب کشور تسهیل خواهد شد…

◾️طرح پژوهش مدون تاریخ اقتصادی آذربایجان در جریان است

دبیر اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد ۱۱ ماهه اتاق تبریز گفت: برای نخستین بار در تاریخ اتاق تبریز، مرکز پژوهش‌های این اتاق از تیر ماه سال جاری با تدوین و تصویب اساسنامه و ایجاد شورای راهبردی به طور رسمی آغاز به کار کرد و طی این مدت ۹ گزارش کارشناسی شده در مورد مسائل کلان و چالش های اقتصاد و تجارت تهیه کرده و به مراجع مربوطه منعکس کرده است.
“جعفر محرم‌ پور” افزود: سالهاست که از اتاق تبریز به عنوان نخستین اتاق تجارت یاد می‌کنیم ولی مستندات آن به طور سیستماتیک وجود نداشت لذا در این راستا، طرح پژوهش تاریخ اقتصادی منطقه آذربایجان را به صورت مدون آغاز کرده و تاکنون ۲۸ هزار سند در سطح استان جمع‌ آوری، اسکن و طبقه‌ بندی شده و از سال آتی در سامانه مخصوص به خود بارگذاری خواهد شد.
وی اضافه کرد: طبق این اسناد، اتاق تبریز به روایتی در سال ۱۲۶۷ خورشیدی و به روایتی دیگر در سال ۱۲۳۰ شکل گرفته است؛ یعنی ۷۷ سال پیش از تصویب فعالیت اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور؛ بدین‌ ترتیب خواهیم توانست به شکل سیستماتیک منبعی برای اولین بودن اتاق تبریز ارائه نماییم.
محرم پور با اشاره به اینکه در یک سال گذشته فعالیت‌های اتاق نشان داد که قرار گرفتن دیپلماسی و اقتصاد در کنار یکدیگر چه اثرات مثبتی خواهند داشت یادآور شد: رشد ۲۸ درصدی صادرات استان به ارمنستان، رشد ۸۴ درصدی صادرات به روسیه و رشد ۸ درصدی صدور کارنه‌ تیر از جمله آنهاست.

◾️توسعه اشتغال‌زایی راهکار مؤثری برای کاهش فقر است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر توسعه مدیریت جهادی در استان به ‌عنوان راهکاری برای برون‌رفت از شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: دولت با اعتماد به بخش خصوصی و واگذاری مسئولیت‌ها و بومی‌سازی اقتصاد و تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، سبب شکوفایی اقتصاد کشور شود.
“یونس ژائله” تداوم شرایط موجود را زمینه‌ساز افزایش معضلات و مشکلات بخش اقتصاد دانست و با بیان اینکه حل ریشه‌ای بسیاری از مشکلات موجود، خارج از توان استان و منحصر به سیاست‌گذاری‌های کلان است افزود: امیدواریم تصمیمات عاقلانه دولت سبب کاهش چالش‌ها و زمینه‌ای برای ممانعت از ایجاد مشکلات جدید باشد.
وی تنها راه عبور از بحران و نجات اقتصاد کشور را تولید ثروت دانست و اضافه کرد: در بحث تولید ثروت دچار مشکل شده‌ایم و این امر جامعه را دچار تنش کرده است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به اینکه مشکلات عدیده بخش تولید کشور نتیجه سال‌ها مدیریت اشتباه در بخش دولتی بوده است تاکید کرد: گرفتار سامانه‌ بازی شده ایم و متاسفانه عده‌ای به‌ جد در تلاشند تا مجموعه‌های دلسوز و فعال را نابود کنند.
وی با اشاره به توافق‌های صورت گرفته با مراکز علمی و مهارتی آذربایجان شرقی با هدف ارتقای مهارت‌ها و تربیت نیروی متخصص برای بخش صنعت و تولید یادآور شد: این استان در شرایط فعلی به‌ شدت نیازمند نیروی متخصص است و اتاق تبریز با نگاهی جدی به احیای مسئولیت‌های اجتماعی خود تلاش دارد تا بر توسعه اشتغال‌زایی به‌ عنوان راهکاری مؤثر برای تولید ثروت و کاهش فقر متمرکز شود.
ژائله با بیان اینکه واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی با کمبود نیروی کار روبرو هستند اظهار کرد: با وجود کمبود نیروی متخصص، شاهد استقبال کم از سوی هم‌استانی‌ها هستیم و دور از انتظار نیست که در آینده شاهد ورود نیروی کار از سایر شهرها و استان‌ها به مراکز صنعتی و تولیدی منطقه باشیم.

◾️تصمیم گیرندگان کلان برای تعیین نرخ ارز انگیزه ندارند

نائب‌ رئیس اتاق بازرگانی تبریز با انتقاد از چند نرخی بودن ارز، آن را سرمنشاء فساد عنوان کرد و گفت: اتاق تبریز نقشی در صدور کارت‌های بازرگانی ندارد زیرا متولی این امر وزارت صمت است و اتاق فقط مجری تصمیمات و قوانین مرکز توسعه‌ تجارت و وزارت صمت است.
“مسعود بنابیان” افزود: در حال حاضر کارت بازرگانی یکبار مصرف نداریم، بلکه کارت‌هایی با اعتبار یکساله برای تجار و ۵ ساله برای بخش‌های تولیدی اعطا می گردد، با این حال بی‌ شک متضرر اصلی کارت‌هایی با مفهوم یکبار مصرف یا به عبارت بهتر بدون اهلیت تجاری، بخش خصوصی واقعی و شفاف است.
وی اضافه کرد: ما به‌ عنوان بخش خصوصی سالهاست که فریاد می‌ زنیم که باید ارز تک‌ نرخی باشد اما متأسفانه تصمیم‌ گیرندگان کلان در ارز، انگیزه‌ای برای حل این مشکل ندارند.
بنابیان با اذعان بر اینکه فرار سرمایه‌ها و نخبگان اقتصادی نیز به خاطر همین تصمیمات کلان غلط است که اتفاق می‌افتد خاطرنشان کرد: تمام تصمیماتی که توسط حاکمیت گرفته می‌ شود تنها مُسکن‌های موقت برای بحران‌های مقطعی است و مشکلات این چنینی باید در رده‌های بالا حل شوند.

◾️بخش خصوصی موافق افزایش حقوق کارگران است

عضو هیئت‌ رئیسه اتاق بازرگانی تبریز هم که همواره با نطق های آتشین از حق فعالان بخش خصوصی آذربایجان دفاع می کند در خصوص موافقت بخش خصوصی با افزایش حقوق کارگران گفت: هر کسب‌ و کار خصوصاً صنعت از سه جزء یعنی کارفرما، همکاران کارگر و تکنولوژی تشکیل شده و طبیعتاً بخش خصوصی آذربایجان‌ شرقی علاقه‌مند است همکاران به نسبت تورم، حقوق دریافت کرده و با کمترین دغدغه کار کنند.
“رضا جعفری” با اشاره به اینکه وقتی حقوق متناسب با تورم پرداخت نمی‌شود یک بی‌نظمی به وجود می‌آید افزود: در این حالت، یکی بر اساس توان حقوق بیشتری پرداخت می‌کند و دیگری کمتر و لذا امیدواریم کمیته دستمزد شورای عالی کار، عددی را تعیین کند که با تورم حداکثر همخوانی را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی حاصل اقتصاد سیاست زده کشور است یادآور شد: دولت در ادامه سیاست انقباضی و ناترازی بانک‌ها جلوی تسهیلات را گرفته است که همین مسئله باعث محدودیت شده، در حالی که سرمایه در گردش مانند خون در رگ‌های صنعت است و این امر باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود.
بدین ترتیب می توان به این نتیجه رسید که فعالیت های مردان اقتصادی آذربایجان در دو سال گذشته باعث شده تا اتاق تبریز نقش تاریخی خود را در اتاق ایران ایفا نموده و صمد حسن‌ زاده – تاجر خوشنام ادوار اتاق تجارت تبریز – به‌ ریاست اتاق ایران انتخاب شد که مطمئناً این امر جز با همدلی هیئت نمایندگان اتاق، مسئولان اقتصادی و همراهی اصحاب رسانه های آذربایجان میسر نمی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.