معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

خیرین آذربایجانی به آزادی ۶۱۱ زندانی جرائم غیرعمد شتافتند

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: معاون ستاد دیه استان آذربایجان شرقی معتقد است عدم دقت در هنگام انجام معاملات، اصلی ترین علت وقوع مشکلات قانونی و حقوقی ناشی از جرائم غیرعمد است که برخورد منطقی و دقت لازم از سوی شهروندان را می طلبد.
“رسول هاشمی” روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران و در غیاب مدیر این ستاد افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲، تعداد ۶۱۱ نفر به ارزش ۷۱۵ میلیارد تومان از زندانیان جرائم غیرعمد به کمک خیرین آذربایجانی آزاد شده‌اند که از بین آنها ۱۷ نفر زن بودند.
وی ادامه داد: ۶۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از مبلغ کل بدهی زندانیان آزاد شده تقلیل داده شد و ستاد دیه استان نیز مبلغ ۲۹ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان از محکومان لهم توانست اخذ گذشت کند، همچنین ۵ میلیارد تومان نیز از بستگان زندانی، ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از بودجه مصوب دولتی و ۳۲ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان به همت خیرین به صورت بلاعوض تامین و پرداخت شده و با رفع شکایت های این عزیزان از طریق اجرای احکام موجبات آزادی این زندانیان فراهم گردید.
هاشمی با اشاره به اینکه تعداد ۳۵۷ نفر از محکومین مالی، ۲۰۲ نفر از محکومین مهریه، ۵۲ نفر از محکومان نفقه زوجه و فرزند مشترک در سال جاری آزاد شدند اضافه کرد: با توجه به تمهیداتی که با شرکت های بیمه انجام دادیم، محکوم دیه ناشی از حوادث کارگاهی در سال ۱۴۰۲ نداشته‌ایم و محکومین تصادفات رانندگی نیز با همکاری صندوق تامین خسارت های بدنی شمال غرب، زندانی ناشی از محکومیت تصادف در زندان های سراسر استان نداریم.
وی، بیشترین تعداد آزادی زندانیان بعد از تبریز را شهرستان های مراغه و اهر عنوان کرد و یادآور شد: طبق استناد به ماده یک اساسنامه ستاد دیه، این ستاد صلاحیت بررسی و رسیدگی به پرونده زندانیان جرایم غیرعمد که بر اساس آن محکومیت راهی زندان شده‌اند، را دارد و در این راستا فعالیت می‌ کند.
هاشمی با اشاره به اینکه حدود ۲۵۰ نفر از بابت جرائم غیرعمد در زندانهای سطح آذربایجان شرقی حضور دارند تاکید کرد: علیرغم اینکه رقم زندانیان هر روز در وضعیت کاهش یا افزایش قرار دارد اما، برای آزادی این تعداد زندانی، بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است کمااینکه اگر جهت این اقدام حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در جشن گلریزان تجمیع گردد می توان بخش عمده ای از آنها را تعیین تکلیف نمود.
معاون ستاد دیه استان آذربایجان شرقی، فرهنگ سازی و پیشگیری از اختلافات حقوقی در بحث مهریه و داد و ستد را مورد تاکید قرار داد و افزود: امروزه در برخی مواقع شاهدیم میزان مهریه برابر با جمع تاریخ تولد عروس و داماد شده که این فاجعه‌ای بس بزرگ برای آینده جامعه محسوب می گردد.
هاشمی، نقش رسانه ها در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ارتباطات اجتماعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: عدم دقت در هنگام انجام معاملات، اصلی ترین موضوع درباره وقوع مشکلات قانونی و حقوقی است که پرونده زندانیان عمدتاً از حیث سهل انکاری های رایج بطن بازار صورت می گیرد که برخورد منطقی و دقت لازم از سوی شهروندان را می طلبد.

◾️ستاد دیه تنها متولی آزادی زندانی در استان آذربایجان شرقی است

مدیر روابط عمومی ستاد دیه استان آذربایجان شرقی نیز در این ‌نشست به کمک های مالی آذربایجانی های مقیم خارج از کشور پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ نفر از شهروندان آذربایجانی مقیم کشورهای آلمان، نروژ و ترکیه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کرده‌ اند.
“فرزاد آقایی” ستاد دیه را تنها متولی آزادی زندانی در استان آذربایجان شرقی دانست و با اشاره به آزادی تعداد یکهزار و ۱۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در ۴ سال اخیر به واسطه مشارکت های اجتماعی و مردمی اضافه کرد: یکی از خوانندگان سرشناس داخل کشور با برگزاری جشن گلریزان مجازی موجب آزادی زندانیان غیرعمد ۳۱ استان شده بود اظهار کرد: خوشبختانه از محل کمک های مردمی و خیرین، آزادی ۱۰ زندانی نیز به آذربایجان شرقی اختصاص داشت.
وی از رسانه های آذربایجان شرقی خواست در مطالب روزانه خود به ترویج فرهنگ صلح و سازش اقدام نمایند و یادآور شد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، رویکرد ستاد دیه استان در سال ۱۴۰۳ مبتنی بر ترویج صلح و سازش خواهد بود که نقش رسانه ها در این بین، بسیار ممتاز است.
شایان ذکر است جشن گلریزان استان آذربایجان شرقی قرار است در ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به همت ستاد دیه استان و خیرین آذربایجانی در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار شود تا موجبات خوشحالی خانواده های زندانیان جرائم غیرعمد در اوایل سال جدید فراهم گردد و جالب تر اینکه به گفته هاشمی، دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ نیز تعداد ۵۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد این استان آزاد خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.