اهمیت برگزاری جشن گلریزان و اهدای ۳۵ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان مالی در تبریز از نگاه "عصرآزادی"

آذربایجان به خیّرین خود می نازد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

جشن گلريزان اوج بخشندگي انسان هايي است كه در تنگناي زندگی، دست برادران و خواهران آبرومند خود را می گيرند که ارادت آذربایجانی ها به اهل بيت (ع) را نشان می دهد كه در بخشندگي جايگاه ويژه‌ای در سطح کشور دارند و به سبب حضور این عزیزان، آذربایجان شرقی همواره در برگزاری و جمع آوری وجوه کمکی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد پیشقراول بوده است.

گاهاً شاید یک حادثه دلخراش و غیرعمد، مسير زندگي عادي يک شهروند یا خانواده آبرومند آذربایجانی را چنان تحت تاثير قرار مي دهد كه وي و خانواده اش را درگير مشكلات فراواني كرده و شخص را گرفتار زنداني ناخواسته مي كند.

وقتي مي‌خواهي از كودكي بگويي كه از غم دوري پدر شب ها در خواب صحبت مي‌كند و عكس پدر را مي‌بوسد، يا وقتي قرار است از مادري بگويي كه براي فرزندانش هم مادر و هم پدر است و دستان پينه بسته‌اش حكايت از اين دارد كه بار يك زندگي را خود به تنهايي بر دوش مي‌كشد.

آری! اينها قصه نيست، بلكه مشكلات و دردهايي است كه تعدادي از شهروندان با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند، اما من و تويي كه هميشه ادعای مهرباني و عاطفه داريم نمي توانيم خاموش از كنار كودكان، مادران و همسراني كه نيازمند كمک هستند، بگذريم و حتماً به جشن گلریزان سر می زنیم تا هرچند اندک، در خوشحالی سال نوی یک همنوع آذربایجانی سهیم باشیم و همانا، یاشاسین انسانلیغی…

◾️بند اول

جشن گلریزان جشن همت، غیرت و جوانمردی است که همه ساله در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد همانند سراسر کشور، در آذربایجان شرقی نیز برگزار می شود، جشنی که یکی از سنت های زیبای ماه مبارک رمضان و اعیاد مسلمانان است که در این ماه پرخیر و برکت آزادی برخی از زندانیان و شیرین شدن کام خانواده ها در ذهن انسان تداعی می شود که تبریز و آذربایجان همچنان پیشتاز ایرانیان است.

مردم نوع دوست، خیر و مؤمن تبریز و آذربایجان شرقی بار دیگر در جریان برگزاری بیست یکمین دوره جشن گلریزان این منطقه در ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر با اهدای ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زمینه ساز آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم نمودند.

بیست و یکمین جشن گلریزان اوایل این هفته در تالار پتروشیمی تبریز و با حضور اقشار مختلف مردم و خیران، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، رئیس کل دادگستری استان، رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور، دادستان مرکز آذربایجان شرقی و سایر مسئولان برگزار گردید.

به گفته مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی در این جشن کمترین مبلغ ۱۰ هزار تومان و بیشترین مبلغ نیز ۵ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان غیرعمد اهدا گردید تا موجب خوشحالی تعدادی از خانواده های آذربایجانی شود اما آنطور که رسول تقی پور می گوید هم اکنون تعداد ۲۵۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد آذربایجان شرقی چشم انتظار کمک و مساعدت‌های مالی مردم برای آزادی هستند که میزان بدهی این عزیزان ۴۰۰ میلیارد تومان است که در صورت تامین ۴۰ میلیارد تومان، زمینه آزادی این تعداد از زندانیان فراهم می شود.

از قرار معلوم، تعداد ۷۰۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد آذربایجان شرقی نیز در سال گذشته آزاد شده اند که بدهی این افراد بالغ بر ۸۲۴ میلیارد تومان بود که ستاد دیه استان نیز ۳۸ میلیارد تومان برای آزادی این تعداد زندانی پرداخت نموده است.

◾️بند دوم

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه خیران همیشه در کنار مردم هستند تا یک سری انسان ها که بدون اراده در زندان به سر می برند را به آغوش خانواده بازگردانند گفت: اینکه در سال گذشته ۷۰۰ زندانی غیرعمد آزاد شده اند در سایه خیران بزرگوار است.

موسی خلیل اللهی با تاکید بر اینکه جشن گلریزان زندانیان فقط مختص امروز نیست اضافه کرد: بلکه این جشن در طول سال در جریان است و امروز آن را به عنوان نماد برگزار می کنیم تا ضمن تشکر از خیران و مردم، نتیجه کار نیک به اطلاع عموم مردم نیز برسد.

خلیل اللهی با اشاره به برخی سوالات ایجاد شده در بین افکار عمومی مبنی بر اینکه آیا تا به حال شده وجوهی که برای آزادی جرایم غیرعمد جمع شده است برای آزادی زندانی جرایم عمد باشد مصرف شود تاکید کرد: خیر، تاکنون این اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد و اطمینان می دهیم زندانی جرایم عمد با این مبالغ آزاد نمی شود؛ چرا که طبق مصوبه این مبالغ مختص افرادی است که به شکل جرایم غیرعمد و برای بدهی های مالی در بازداشت هستند.

وی اظهار داشت: سوال دیگری که ممکن است در اذهان عمومی مطرح شود این است که چه ضرورتی دارد دادگستری خودش در بند کند و سپس برای آزادی آنان اقدام نماید، باید بگویم در عین حال که موظف به تامین امنیت و آرامش خاطر مردم هستیم و مکلف هستیم هرکس که آرامش و امنیت مردم را به خطر می اندازد در هر جایگاهی که باشد با او برخورد نماییم و یکی از موارد برخورد با چنین افرادی زندانی کردن و سلب آزادی آن فرد برای مدت معلومی است که حقوق شاکی و مال باخته را نیز تامین می کنیم.

◾️بند آخر

ماه مبارک رمضان؛ ماهی که تمام گناهان انسان ها توسط آفریدگار جهان هستی بخشیده شده و بر روی آن قلم عفو کشیده می شود، در این ماه با عظمت عده ای از انسان های خیر و نیکوکار دست های سخاوتمند خود را به هم می دهند تا بتوانند شاهد برگشت طعم شادی به خانواده های جرائم مالی و غیر عمد باشند و آنان را مورد عفو قرار دهند.

استان آذربایجان شرقی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بارها شاهد برگزار جشن های گلریزان به همت ستاد دیه این استان و اداره کل زندان های آذربایجان شرقی بوده ایم که در این راستا و در هفته پایانی ماه مبارک رمضان جشن گلریزان برای بیست و یکمین دوره متوالی در تبریز برگزار شد و جشن آزادی زندانیانی را فراهم آورد که از بد روزگار در پشت میله های زندان گرفتار شده بودند.

قصه پر غصه سکوت در ایام آغازین سال نو و عید سعید فطر، حال و روز زندانيان جرائم غيرعمد در آذربايجان شرقي است كه ناتواني در پرداخت بدهي، آنها را پشت ميله‌های زندان‌ انداخته است؛ به اميد آنكه انعكاس وضعيت زندگي اين خانواده‌ها، كمک مردم و خيران را به همراه داشته باشد و گره‌اي از زندگي آن‌ها بگشايد.

در راستاي كمک به رهايي زندانيان جرائم غيرعمد، ستاد مردمي رسيدگي به امور ديه و كمک به زندانيان نيازمند آذربايجان شرقي، اقدام به جمع آوري كمک هاي مادي و معنوي مردم مي كند تا قفل زندان را از زندگي آ‌نها بردارد و به آغوش خانواده‌اي كه چشم انتظارشان هست، برگرداند.

در ايام ماه مبارک رمضان، سنت زيبا و ديرينه گلريزان و جشن آزادي زندانيان جرائم غيرعمد در تبریز به همت ستاد ديه در سطح این استان برگزار شد و در اين راستا بسياري از زندانيان جرائم غيرعمد مناطق مختلف آذربایجان شرقی به آغوش خانواده بازگشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.