خدا را شکر بازیگران سر کار هستند!

شیماه خاسب که این روزها با همراهی امیر سپهر تقی‌لو نمایش «روزمرگی» را اجرا می‌کند، با اشاره به اینکه گروه‌های نمایشی برای یافتن بازیگران مورد نظر خود دچار مشکل هستند، گفت: برای همین نمایش با خیلی از بازیگران تماس گرفتیم و خدا را شکر همه مشغول کار بودند.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، او که با اجرای این اثر نمایشی، دومین تجربه کارگردانی خود را انجام داده، در گفتگو با ایسنا عنوان کرد که کارگردانی تئاتر را حتما ادامه خواهد داد و از آشتی دوباره تماشاگران با تئاتر، ابراز خوشنودی کرد.

خاسب در آغاز درباره انتخاب این نمایشنامه که تا به حال در ایران اجرا نشده، توضیح داد: این نمایشنامه یک متن فرانسوی و درباره ارتباطات دو نفره میان انسان‌ها و حتی انسان و حیوان است. داستان آن درباره زن و شوهری است که سگ‌شان گم می‌شود و به واسطه این اتفاق، تمام مشکلات و مسائل‌شان آشکار می‌شود.

او اضافه کرد: این نمایش مایه‌های کمدی دارد ولی چون نمایش قبلی‌ام کاری کاملا کمدی بود، بهتر دیدم نمایش تازه‌ام، یک کمدی صِرف نباشد بلکه سعی کردم ریسک کنم و از بار کمدی نمایش کم کنم تا این نمایش در قیاس با نمایش قبلی، متفاوت‌تر باشد.

خاسب، نمایشنامه «روزمرگی» را متنی عجیب خواند و درباره انتخاب آن برای اجرا توضیح داد: انتخاب این متن بخصوص در کشورهایی مانند ما که گارد خاصی درباره حیوانی مانند سگ وجود دارد، ریسک بود اما چون کار ما کارگردانی مشترک داشت، انتخاب متن بر عهده امیر سپهر تقی‌لو بود و من هم بعد از خواندن متن، آن را دوست داشتم.

او که هر دو نمایش خود را با حضور سه بازیگر روی صحنه برده، درباره معضلات گروه‌های نمایشی برای یافتن بازیگر گفت: با اینکه نمایش ما سه پرسوناژه بود ولی باز هم برای پیدا کردن بازیگر درگیر بودیم. لیست بلندبالایی از بازیگران را نوشته بودیم که خدا را شکر همه سر کار بودند یا برخی از دوستان مبالغی را درخواست می‌کردند که کل گیشه ما هم پاسخگوی آن نبود. بعضی هم می‌گفتند اجرایی، دستمزد می‌گیرند. یعنی برای هر اجرا، رقمی را مشخص می‌کردند اما یک کارگردان باید وضعیت تمام اعضای گروه را در نظر بگیرد چون یک نمایش به جز بازیگران، عوامل زیاد دیگری دارد که همه آنان باید دستمزد بگیرند.

خاسب در عین حال با ابراز تاسف از وضعیت دشوار اقتصادی افزود: البته نمی‌گویم دستمزد بازیگران بالاست چون در این شرایط سخت اقتصادی، منبع درآمدشان است و هزینه‌های زندگی امروز بسیار بالا رفته ولی در عین حال نمی‌توان بار این مساله را به تماشاگر تحمیل کرد و قیمت‌ بالایی برای بلیت در نظر گرفت چون تماشاگر توان پرداخت آن را ندارد. به همین دلیل تئاتر، قطعا نیازمند کمک دولت است.

این کارگردان درباره آشتی تماشاگران با سالن‌های تئاتر در پی اتفاقات اجتماعی دو سال گذشته و اقبال مخاطب از تئاترهای کمدی گفت: اجرای نمایش قبلی (شام با دوستان) که یک کار صرفا کمدی بود، واقعا ریسک داشت بخصوص که فضای جامعه ملتهب و پر از تنش بود و ممکن بود این قضاوت صورت بگیرد که نسبت به وضعیت جامعه خود بی‌اعتنا هستیم و دنبال کار کمدی و خنده‌ایم اما خوشبختانه تماشاگران کار را دوست داشتند چون در مدتی که در سالن بودند، ذهن‌شان از مشکلات روزمره، فارغ می‌شد.

خاسب ادامه داد: خوشبختانه الان فضا بهتر شده و مردم تقریبا با تئاتر آشتی کرده‌اند. در مدت کوتاهی که از شروع اجرای ما گذشته، استقبال تماشاگران رضایت‌بخش بوده که مایه خوشحالی است چون بدون مردم، واقعا نمی‌توان تئاتر کار کرد، جدای از بحث اقتصادی، سالن پر از تماشاگر است که به گروه، انرژی و انگیزه کار می‌دهد.

او در پایان درباره تمایلش برای ادامه کار کارگردانی توضیح داد: قطعا این کار را ادامه می‌دهم ولی دنبال تجربه‌های تازه هستم چون هنوز خیلی بی‌تجربه‌ و نابلدم.

به گزارش ایسنا، نمایش «روزمرگی» بر اساس نمایشنامه «توتو» نوشته آنیس بس و دانیل بس که توسط راحله فاضلی ترجمه شده، شکل گرفته است. در این اثر نمایشی که اجرای عمومی خود را از ۱۹ فروردین در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر آغاز کرده، مهران نائل، جوانه دلشاد و فرزین محدث به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «روزمرگی» هر شب ساعت ۱۹ روی صحنه می‌رود.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.