مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در دیدار نوروزی با خیّرین مدرسه ساز آذربایجانی خبر داد:

افزایش دو برابری جذب تعهدات خیّری آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی از افزایش ۲ برابری تعهدات خیری در سال ۱۴۰۲ خبر داده و مدرسه یاری را رکن اصلی توسعه و نگهداری مدارس عنوان کرد.
فرهاد فرهودی، در دیدار نوروزی خود با مدیران آموزش و پرورش نواحی و مناطق آذربایجان شرقی، خیرین مدرسه ساز و مجامع خیری استان بر اهمیت مجامع خیری تاکید کرد و گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز کشور برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ تشکیل یافته و هدف از آن سیاست گذاری و هماهنگی و همراهی با دولت برای تامین نیاز فضاهای آموزشی با مشارکت مردم است.
وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی نیز به تبعیت از سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز کشور، آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به عنوان بهره برداری و مبدا نیاز سنجی مدارس، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی به عنوان مسئول هماهنگی و نظارت و مجری و مجمع خیرین مدرسه ساز استان به عنوان همراه و همدل دولت ترغیب کننده خیرین به سمت مدرسه سازی هستند که این سه مجموعه، ۳ ضلع یک مثلث را تشکیل می دهند که ضعف در هر ضلع، خطری جدی برای ضلع های دیگر است.
فرهودی افزود: مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۰ شکل گرفته و از آن روز همراه و همدل اداره کل نوسازی مدارس استان در توسعه و احداث فضاهای آموزشی بوده اند.
وی اضافه کرد: امیدواریم در سال جاری نیز به مثابه سال گذشته و با سیاست های درست، به صورت همراه و همدل بتوانیم تا اهداف آموزشی استان را بهتر از سال قبل پیش ببریم.
فرهودی یادآور شد: تا سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۴ مجمع خیرین در آذربایجان شرقی وجود داشت که در سال ۱۴۰۲، این عدد به ۳۰ منطقه افزایش یافته است که باید ۱۰ منطقه باقی مانده استان نیز نسبت به تشکیل مجمع خیرین سریعاً اقدام نمایند.
وی با بیان اهمیت مجامع خیری در استان، بر اجرا و رعایت اساس نامه مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی تاکید کرد و اظهار داشت: اساس نامه مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی در تمام مجامع خیری باید رعایت شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی خطاب به مدیران آموزش و پرورش استان گفت: مدیران باید خیرین و مردم را بازوان خود در امر تعلیم و تربیت بدانند چرا که شعار جهش تولید با مشارکت مردم برای ۱۴۰۳ نیز که توسط رهبر انقلاب انتخاب گردیده، بر این اصل تاکید دارد.
این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی، مدرسه یاری را رکن اصلی توسعه و نگهداری مدارس دانست و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بر اساس آمار ارائه شده توسط مدیران آموزش و پرورش استان، ۳۳ میلیارد تومان در حوزه مدرسه یاری جذب شده است که منطقه سراب در حوزه مدرسه یاری و جلب مشارکت های مردمی، حائز کسب رتبه اول در استان و مناطق شبستر و هریس به ترتیب موفق به کسب رتبه های دوم و سوم گردیده اند.
فرهودی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در استان، تشکیل شورای بانوان خیر مدرسه ساز را کلید زدیم که در طی این یک سال کار های بزرگی از جمله جذب و نگهداشت بانوان خیر مدرسه ساز انجام داده اند و لذا توصیه ما به مدیران آموزش و پرورش، تشکیل این شورای در مناطق زیرنظر اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی است.

وی اظهار داشت: در ابتدای سال ۱۴۰۱ همزمان با شروع مدیریت تیم جدید، ۵۱۲ پروژه نیمه تمام راکد شامل ۲۳۳۷ کلاس درس را در استان شاهد بودیم لذا در طی این دو سال بر اساس سیاست های دولت، هدف اصلی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، ساماندهی پروژه های نیمه تمام خیری بوده است که هزینه های مادی و معنوی گزافی برای دولت و مردم دارند.
فرهودی تاکید کرد: اکنون تا پایان سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۷۰ پروژه از ۵۱۲ پروژه راکد ۱۴۰۱، به بهره برداری رسیده و از ۲۴۰ پروژه باقی مانده، ۱۵۱ پروژه در دست اجرا می باشند که خود رکورد بزرگی در راستای ساماندهی پروژه های نیمه تمام خیری است؛ به طوری که در سال گذشته توانستیم تا با تلاش ها و زحمات همکارانم در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، به طور میانگین هر ۳ روز یک مدرسه تحویل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی دهیم.
وی در پی افزایش دو برابری تعهدات خیری در سال ۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی نیز توضیح داد: با تلاش های واحد مشارکت های مردمی و مجمع خیرین مدرسه ساز استان، تعهد ۶۴۲ میلیاردی سال ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۲ با تعهد های ۱۰۰ درصدی خیرین به همراه برخی مسئولیت های اجتماعی شرکت ها، منجر به جذب ۱۰۵۸ میلیارد تومان شده است که خود عددی غیرقابل چشم پوشی است.
فرهودی اظهار داشت: ماحصل تمامی تلاش ها این شد که در سال ۱۴۰۲ در ارزیابی های سازمان نوسازی مدارس کشور، رتبه عالی و قابل تقدیر در بحث مشارکت های مردمی به استان آذربایجان شرقی تعلق یافت و امیدواریم تا به یُمن حضور خیرین در کنار ما، سال ۱۴۰۳ را بهتر از سال ۱۴۰۲ طی نماییم.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره خیرین فقید آذربایجان و بنیانگذاران مدرسه سازی در تبریز از میرزاحسن رشدیه و دیگر خیرین از ۱۳۰ سال قبل تاکنون به نیکی یاد کرد.
سعید جلالی با اشاره به ساخت بیش از ۵۰۰ مدرسه توسط مرحوم جلیل خسروشاهی که نخواست نامش در جایی درج شود گفت: مدرسه سازی تنها نوع سرمایه گذاری است که هیچ ریسکی نداشته و سود صددرصد قطعی دارد زیرا ماحصل سرمایه گذاری خیرین مدارسی زیبا و رشد دانش آموزانی با سواد خواهد بود که آینده ای زیبا را ترسیم خواهند کرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.