وقوع حادثه واژگونی یک مدرسه کانکسی در روستای "باغ یئری" شهرستان مراغه از نگاه "عصرآزادی"

تحصیل در میانِ باد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

از اوایل هفته گذشته تا اواخر تعطیلات عید فطر، خبر واژگونی مدرسه کانکسی روستای “باغ‌ یئری” در شهرستان مراغه در فضای مجازی منتشر شد که بر اثر این حادثه تعدادی از دانش‌آموزان دچار آسیب و در بیمارستان بستری شدند اما جراحات وارده، عمیق نبوده و به خیر گذشت.
بخش سراجوی شهرستان مراغه به مرکزیت شهر خراجو بیش از ۹۰ روستا دارد که تعداد قابل توجهی از آنها به دلیل فاصله زیادی که با مرکز بخش و مشخصاً شهر مراغه دارند جزو روستاهای محروم شهرستان به شمار می‌ روند که توجه به اینگونه مدارس در مواقعی به یاد مسئولان می افتد که دچار یک حادثه شوند.
البته خوشبختانه این اتفاق به خیر گذشت در حالی که هم اکنون در سطح شهرستان مراغه ۱۷ مدرسه روستایی به حالت کانکسی است و اغلب این مدارس در بخش سراجو قرار دارند باید مسئولان و متولیان مقوله آموزش، با رصد و کنترل مدارس کانکسی سایر روستاها از وقوع حوادث مشابه در فصل باران زا جلوگیری نموده و به تفسیر و توجیه قضایای احتمالی نپردازند.
حقیقت این است که در طول سالیان متمادی، مسئولان آموزشی ما به فضاهایی توجه کرده اند که در توسعه فضاهای آموزشی کمتر مورد اقبال بوده‌ اند؛ توجه به نقاط روستایی یکی از همین موارد است یعنی در حالی که همه فکر می‌ کنند چون تعداد دانش آموز روستایی کاهش یافته، حتماً فضاهای آموزشی روستایی نیز خالی شده است اما در نقاط روستایی و حاشیه‌ ای نکته‌ای که مدنظر قرار دارد همانا کیفیت بخشی مدارس است که در ورطه فراموشی امضا به دستان گرفتار شده است…

◾️کلاس اول

از قرار معلوم، این مدرسه کانکسی ۹ سال قبل در زمان افتتاح مدرسه‌ای در روستای مجاور به درخواست اهالی روستای باغ یئری به این روستا منتقل گردید و در زمینی به مالکیت یک خانم به شکل امانت(!) مستقر بود تا با مساعدت اهالی روستا و اختصاص یک قطعه زمین برای احداث مدرسه اقدام شود که متاسفانه تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشد و وزش باد شدید به همراه استقرار کانکس در محل نامناسب دست به دست هم داد و دانش آموزان و معلم این روستا را آزرده خاطر نمود.
این در حالی است که حتی یک خیّر آذربایجانی قصد ساخت مدرسه در این روستا را داشته اما به دلیل عدم همکاری اهالی روستا در اختصاص یک قطعه زمین برای مدرسه، این امر محقق نشده و افکار عمومی امیدوارند با همکاری مسئولان ذیربط و در سریع‌ترین زمان ممکن مدرسه کانکسی این روستا برچیده شود.
به گفته مسئولان آموزش و پرورش شهرستان مراغه، چند ماه قبل این کانکس توسط جرثقیل یکی از ادارات منطقه، بدون اطلاع‌ رسانی به آموزش و پرورش، چند متر جابجا شده و عدم رعایت اصول فنی در نصب و استقرار مجدد کانکس می‌تواند دلیل واژگونی آن باشد.
به گفته بخشدار سراجو، در این حادثه، کانکس مدرسه روستای باغ یئری، ۱۰۰ درصد آسیب دیده و دیگر قابل استفاده برای دانش آموزان نیست و البته بر اثر وزش شدید باد، ۷ منزل مسکونی نیز به شدت آسیب دیده و موجب قطعی برق، تلفن و برخی زیر ساخت‌های روستا در چند روز اخیر شده است که متأسفانه به خاطر دور بودن روستا، در این بخش دانش آموزان ۱۵ روستا در مدرسه‌های کانکسی و فقط تا پایه ششم تحصیل می‌کنند.

◾️کلاس دوم

نکته جالب توجه در این قضیه، شکایت اکبریان – مدیر آموزش و پرورش مراغه – از مسببان و متخلفان وقوع این حادثه است که به زعم او، جا به جا کنندگان غیر اصولی مدرسه کانکسی موجب وقوع این حادثه شده اند و در اسرع وقت باید با آنها برخورد جدی صورت گیرد.
به گفته او، گویا از چند ماه پیش مالک زمین مزبور اقدام به دیوارکشی دور زمین خود نموده و با هماهنگی با راننده یک دستگاه جرثقیل که متعلق به یکی ازادارات محلی بوده، این کانکس بدون اطلاع رسانی با آموزش و پرورش منطقه و اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس آذربایجان شرقی، جابجایی چند متری انجام شده بوده که با توجه به عدم رعایت اصول فنی در نصب واستقرار مجدد کانکس دلیل این اتفاق باشد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در بازدید خود از محل حادثه واژگونی مدرسه کانکسی در روستای باغ یئری شهرستان مراغه دستورات لازم را در جهت ساخت یک مدرسه پیش ساخته در این محل صادر نمود.
فرهاد فرهودی به همراه مرتضی مینوئی – فرماندار شهرستان مراغه – با حضور در محل این روستا، ضمن گفتگو با اهالی باغ یئری و بر طبق توافقات صورت گرفته، زمینی برای آموزش و پرورش اختصاص یافت که در این راستا مدیرکل نوسازی مدارس استان دستورات لازم را در جهت ساخت مدرسه پیش ساخته در این زمین را صادر نمود.

◾️کلاس سوم

آنطور که شنیده می شود تعداد کل کانکس‌های درس سطح کشور یکهزار و ۷۳ مورد بوده که از این تعداد ۳۶۳ کانکس جمع شده و ۷۱۰ کانکس درس باقی مانده است.
در این گیر و دار، دانش آموزان ۲۵۶ روستا در سطح آذربایجان شرقی هنوز هم از مدارس کانکسی و کمبود امکانات آموزشی رنج می‌ برند و از ۳۱۹ مدرسه کانکسی فقط ۶۲ مدرسه بالای ۱۰ نفر دانش آموز ساختمانی شده و بقیه در وضعیت نامناسبی قرار دارند که امید است با همیاری و همدلی خیرین آذربایجانی، اکثر مدارس کانکسی کمتر از ۱۰ نفر دانش آموز این استان نیز با گذشت زمان به حالت ساختمانی تبدیل شوند.
معلم این مدرسه کانکسی سه در چهار متری در یک گفتگوی کوتاه گفت: کانکس نه تنها به زمین متصل نبود بلکه روی بلندی قرار داشت و پس از دو دور چرخیدن، اگر به منبع آب برخورد نمی کرد، امکان داشت تا جاده پایین‌ دست سرازیر شود.
“مریم شجاعی” که با بیتوته در روستای “باغ‌ یئری” برای دانش‌ آموزان سه پایه اول، دوم و چهارم این روستا تدریس می‌ کند افزود: در حال تدریس ریاضی پایه چهارم بودم که به ناگاه کانکس بر اثر تندباد واژگون شد و در آن لحظه فقط به فکر سلامت دانش‌ آموزان بودم.
بدین ترتیب می توان گفت مدارس کانـکسی به عنوان یک راه حل موقت برای فضاهای آموزشی، ویژگی‌های خاص خود را دارد که با انتخاب صحیح محل کانکس مدرسه و با در نظر گرفتن تدابیر ایمنی، نگهداری منظم و پایداری آن از سوی مدیران مسئولیت پذیر، می‌توان به فضای آموزشی مناسب و امن برای دانش‌آموزان دست یافت و در غیر این صورت، امکان خطرات مختلفی همچون حادثه ای که برای مدرسه روستای “باغ یئری” مراغه افتاد برای سایر مناطق نیز دور از انتظار نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.