ضرورت قانونمند کردن توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در مجلس دوازدهم 

عصرآزادی آنلاین / سرویس فرهنگی:
دکتر پیمان فلسفی عضو هیات علمی موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت توجه به قانونمند کردن توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در مجلس دوازدهم تأکید کرد.
عصرآزادی آنلاین – علیرضا نیاکان؛ دکتر پیمان فلسفی عضو هیات علمی موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در گفتگوئی اختصاصی برضرورت توجه و قانونمند نمودن فضای مجازی توسعه فعالیت‌های فضای مجازی در مجلس دوازدهم گفت: نیاز است قوانین مربوط به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با توجه به نیازها و چالش‌های فعلی بهبود یابند. اصلاحات در حوزه حفظ حقوق کاربران، حفاظت از حریم خصوصی، مقابله با انتشار اطلاعات جعلی و مضر، و تنظیم دسترسی و نظارت بر فعالیت‌های مجرمانه می‌تواند از جمله اقدامات مورد نیاز باشد.
وی افزود برای قانونمند کردن فضای مجازی، نیاز است به سازوکارهای نظارتی قوی برای پیشگیری و مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی و مضر مانند ترویج خشونت، تروریسم، تجاوز به حریم خصوصی و توهین، ایجاد یک نظام نظارتی که با رعایت حقوق اساسی و آزادی‌های شهروندان، می‌تواند به این منظور کمک کند.
وی با بیان اینکه آموزش کاربران درباره استفاده ایمن، مسئولانه و اخلاقی از شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است، اظهار داشت آگاهی کاربران نسبت به رفتارهای آنلاین، امنیت اطلاعات شخصی، شناخت اخبار جعلی و مطالعه منابع معتبر می‌تواند به ایجاد فضایی سالم و سازنده کمک کند.
پیمان فلسفی در ادامه افزود: برای قانونمند کردن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، همکاری فعال بین دولت و صنعت بسیار مهم است. باید یک تعامل سازنده بین دو طرف برقرار شود تا در تدوین قوانین، تعیین استانداردها و تدابیر امنیتی هماهنگی مناسبی داشته باشند.
وی حفظ حقوق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات را دیگر مسأله مهم دانست و تصریح کرد: در حین قانونمند کردن فضای مجازی، باید حقوق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات را رعایت کرد. این امر باید با توجه به استانداردهای بین‌المللی صورت گیرد و به ایجاد یک محیط آزاد و گسترده برای تبادل اطلاعات کمک کند.
پیمان فلسفی با اشاره به اینکه برای توسعه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، نیاز است به تشویق نوآوری و کارآفرینی در این حوزه، گفت: ایجاد امکانات و زمینه‌های لازم برای رشد و توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری، ایجاد بسترهای حمایتی و اقتصادی، و تسهیل روند ایجاد و توسعه فناوری‌های نوین می‌تواند به توسعه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کمک کند.
عضو هیات علمی موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در پایان اذعان داشت:
قانونمند کردن توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در ایران نیازمند تلاش‌های گسترده دولت، نهادهای مربوطه و جامعه است. این تلاش‌ها باید با توجه به حفظ حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان، امنیت اطلاعات شخصی، و ایجاد فضایی سالم و سازنده انجام شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.