استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مطرح کرد؛

روابط عمومی ها تسهیل گر بستر توسعه هستند

مالک رحمتی: جنگ روایت ها اولویت نخست روابط عمومی ها باشد

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: استاندار آذربایجان شرقی گفت: بستر توسعه در مناطق و حوزه های مختلف را روابط عمومی ها فراهم می کنند؛ اگر این بستر برای رشد و توسعه در یک منطقه فراهم نشود قطعاً آن توسعه در ذهن افکار عمومی بستر پیشرفت را فراهم نخواهد کرد.

مالک رحمتی در دیدار خود با اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی با اشاره به سابقه تاسیس واحدهای روابط عمومی در دستگاه های دولتی کشور افزود: متاسفانه روابط عمومی ها در ساختارهای دولتی درست متولد نشدند به همین دلیل اگر امروز از زوایای مختلف سیستم ها ضربه می بینند به خاطر همین عدم ساماندهی و سازماندهی درست روابط عمومی ها در دستگاه های دولتی است.
وی ادامه داد: متاسفانه در نظام اداری کشور جایگاه واحدهای روابط عمومی به عنوان یک واحد پیشرو و تاثیرگذار درک نشده و این امر به این جایگاه همواره لطمه وارد کرده است.
رئیس شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی به تولد نسل دوم روابط عمومی ها در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: نسل دوم روابط عمومی ها انتخابی نیست، به عبارتی در سایه پیشرفت سریع ابزارهای ارتباطی روابط عمومی در سازمان ها دیگر یک امر انتخابی نیست لذا مدیریت افکار عمومی دیگر صرفاً دست سازمانها نبوده و در مواقعی دیده می شود که یک نفر کارمند همان سازمان با به راه انداختن یک صفحه در فضای مجازی تاثیرگذاری اش بسیار بیشتر از روابط عمومی آن سازمان است و در چنین مواردی مدیریت افکار عمومی در خصوص آن سازمان دست همان یک نفر کارمند است.
وی اضافه کرد: در نسل دوم روابط عمومی ها شرایط به ما تحمیل می کند که باید متفاوت باشیم؛ باید روابط عمومی را به عنوان یک علم قبول کنیم، باید تاثیرگذاری روابط عمومی را باور داشته باشیم.
رحمتی، نسل سوم روابط عمومی در کشور را متفاوت تر از نسل های قبلی خواند و تاکید کرد: در این مدل، روابط عمومی ها از ساختارهای اداری خارج شده و با یک نگاه سنتی نمی توان مخاطب را اقناع کرد لذا در این شرایط صرف اطلاع رسانی کافی نیست و باید به سمت اقناع سازی مخاطب برویم.
وی ادامه داد: در نسل سوم روابط عمومی ها؛ جنگ روایت ها آغاز می شود؛ مدیران روابط عمومی با یک سری روایت هایی مواجه هستند که مخاطب آنها را باور کرده است در حالی که آن روایت ها الزاماً صحیح نیستند و اینجا مسئولیت مدیران و کارشناسان روابط عمومی است که بتوانند با شیوه های مختلف اقناع سازی کنند و به عبارتی به جنگ روایت ها بروند.
استاندار آذربایجان شرقی اذعان داشت: در نسل سوم روابط عمومی ها موضوع روایت اول یک اصل است؛ رسانه ای که با سرعت و دقت اولین روایت را از یک موضوع بیان می کند جریان افکار عمومی را هدایت کرده است به عبارتی در چنین شرایطی اولویت اول مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه های دولتی ورود به میدان جنگ روایت ها است.
وی خطاب به اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۳ برنامه مدون و نقش راه روابط عمومی های استان را تدوین و اعلام نمایید به عنوان مثال برای اینکه نظام اداری اثربخش، پاسخگو و کارآمد داشته باشیم برنامه های شورای هماهنگی روابط عمومی های استان را ارائه کنید.

رحمتی، تغییر نگاه ها به روابط عمومی ها در استان را یک امر ضروری خواند و اذعان داشت: اگر نگاه ها به روابط عمومی ها را تغییر ندهیم مرجعیت افکار عمومی را نمی توانیم به دستگاه های اجرایی بازگردانیم. عدم نگاه اصولی به روابط عمومی ها موجب از دست رفتن مرجعیت در دستگاه های اجرایی شده است. اگر در این دوره فکرها را تغییر ندهیم بی تردید موفق نخواهیم شد.
استاندار آذربایجان شرقی به ویژگی های خبر نیز اشاره کرد و افزود: سرعت، دقت و صحت خبر بسیار اهمیت دارد؛ روابط عمومی ها در عین حالی که پل بین مسئولان و مردم هستند باید با ابزارهای ارتباطی مناسب پل ارتباطی بین مردم و مسئولان نیز باشند چرا که این جاده نباید یک طرفه باشد.
وی اضافه کرد: پاسخ به نیازها عنصر اساسی برای فراهم کردن پیشرفت و توسعه در جامعه است و این امر با رسانه و روابط عمومی گفتمان ساز محقق می شود.
این گزارش حاکی است در ابتدای این نشست، محمد عزیزی راد مدیر کل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی به بیان گزارشی از فعالیت های چندین ساله این شورا در استان پرداخت و از برگزاری جشنواره برترین های روابط عمومی استان بعد از وقفه ای ۱۱ ساله طی سال گذشته یاد کرد.
در پایان این نشست هر یک از اعضای هیات رئیسه به تبیین دیدگاه های خود پیرامون جایگاه روابط عمومی ها و ضورت تغییر نگرش به این جایگاه اشاره کردند که با استقبال استاندار آذربایجان شرقی مواجه شد و در انتها احکام اعضای جدید هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان توسط استاندار آذربایجان شرقی اهدا گردید.
شایان ذکر است با حکم استاندار آذربایجان شرقی، حسن اسدزاده شهیر رئیس روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان، امیر کریم زاد شریفی رئیس روابط عمومی مدیریت شعب بانک توسعه تعاون آذربایجان شرقی، صابر صادقیان رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، وحید تاج مهر رئیس روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان، اصغر وثوقی رئیس روابط عمومی دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، مهدی حافظ زاده رئیس روابط عمومی شهرداری کلانشهر تبریز و امیرعلی روزگار رئیس روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی به عنوان اعضای اصلی هیئت رئیسه و زهرا اسمعیل پور فلاحی رئیس روابط عمومی سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی به عنوان بازرس هیئت رئیسه فعالیت رسمی خود را آغاز کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.