اهم مباحث جذاب نشست علنی شماره ۱۹۰ پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

حمایت از کارگران به وقت عمارت ساعت

 عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یکصد و نودمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به عنوان دومین جلسه علنی این نهاد مدنی در سال جدید روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید و عمدتاً مباحث مربوط به حق و حقوق کارگران شهرداری مورد بررسی قرار گرفت.
از نکات جالب توجه جلسه علنی این هفته شورای شهر می توان به اظهارات شهردار تبریز اشاره کرد که در لا به لای موارد مطرح شده در تالار شورا گفت: در عمر ۱۵ ساله‌ شوراها، تاکنون این چنین به وضعیت صنفی و معیشتی کارگران رسیدگی نشده بود.
یعقوب هوشیار که اقدامات اخیر او در عمارت بلدیه مورد رضایت اکثریت قشر کارگران تنظیف و فضای سبز شهرداری تبریز قرار گرفته است با اشاره به اینکه البته که نقص هم داریم افزود: اما سعی داریم همیشه کنار کارمندان و کارگران شهرداری باشیم در حالی که متاسفانه تاکنون در تمام مشکلات مربوطه، هیچکدام از اعضای شورا در کنار ما نبوده اند!
نطق میان دستور محمدحسن اسوتچی در باب دفاع از حق و حقوق کارگران مجموعه شهرداری تبریز از جمله موارد قابل توجه جلسه این هفته بود که توانست تا حدودی به شفاف سازی مصائب کارگری منجر شود کمااینکه از قرار معلوم، اسوتچی با سابقه چند دوره ای در حمایت از قشر کارگران شهری در ادوار قبلی شورا چندان قانع نشده و منتظر است تا هوشیار، به نامه های او پاسخ صریحی بدهد…

◾️متن اول

دستور جلسه اول نشست این هفته به گزارش شهردار تبریز در خصوص عملکرد یکساله سامانه ۱۳۷ شهرداری اختصاص داشت که گویا تعداد ۴۵۰ زیر شاخه تحت نظر این سامانه قرار دارد و نشان دهنده حجم کاری شهرداری است.
شهردار تبریز در این خصوص گفت: در سال های اخیر محورهای ارزیابی به تعداد ۲۰ مورد بوده است که امیدواریم امسال موضوع هوشمندسازی در این رابطه انجام بگیرد که نیازمند حمایت است لذا در این باره بیشترین همکاری با مجموعه شهرداری از سوی شرکت آب و فاضلاب بوده است.
یعقوب هوشیار با اشاره به اینکه تمام مجموعه های دخیل دست در دست هم داده اند تا اتفاقات خوبی در سطح شهر به وقوع بپیوندد افزود: در برخی از حوزه ها که به صورت هوشمندانه عمل شده است توفیق داریم ولی متاسفانه در بعضی موارد هم ضعف داشته ایم که همت اعضای شورا را می طلبد تا امسال، خدمات به صورت محله محور بوده و با حضور در محدوده محلات، از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شویم.

◾️متن دوم

دستور جلسه دوم نشست هفتگی شورای ششم شهر تبریز به بررسی نامه شهرداری تبریز در خصوص معرفی دو نفر از اعضای شورا جهت شرکت در جلسات کمیته فنی بازرگانی اختصاص یافته بود که سیدکاظم زعفرانچیلر و صادقی به عنوان اعضای شورای شهر جهت شرکت در جلسات کمیته فنی بازرگانی انتخاب شدند.

◾️متن سوم

دستور جلسه سوم این نشست به سخنرانی میان دستور محمدحسن اسوتچی عضو ادوار شورای کلانشهر تبریز اختصاص داشت که یکی از مسائل حیاتی شهرداری را حق بیمه برخی از کارگران دانست که به زعم او، گویا از مناطق مختلف شهرداری تماس می گیرند که واریز حق بیمه ها همچنان بر روی زمین مانده است.
وی خطاب به شهردار تبریز با اشاره به اینکه قول تبدیل وضعیتی که اواخر سال گذشته دادید هنوز عملیاتی نشده است افزود: این امر موجب آزردگی خاطر کارکنان شهرداری شده است به طوری که نامه هایی که فرستادیم یا بدون جواب مانده اند و یا اینکه پاسخها با تاخیر ارسال می گردند که یکی از آنها اعطای مجوز به املاک قولنامه‌ ای بود.
اسوتچی که سابقه حضور در کمیته های کارگری ادوار شورا را در کارنامه خود دارد موضوع بعدی نامه های ارسالی خود را مامور به خدمت ها عنوان کرد که ظاهراً خواستار تعداد آنها شده و اضافه کرد: لیست اضافه کاری بیش از ۱۵۲ ساعت را خواستیم، لیست حقوق سامانه BRT را خواستیم اما لیست اسامی را ارسال کردند و مضافاً اینکه وانت بارها، پله برقی ها و وضعیت سنگفرش ها هم موضوعات دیگری هستند که جسته و گریخته به آنها پاسخ داده شد.
وی تاکید کرد: در مورد شرکت تدبیراندیش و حقوق پرداختی به پرسنل آن هم خواستار ارائه لیست حقوق بودیم که آقای شهردار یادداشت درمانی کرده و می گویند ۱۹ میلیون تومان درآمد دارند و ما خواستار مستندات هستیم، لذا اجازه ندهید موضوعات به این شکل مطرح شود، کمااینکه در مورد کارگران جانباخته هم که همکاری کرده و زدیم جانش را گرفتیم، وضعیت قبلی همچنان ادامه دارد.

◾️متن آخر

پاسخ شهردار کلانشهر تبریز در خصوص اظهارات و انتقادات محمدحسن اسوتچی هم از دیگر بخش های جالب نشست شماره ۱۹۰ شورای ششم شهر تبریز بود که یک به یک به تشریح مسائل و مشکلات جاری شهرداری پرداخت.
یعقوب هوشیار با اشاره به اینکه حق بیمه ها واریز شده اند گفت: سامانه بیمه مشکل دارد و ما پول را به شرکت بیمه واریز کرده ایم، در رابطه با بحث تبدیل وضعیت هم به یک نکته رسیدیم که قرار بود سه شرکت ایجاد کنیم و دو شرکت باز شد و اکنون یک شرکت در حال تاسیس است.
وی با اشاره به اینکه اگر نتوانستیم سال گذشته این مسائل را تمام کنیم بخاطر عدم همکاری اعضای شورا بود اضافه کرد: متاسفانه یک عضو شورا در کنار ما قرار نگرفت.
هوشیار با ذکر این نکته که در ایام عید نوروز ۱۴۰۳، کارگران ما یک روز هم مرخصی نداشتند تاکید کرد: تمام شهرداران، معاونان و کارگران تا پایان سال تا ساعت ۴ بامداد در میدان کار کردند و در حال تمیز کردن شهر بودند اما یک عضو شورا در این راستا از ما تشکری نکرده است!
شهردار تبریز خطاب به اسوتچی گفت: شما باید نسبت به این مسئله اعتراف کنید که این دوره از شورا و شهرداری، نسبت به ادوار قبل حامی کارگران بوده است به طوری که در رابطه با تبدیل وضعیت ها ۷۰ درصد کار انجام شده و در حال تاسیس شرکت سوم هستیم.
هوشیار با اشاره به اینکه در سامانه ۱۳۷ از سوی مردم ۴۵۰ نوع خدمات داده شده که این آمار برای ما بسیار مهم است خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات شورای ششم این است که حتی یک نفر نیرو نیز جذب نشده است، اگر چنین بود آقای اسوتچی آن را اعلام می کردند!
وی با اشاره به اینکه تمام اعضای شورا بدون نیاز به وقت گرفتن از شهردار می‌توانند مسائل را مطرح کنند یادآور شد: خود شما ساعت یک و نیم بامداد با من تماس گرفته و صحبت کرده ایم، نامه ای هم که به ما در مورد اسناد قولنامه ای داده اید را جواب دادیم و شما گفتید قانع نشدید اما در رابطه با لیست حقوقی سامانه BRT لیست را کنترل کرده و مجدداً ارسال خواهیم کرد.
شهردار کلانشهر تبریز در پایان اظهارات خود که مشخصاً در پاسخ به ابهامات عضو شورا ارائه نمود کار مجموعه شهرداری را بسیار سنگین عنوان کرد و متذکر شد: حتماً وضعیت اقتصادی موجود را درک می کنید اما با این وجود، فقط روز اول عید، پروژه ها را تعطیل کردیم و از روز دوم تمام پروژه ها فعال شده اند تا در موعد مقرر به اتمام برسند.

◾️در حاشیه

اظهارات شهردار کلانشهر تبریز در حاشیه مباحث دستور جلسات انتهای تایم نشست این هفته نیز توانست تا حدودی از نگرانی های مربیان فعال در بخشهای فرهنگی – ورزشی مجموعه شهرداری بکاهد و آنها را نسبت به آینده شغلی خود امیدوار سازد.
یعقوب هوشیار در رابطه با مربیان گفت: هم بنده و هم اعضای شورای شهر علاقمند بودیم که از طریق شرکت همشهری تبدیل وضعیت شوند اما متاسفانه در این رابطه مصوبه نداریم به طوری که قبل از عید آقای دبیری تماس گرفت و بنده نیز تاکید کردم که نتوانستیم از وزارت کشور مجوز قانونی اخذ نماییم لذا اکنون نیز آقای دبیری با توجه به ارتباطاتی که در تهران دارند اگر مجوز این کار را بگیرند، من تبدیل وضعیت آنها را حل خواهم نمود.
وی اضافه کرد: مربیان در ابتدای این دوره شورا مبلغ دو میلیون تومان درآمد داشتند اما اکنون ۷ میلیون تومان دریافتی دارند و بیمه آنها نیز حل می شود بنابراین انتظار اضافی برای مربیان ایجاد نکنیم.
هوشیار با اشاره به اینکه اگر مربیان تبدیل وضعیت شوند ماهانه ۱۷ میلیون تومان حقوق می گیرند اظهار کرد: البته که این امر، خدمت بزرگی برای آنهاست اما اگر مصوبه مجلس و دولت اجرایی شود همه این عزیزان تبدیل می شوند و با این حال، از اول فروردین ۱۴۰۳ حق و حقوق آنها بر اساس قرارداد جدید پرداخت می شود و خوشبختانه حل بیمه مربیان و افزایش دریافتی مربیان، کمک بزرگی از سوی شورای ششم به این عزیزان بود که در حال تکمیل ارائه خدمات هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.