اهمیت حضور گزارشگر شبکه سی.ان.ان تورک در تبریز و ایستادگی مردم در برابر تهدیدات اسرائیل از نگاه "عصرآزادی"

مخابره شجاعت تورک ها از تبریز

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
هفته گذشته، ایران حدود ۳۰۰ پهپاد و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کرد؛ حمله‌ای که بسیاری از آن می‌ترسیدند که خطر بروز جنگ جهانی سوم را به دنبال داشته باشد اما در واقعیت تمام آنچه که روی داد یک نوع از دیپلماسی جنبشی بود که در زمان واقعی خود اجرا شد همان طور که بار‌ها در درگیری‌ها به خصوص در مناقشات خاورمیانه رخ داده است. 
در حقیقت، ایران با این اقدام قدرت نظامی خود را در صحنه جهانی به مخاطبان داخلی نشان داد و همزمان حمله را به دقت برنامه ریزی کرد تا از کشیده شدن پای قدرت‌های جهانی به منازعه جلوگیری کرده و با یک تبیه عقلانی، برخلاف آن چه رسانه‌های خارجی مدعی شدند جنگ جهانی سوم رخ ندهد.
پس از این حمله بود که جریان سازی های روانی از سوی دشمنان علیه مردم داخل کشور آغاز شد و حضور گزارشگر حوزه بین الملل شبکه تلویزیونی CNN TÜRK سی.ان.ان تورک از کشور برادر و همسایه غربی در تبریز که به گفتگو با شهروندان تورک آذربایجانی درباره حس و حالشان پرداخت و شجاعت آنها را درک کرد در ارتباط تصویری زنده با استودیوی این کانال در ترکیه، باعث شد تا ویدئوهای او در فضای مجازی وایرال شده و جهان به شجاعت تورک ها به نمایندگی از مردم سایر مناطق ایران پِی ببرد…
سکانس اول
بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، پلکان وحشتی که ایران برای اسرائیلی‌ها چیده بود به نقطه اوج خود رسید و حملات ترکیبی نیروهای مسلح با حرکت پهپادهایی آغاز شد که تا رسیدن به مقصد در اسرائیل ۵ ساعت زمان نیاز داشتند اما اخبار شلیک این پهپادها که برای همگان مسلم بود مقدمه‌ ای بر شلیک موشک‌های کروز و سپس بالستیک بود، بسیار سریع در سراسر سرزمین‌های اشغالی و جهان پیچید.
بعد از این حملات حساب‌ شده، بازدارندگی و قدرت پوشالی اسرائیل به یکباره درهم پیچید، آنها به صراحت اعلام کردند حالا نوبت اسرائیل است تا قبل از هر حمله احتمالی، ایرانی‌ها را بترساند و از طریق بازوهای رسانه‌ای خود، به یکباره نگران تاثیر روانی را در شبکه‌های مجازی و تلویزیونی خود منتشر کرده و با بزرگ‌نمایی تهدید، سعی کردند بر دامنه شایعات بیفزایند.
پس از حمله ایران به مقرهای اسرائیل، ادعای منابع اسرائیلی برای پاس دادن فضای رعب و وحشت به داخل جامعه ایران تا آنجایی پیش رفت که فولیا اوزتورک Fulya Öztürk گزارشگر مطرح شبکه تلویزیونی CNN TÜRK “سی‌ان‌ان تورک” به میان مردم تبریز در منطقه آذربایجان رفته و از میزان تاثیر تهدیدات اسرائیل در بین اهالی این کلانشهر که دارای تجهیزات و پایگاه های هوایی و دفاعی قابل توجهی برخوردار است گزارش تهیه کند.
اوزتورک در سفر خود به ایران و قبل از حضور در تهران، با کسبه، دستفروش‌ها و رهگذران تبریزی مصاحبه کرد و در نهایت گزارش خود گفت: اینجا کسی از حمله تلافی جویانه اسرائیل بیم ندارد، همه مردم مشغول کارهای روزمره خود هستند و آنچه من می‌بینم این است که مردم تورک آذربایجان که به زبان تورکی صحبت کردند اعتماد کامل به قدرت نظامی ایران دارند.

سکانس دوم

فولیا اوزتورک در دیدار خود با نماینده رهبر انقلاب در آذربایجان‌ شرقی به طرح سوالات و ابهامات خود پرداخت و امام جمعه تبریز با همان لبخند و گشاده رویی معمول خود به ارائه توضیحات پرداخته و او را قانع کرد.
آیت‌ الله سیدمحمدعلی آل هاشم در این گفتگوی اختصاصی با اشاره به اینکه حمله به کنسولگری یک کشور به معنای حمله به خاک آن کشور است گفت: به دنبال حمله اسرائیل در سوریه به کنسولگری ما و شهید کردن مستشاران و نظامیان پرداختند و در مقابل، انتقام گرفته شد و اسرائیل تنبیه گردید.
وی با تاکید بر اینکه اسرائیل نمی تواند به ما حمله کند افزود: در صورت حمله، جواب کوبنده ای دریافت خواهد کرد و الحمدالله تمام مسلمانان جهان نیز از ایران حمایت می کنند و نظامیان ایران به برکت هدایت فرمانده کل قوا امام خامنه‌ای همیشه آماده هستند.
آل هاشم اضافه کرد: ایران همیشه آماده است و حمله اخیر ایران به اسرائیل یک گوشمالی و تنبیه بود و نشان داد ما می توانیم انتقام بگیریم، لذا در روزهای آینده هم چیزی نخواهد شد و نگران نیستیم.
امام جمعه تبریز در بخش دیگری از گفتگوی خود با گزارشگر شبکه سی.ان.ان تورک تاکید کرد: به طور حتم می‌ دانیم که اسرائیل نمی تواند به خاک ایران حمله کند زیرا می داند که اگر حمله کند جواب کوبنده ای دریافت خواهد کرد و الحمدلله در سایه هوشمندی رهبر ما، موشک ها و پهپادهایمان در سطح جهان بی‌نظیر است.
سکانس آخر
“فولیا اوزتورک” همچنین به بیان اوضاع خیابان های تبریز در ارتباط تصویری زنده تلویزیونی با شبکه سی.ان.ان تورک پرداخت و اذعان کرد که مردم تبریز در شمالغرب ایران از اسرائیل هیچ ترسی ندارند زیرا به تجهیزات نظامی ایران اعتماد و اعتقاد کامل دارند.
او که سابقه حضور در مناطق جنگی و حادثه دیده جهان را نیز در کارنامه حرفه ای خود دارد در خیابان های تبریز با یک سوال مشترک به سراغ مردم رفت که آیا ترسی از حمله احتمالی رژیم‌ اسرائیل به شهر خود دارید و با جواب قاطبه مصاحبه شوندگان روبرو شد که به زبان تورکی می گفتند “هیچ ترسی از اسرائیل نداریم”.
این گزارشگر حوزه بین الملل شبکه سی.ان.ان تورک روایت کرد که اتمسفر آرامی در خیابان‌های تبریز و خوی را می‌توان دید در حالی‌ که کشورشان در اوج تنش‌های نظامی قرار دارد و این شرایط مهم ماحصل اطمینان مردم از توان دفاعی و بازدارندگی ایران است چرا که آنان از پاسخ احتمالی اسرائیل ترسی در دل ندارند و تاکید می کند که تمام تورک های جهان واهمه ای از اسرائیل ندارند.
او در مصاحبه اختصاصی خود با برخی از خبرنگاران آذربایجان شرقی از زیبایی های تبریز و مردم تورک زبان آن سخن به میان آورد و گفت: تبریز را بسیار پسندیدم، قبل از سفرم به این شهر، در صفحه اجتماعی ام پُستی را برای سفر به تبریز منتشر کرده بودم و بعد از آن به تبریز آمدم.
اوزتورک در پاسخ به یک سوال درباره جالب ترین موارد در تبریز هم تاکید کرد که مجموعه ارک [علیشاه] را پسندیده و در آنجا عکاسی کرده است کمااینکه، معابر و خیابان های تبریز و بافت معماری و شهرسازی آن را نیز بسیار زیبا ارزیابی کرد و افزود: البته هر جایی که تورک ها باشند زیباست.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.