رییس پلیس راهور استان خبر داد:

توقیف ۶۵۸ گواهینامه و خودرو طی فروردین‌ماه در آذربایجان‌شرقی

رییس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی آمار و ارقام ضبط و توقیف گواهینامه و خودرو در فروردین ماه را تشریح کرد و گفت: در ۳۳۴ مورد فاقد گواهینامه، ۱۲۵ مورد تخلفات حادثه‌ساز، ۱۲۵ مورد نمره منفی و ۴۹ مورد مصرف مواد روان‌گردان، رانندگان خاطی اعمال قانون شدند.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، سرهنگ فریدون قنبرزاده در نشست خبری، از افزایش جانباختگان حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ابراز نگرانی کرد و گفت: متوفیان حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۲ شهرستان تبریز ۱۳۲ نفر بوده‌اند که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی آمار تصادفات درون شهری آذربایجان‌شرقی را در فروردین ماه تشریح کرد و افزود: تصادفات فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است که از ابتدای سال جاری ۱۵ نفر مورد فوتی، ۸۷۴ نفر مور جرحی، دو هزارو۲۸۳ نفر مورد خسارتی در تصادفات درون شهری استان داشته‌ایم که متاسفانه شاهد افزایش سه نفر فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی زمان وقوع ۶۰ درصد تصادفات را از ساعت ۱۸ الی ۲۴ دانست و گفت: ۲۰ درصد تصادفات از ساعت۲۴ الی شش صبح، هفت درصد تصادفات از ساعت ۶ الی ۱۲ ظهر و ۱۳ درصد تصادفات از ساعت ۱۲ الی ۱۸ عصر اتفاق می‌افتد که این امر حاکی از افزایش سرعت همزمان با خالی شدن معابر در شب ها است.

قنبرزاده سهم شهرستان های آذربایجان‌شرقی در فوتی های تصادفات رانندگی در فروردین ماه را تشریح کرد و افزود: ۶۰ درصد فوتی‌ها در شهرستان تبریز، ۲۰ درصد در شهرستان مراغه، ۷درصد در شهرستان های عجب‌شیر و بناب و ۶ درصد در شهرستان اهر از ابتدای سال جاری سهم شهرستان های استان است.

وی به مواظبت و تربیت صحیح والدین و عدم اعتماد به رانندگی فرزندان تاکید کرد و گفت: ۴۰ درصد رانندگان مقصر در تصادفات منجر به فوت در فروردین ماه در بازه  سنی ۲۰ الی ۲۵ و ۲۰ درصد نیز در بازه سنی ۳۱ الی ۳۵ هستند.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد علت تصادفات فوتی سرعت بالا بوده و  ۲۷ درصد نیز عدم توجه به جلو است.

رییس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی از افزایش برخورد با تخلفات حادثه ساز رانندگی در استان خبر داد و افزود: تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت ۲۲۳ درصد، حرکت با دنده عقب در بزرگراه و آزادراه‌ها ۲۲۷ درصد، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی ۵۷۵ درصد افزایش جریمه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در بازه زمانی اول آبان سال گذشته تا دهم فروردین امسال از غربالگری ۱۹۰ نفر از رانندگان پرخطر خبر داد و گفت: ۲۰ نفر از این افراد به کلینیک های تخصصی، سه نفر به بهداری ناجا و تقلیل گواهینامه و سه نفر به کمپ ترک اعتیاد و الکل ارجاع داده شدند و ۱۴۴ مورد نیز به اخذ تعهد و تحویل گواهینامه منجر شد.

وی تصریح کرد: برای این افراد در بار اول ۳۰ نمره منفی و سه ماه محرومیت از رانندگی، بار دوم ۲۵ نمره منفی و شش ماه محرومیت و بار سوم ۲۰ نمره منفی و ابطال گواهینامه در نظر گرفته شده است.

قنبرزاده از عدم همکاری و انجام مسئولیت ارگان های ذی‌ربط در کنترل ترافیک انتقاد کرد و ادامه داد: راهنمایی و رانندگی مسئول اجرای قوانین است و شهرداری و سازمان راهداری و ترابری باید تجهیزات و زیرساخت های راهنمایی را هوشمندسازی کنند که متاسفانه کلانشهر تبریز در هوشمندسازی معابر و چراغ های راهنمایی و رانندگی در رده های آخر کشوری قرار دارد.

وی به اطلاع رسانی و تبیین حوادث رانندگی در رسانه ها و فضای مجازی تاکید کرد و گفت: رسانه ها علاوه بر اطلاع‌رسانی باید در مورد هر کدام از تصادفات منجر به جرح و مصدومیت دلایل آن‌را علت‌یابی کنند.

قنبرزاده به همراهی و همکاری اصحاب رسانه در آموزش، تذکر و هشدار به رانندگان و مردم تاکید کرد و افزود: ما باید با هم‌افزایی اصحاب رسانه از بروز حوادث و تصادفات مرگبار جلوگیری کنیم.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.