تبریز با برگزاری دومین کنگره بین المللی "سالمندی سالم" کیفیت زندگی سالمندان داخل کشور را ارتقا می دهد؛

ضرورت ایجاد حساسیت اجتماعی در کاهش مصائب دوران سالمندی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: دومین کنگره و وبینار بین المللی “سالمندی سالم” همزمان با ششمین نشست “پروفسور عباس علوی” به همت نخستین پژوهشکده سالمندی کشور روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.
رئیس پژوهشکده سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جمع تعدادی از اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی که در آن، اکبر عزیزی دبیر اجرایی کنگره، سروین سنایی دبیر علمی بخش پژوهشی، حمید عباسی شکوهی مشاور اجتماعی پژوهشکده و نماینده مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز و حسین مَطلبی دبیر علمی بخش آموزشی دومین کنگره بین المللی سالمندی سالم حضور داشتند به تشریح اهداف برگزاری این رویداد علمی – اجتماعی پرداخت.

◾️با درگیر کردن گروه‌های هدف مشکلات دوره سالمندی به حداقل می رسد

“مهدی فرهودی” هدف این کنگره را رسیدن به سالمندی سالم، توسعه دانش در حوزه سالمندی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشوری و بین المللی عنوان کرد و گفت: متاسفانه جمعیت سالمند کشور طی ۵۰ سال گذشته در رده سِنی ۶۰ سال به بالا حدود ۶،۳ برابر و بازه سِنی بالای ۶۵ سال حدود ۶،۴ برابر افزایش یافته است.
وی افزایش ۴،۲ برابری جمعیت کُل کشور را نشان دهنده افزایش قابل توجه جمعیت سالمند دانست و افزود: در حال حاضر بالغ بر ۱۰ میلیون نفر سالمند در کشور مشغول زندگی هستند که تا سال ۱۴۳۰ این میزان جمعیت به ۳ برابر افزایش یافته و به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.
فرهودی افزایش چند برابری جمعیت سالمند کشور را بسیار نگران کننده دانست و ادامه داد: بی‌تردید افزایش جمعیت سالمندی تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در پی خواهد داشت که نیازمند توجه خاصی بوده و مدیریت تبعات آن نیازمند عزم عمومی و حاکمیتی است و یک مسئولیت اجتماعی برای همگان تلقی می گردد.
رئیس دومین کنگره بین المللی سالمندی سالم با اشاره به اینکه مجوز پژوهشکده سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۳۹۵ صادر شده است افزود: این پژوهشکده با حساسیت به موضوع سالمندی وارد شده و چهار مرکز تحقیقاتی علوم اعصاب، روانپزشکی، طب فیزیکی و توانبخشی و طب تلفیقی در سالمندی در این راستا مشغول انجام پژوهش های مربوطه هستند.
وی با تاکید بر اینکه سعی شده تا این کنگره نگاه جامعی به مقوله‌ سالمندی داشته باشد اضافه کرد: با درگیر کردن گروه‌های هدف می توان مشکلات دوره سالمندی را به سرانجام رساند و در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، بزرگترین رویداد علمی در حوزه سالمندی در سطح ملی، زمینه تبادلات علمی و بهره‌گیری از تجارب ارزشمند کشوری و جهانی را به وجود خواهد آورد.

◾️ایجاد حساسیت اجتماعی در مسئله سالمندی هدف مهم این کنگره است

دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی سالمندی سالم نیز با اشاره به برنامه های جانبی این رویداد بزرگ علمی گفت: برگزاری میزگردهای تخصصی با موضوعات سالمندی در سه بخش تبریز شهر دوستدار سالمند چالش‌ها و راهکارها، حقوق سالمندی و مراقبت‌های انتهایی دوران عمر یا تسکینی از آن جمله اند.
“سروین سنایی” از پیش بینی ۷ پنل تخصصی برای این کنگره خبر داد و افزود: به طور میانگین حدود ۶ سخنران از بین اساتید دانشگاه های داخلی و خارجی صاحب نظر در حوزه سالمندی و سالمندشناسی به ارائه تجارب خود می پردازند که برای شرکت کنندگان در کنگره، امتیاز بازآموزی را به همراه خواهد داشت.
وی، ایجاد حساسیت اجتماعی در مسئله سالمندی را از اهداف مهم این کنگره بین المللی عنوان کرد که در ۵ دوره قبلی با عنوان نشست پروفسور عباس علوی برگزار می شد و اضافه کرد: خلاصه مقالات حدود ۴۳۰ عنوان، پروپوزال حدود ۶۸ مورد، ایده حدود ۴۹ مورد، تجارب موفق حدود ۱۷ مورد از طریق دبیرخانه کنگره واصل شده و مجموعاً بیش از ۵۰۰ نفر از علاقه مندان سطح ایران و جهان جهت شرکت فیزیکی و مجازی در این رویداد بین المللی ثبت نام کرده اند.

◾️دوره سالمندی در بین مردم و دولت های کشور ما مهجور مانده است

نماینده مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز در پژوهشکده سالمندی دانشگاه علوم پزشکی نیز با اشاره به اینکه نباید به مقوله سالمندی صرفاً با دید مشکل و چالش نگاه نکرد گفت: زیرا تمام این دوران مشکل ساز نیست و در حقیقت، باید دوره سالمندی را به عنوان فرصتی برای سالم سپری کردن سالهای سالمندی در نظر گرفت.
“حمید عباسی شکوهی” با ذکر این نکته که دوره سالمندی در بین مردم و دولت های کشور ما مهجور مانده است افزود: این کنگره بنا دارد تا در راستای حساس سازی جامعه نسبت به سالمندان عزیز گام برداشته و با اطلاع رسانی های کافی، خلاء سنوات گذشته را تا حدودی جبران نماید.
وی بر ضرورت ختم این کنگره به ایجاد حساسیت در بین مسئولان شهری، استانی، کشوری و حتی نهادهای اجتماعی مرتبط با مسائل و مصائب سالمندان تاکید کرد و یادآور شد: باید نگرش های فعلی به قضیه سالمندی ارتقا یافته و خروجی کنگره به اهمیت سالمندشناسی منجر گردد.
مشاور اجتماعی دومین کنگره بین المللی سالمندی سالم در پایان اظهارات خود به پژوهش جدیدی که در دست مطالعه مرکز پژوهش های شورای کلانشهر تبریز است پرداخت و اضافه کرد: یک طرح پژوهشی بررسی دانش و نگرش مدیران شهرداری به مقوله سالمندی در دست اقدام است که کاری مداخله ای بوده و پس از ارزیابی های تخصصی، نگرش آنها اصلاح گردد.

◾️سالمندی، تنها دورانی است که تمام شهروندان کشور به آن خواهند رسید

“اکبر عزیزی” دبیر اجرایی کنگره بین المللی سالمندی سالم نیز در خصوص مشکلات و موانع برگزاری اینگونه کنگره های تخصصی ویژه قشر سالمند کشور گفت: سالمندی یک قضیه اجتماعی مهم بوده و تمرکز بر روی آن باید از سوی دستگاه های اجرایی استانها انجام گیرد و آنطور که باید و شاید توجه مسئولان به آن معطوف نشده است.
وی افزود: در بین گروه های آسیب پذیر جامعه، سالمندی، تنها دورانی است که تمام شهروندان کشور به آن خواهند رسید و از سایر گروه های مشابه، متفاوت است و لذا باید حمایت های جدی در خصوص معرفی و حساس سازی نهادها و ارگان های ذیربط انجام گیرد که فعلاً در حد غیرقابل قبولی در حال سپری شدن است.
گزارش “عصرآزادی” می افزاید در این کنگره بین المللی پرفسور عباس علوی دانشمند مطرح و جهانی تبریزی الاصل ساکن ایالات متحده آمریکا و پرفسور “ولاس” رئیس اتحادیه بین المللی دانشگاه های ویژه سالمندان از کشور فرانسه به صورت وبینار در این کنگره به سخنرانی خواهند پرداخت.
به گفته “حسین مَطلبی” دبیر علمی بخش آموزشی دومین کنگره بین المللی سالمندی سالم، نماینده سازمان بهداشت جهانی، صندوق سازمان ملل، وزارت بهداشت و درمان، سازمان تامین اجتماعی، بیمه آتیه سازان حافظ، نماینده سازمان بهزیستی کشور و استانها، مراکز تحقیقاتی سالمندی کشور و سایر کارشناسان و علاقه مندان به موضوع سالمندی حضور خواهند داشت.
شایان ذکر است دومین کنگره بین المللی “سالمندی سالم” به همراه ششمین نشست “پرفسور عباس علوی” علاوه بر برگزاری آن در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تالار وحدت دانشگاه تبریز، به صورت ارتباط تصویری ویبیناری با مشارکت متخصصان کشورهای ایران، هند، لهستان، فرانسه و غیره انجام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.