اهمیت حضور وزیر راه و شهرسازی در آذربایجان شرقی و رویت محورهای فراموش شده استان از نگاه "عصرآزادی"

راهِ وزیر راه به آزادراه افتاد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی در آخرین روز هفته گذشته از حیث بازدید از پروژه‌های راه آذربایجان که سالهای طولانی به محل اعتراض شهروندان استان تبدیل شده بسیار حائز اهمیت بود که حداقل دستور تسریع عملیات عمرانی آنها صادر شود.
مهرداد بذرپاش در این سفر یک روزه تعداد ۸۴۰۴ واحد مسکونی را در آذربایجان شرقی افتتاح کرد و به سبب حضور او در استان، عملیات اجرایی ۱۰ هزار و ۲۲۱ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن نیز کلید خورد تا شاید اتمام عملیات اجرایی آنها به عُمر دولت سیزدهم قد بدهد.
علاوه بر این، تنها نکته ای که باید مدنظر وزیر راه و شهرسازی قرار گیرد توجه به عملیات صحیح اجرایی پروژه ها و تفویض اختیار به مسئولان استانی جهت پیگیری اساسی آنهاست تا به گونه ای نباشد که پیمانکاران با آسودگی و بی اعتنایی به موعد مقرر و کیفیت مطلوب دلخواه خود با آبروی یک استان بازی کرده و موجب رنجش شهروندان آذربایجانی گردند؛ چه عجب که بالاخره راهِ وزیر راه به راههای آذربایجان شرقی خصوصاً آزادراه تبریز – زنجان افتاد…

◾️قطعه اول

تخصیص ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی بسیار قابل توجه بود به طوری که بذرپاش در پایان سفر یک روزه خود به استان با بیان اینکه در بحث محورهای ارتباطی و آزادراه تبریز – زنجان مشکل جدی دارد گفت: سرمایه گذار شریک این پروژه برای رفع مشکلات ورود نمی‌کرد که در این راستا تصمیم گرفتیم خودمان وارد شویم.
وی با بیان این‌که قطعه ۶ آزادراه تبریز – اورمیه با تزریق مالی از طریق ماده ۵۶ و ردیف بودجه و قیر رایگان تقویت خواهد شد افزود: محور مراغه – هشترود در مراحل پایانی قرار دارد و به همراه باند برگشت محور تبریز – صوفیان در ماههای آتی آماده افتتاح می‌شود.
بذرپاش با بیان اینکه پیشرفت خوبی را در پروژه کنارگذر ایلخچی شاهد هستیم اضافه کرد: ۷۲۵ نقطه حادثه خیز کشور و ۱۰ نقطه در سطح آذربایجان شرقی رفع شده و ۱۰ نقطه دیگر این استان نیز امسال در دستور کار قرار دارد.
تمدید تخفیف ۵۰ درصدی در عوارضی آزادراه تبریز – سهند هم از دیگر مواردی بود که مورد تاکید او قرار گرفت و علاوه بر آن، گویا مقرر شده تا پایان سال یک رام قطار به مسیر ریلی خاوران تبریز – تهران اضافه گردد.

◾️قطعه دوم

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در استان مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی وجود دارد گفت: قبلاً در استان یکهزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری داشتیم اما در سه سال گذشته این تعداد به ۴۰۰ دستگاه کاهش یافته و حمل و نقل جاده ای ما وضعیت خوبی ندارد.
مالک رحمتی اظهار کرد: در شان آذربایجان شرقی نیست که میزان تلفات درون و برون شهری آن سالانه یکهزار نفر باشد ولی این واقعیت تلخی است که متاسفانه اتفاق می‌ افتد.
وی با بیان اینکه با اُفت رام قطارهای استان نیز روبرو هستیم و باید در کنار ایمنی راه‌ها به آن توجه شود از وزیر راه و شهرسازی خواست تا نسبت به حمل و نقل عمومی و ریلی در تخصیص اتوبوس و رام قطار دستور لازم را صادر نماید.
رحمتی با درخواست حداقل ۲ رام قطار برای آذربایجان شرقی اضافه کرد: امروز سه دستور جهادی از وزیر داشتیم که برای قطعه ۶ آزادراه تبریز – اورمیه تزریق نقدینگی و اختصاص قیر داشتند و یکی از آرزوهای دیرینه مردم که همانا کمربندی ایلخچی است نیز مورد بازدید قرار گرفت و دستورات لازم صادر گردید و مقرر شد تا یک باند آن تا تیر ماه ۱۴۰۳ تکمیل شود.

◾️قطعه سوم

حضور در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی، بخش جالب توجه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان بود که به علت بررسی عوامل دخیل در وقوع تصادفات و حوادث جاده ای با استقبال رسانه ها مواجه گردید زیرا مردم و رسانه ها چندین سال است که از غیراستاندارد بودن برخی از محورهای مواصلاتی این استان گلایه دارند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدیدهای خود از محورهای ارتباطی آذربایجان شرقی گفت: باید هرچه سریعتر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن بالا می‌رود، اقدام کرد.
مهرداد بذرپاش با اشاره به پروژه‌های جاده‌ ای ایران با کشورهای همسایه در قالب پروژه ایران راه ادامه داد: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی بکار گیریم.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه تبریز – زنجان دستور لازم داده شده است افزود: شریک کاری این آزادراه، یکی از بانک‌های کشور است که به خاطر دلایلی، اهتمام روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون، اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم زیرا حضور مدیران بر سر پروژه‌ها، بازدارنده است.

◾️قطعه چهارم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در خصوص آزادراه زنجان – تبریز که ۱۹۲،۵ کیلومتر آن در این استان و ۸۵ کیلومتر در استان زنجان قرار گرفته است گفت: متاسفانه حدود ۹۷ نفر در سال ۱۴۰۲ در مسیر این آزادراه جان باخته اند.
اروجعلی علیزاده با اعلام اینکه هیج عملیات بهسازی به جز راهداری جاری در مسیر این آزادراه انجام نشده است افزود: این آزادراه به یک حوع نارضایتی عمومی تبدیل شده و کل عملکرد استان آذربایجان شرقی را به صفر ضرب کرده است.
وی با اشاره به اینکه مسافت کل راه‌های آذربایجان شرقی ۱۳ هزار و ۲۹ کیلومتر شامل ۴،۵ درصد راه‌های کشور است اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۸۶ میلیون تردد در محورهای این استان ثبت شده که سه درصد افزایش را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سرعت متوسط تردد خودرو در راههای آذربایجان شرقی ۸۵ کیلومتر بر ساعت است تاکید کرد: این رقم برای سطح کشور ۷۹ کیلومتر بر ساعت است و در ۱۲ ماهه سال گذشته ۷۲۴ نفر در تصادفات استان جان باخته اند که افزایش ۱۰۷ نفری را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌ دهد.

◾️قطعه آخر

گلایه مسئولان دخیل در تامین امنیت جاده ای مردم سر و کار دارند هم بسیار جالب توجه بود؛ سرهنگ حبیب آبراهه – رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی – از نبود قرارگاه پلیس راه در استان خبر داد و گفت: ۴۵ درصد از تصادفات منجر به مرگ استان در ۹ محور سرچم – اردبیل، مراغه – هشترود، اهر – تبریز، شبستر – تسوج، تبریز – صوفیان، مرند – خوی فرعی یکانات، جلفا – مرند، قطعه دوم محور جزیره و آزادراه پیامبر اعظم(ص) اتفاق افتاده است.
رئیس اورژانس آذربایجان شرقی نیز گفت: زمان رسیدن به بالین مصدوم در جاده‌های استان حدود ۱۳ دقیقه و در سطح کشور ۱۴ دقیقه است لذا این زمان در سطح کلانشهر تبریز به دلیل کمبود پایگاه‌ها، یک و نیم دقیقه بیشتر است.
اصغر جعفری روحی افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۷۹ مصدوم با ترومای شدید در سطح استان داشتیم که نشان می‌دهد شدت مصدومیت در تصادفات استان ما بسیار بالاست به طوری که ۳۷۸ مورد از این مصدومان جان باختند.
بدین ترتیب، افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی برخی از پروژه های شاخص استان توسط وزیر راه و شهرسازی یا معاونان او در اقصی نقاط آذربایجان شرقی از دیگر برنامه های سفر بذرپاش به این استان بود که انصافاً باید ماهانه از این نوع خبرهای امیدوارکننده در راستای عمران و آبادی مناطق مختلف استان به گوش آذربایجانی ها برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.