مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز تاکید کرد؛

پنیر لیقوان شناسنامه صنایع تبدیلی تبریز است

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز گفت: پنیر لیقوان نماد و شناسنامه صنایع تبدیلی این شهرستان است.
ابراهیم فرقانی در حاشیه بازدید خبرنگاران از صنایع تبدیلی مناطق باسمنج و لیقوان افزود: حدود ۴ هزار تُن پنیر لیقوان از بیش از ۱۵ هزار تن شیر گوسفندی در دهکده توریستی لیقوان تولید می‌ شود.

وی اضافه کرد: شیر مورد نیاز برای تولید پنیر سنتی لیقوان از شیر دام‌های روستاهای دامنه‌ کوه سهند از جمله هِربی، بیرق، اسپیراخوان و غیره تهیه می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز تاکید کرد: وجود گل‌ و گیاه منحصر بفرد در این منطقه و آب و هوای کوهستانی و البته خنکی هوا، تأثیر مطلوبی بر شیردهی و کیفیت شیر گوسفندان دارد و به همین دلیل پنیر لیقوان نسبت به پنیر مناطق دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار است.
فرقانی با اشاره به عوامل خاص بودن طعم پنیر لیقوان اظهار کرد: با توجه به خاص بودن نوع آب و هوای منطقه، کیفیت شیر تولید شده‌ دام‌ها، استفاده از علوفه‌ متنوع در منطقه و همچنین نحوه‌ تولید پنیر به صورت سنتی باعث خاص بودن پنیر لیقوان از سایر پنیرها شده است.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به فعالیت ۱۱۲ واحد صنایع تبدیلی فعال در سطح شهرستان تبریز خاطرنشان کرد: شهرستان تبریز با وجود ۵ واحد بزرگ فرآوری شیر پاستوریزه و لبنیات صنعتی، بیش از ۲۰ واحد فرآوری پنیر سنتی لیقوان، دو واحد تولید بستنی، ۱۰ واحد خوراک دام و طیور، دو واحد بسته‌بندی عسل، ۴ واحد بسته‌بندی خرما، ۸ واحد بسته‌ بندی گوشت مرغ و گوشت قرمز و تعداد ۷ واحد سردخانه و انبار نگهداری مواد غذایی یکی از قطب‌های اساسی صنایع تبدیلی کشاورزی استان است که این امر منجر به اشتغال بیش از هزار نفر به‌صورت مستقیم شده است.
قاسم قسیمی – دهیار روستای لیقوان تبریز – نیز با بیان اینکه دهکده توریستی لیقوان با وجود تمام توانمندی ها و برند پنیر در جهان، علاوه پنیر که در حوزه گردشگری هم قابلیت های زیادی داشته چه در آثار تاریخی و طبیعت بکر و وجود آبگرم درمانی لیقوان و دره لیقوان که در سال ۱۳۸۵ بعنوان منطقه نمونه گردشگری استان ثبت شده از امکانات لازم برخوردار نیست گفت: لیقوان در حل مشکلات خود در حوزه پنیر و لبنیات و دامداری سبک و مخصوصاً گردشگری توجه و عنایت مسولین امر را می طلبد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.